Monitoring to istotny element optymalizacji i analizy danych w handlu detalicznym

2024-09-16 | 08:00

Żyjemy w czasach odbierania i przetwarzania przez człowieka niesamowitej ilości bodźców i danych. W tym strumieniu informacji i zdarzeń łatwo się pogubić, skupić na nieistotnym, przeoczyć to, co ważne. Technika ma wspomóc lub w znacznej mierze zastąpić naszą percepcję, aby uniknąć tych negatywnych konsekwencji - podkreśla Jarosław R. Łuczkiewicz, Dyrektor ds. Monitoringu Wizyjnego i Wdrożeń, Projektant w Ochrona Juwentus sp. z o.o.


 

A zatem mądrze zaprojektowane systemy ochrony powierzchni sprzedażowej zdecydowanie pozwalają przeciwdziałać zagrożeniom, szybciej o nich informować, bezzwłocznie reagować. Powiem więcej: przy dobrze zbudowanych logicznych scenariuszach zagrożenie może być obsługiwane, zanim informacja o nim dotrze do człowieka. Pamiętajmy jednak o tym, że wciąż rola człowieka pozostaje niebagatelna. To po jego stronie zostaje zaprojektowanie i zaprogramowanie rozwiązań technicznych dla danego obiektu. Rozwiązania te to bardzo zaawansowane, ale wciąż tylko narzędzia, które nie są samodzielnym, decydującym o sobie bytem. Człowiek pozostaje zatem szybkim biorcą informacji; decyduje, jak ją wykorzystać i w jaki sposób zareagować. 

Monitoring nie jest czymś nowym, ale już systemy monitoringu wizyjnego sprzężone z nowymi technologiami – w tym ze sztuczną inteligencją – to coś, co rozpala wyobraźnię! Pamiętajmy o tym, że obecne kamery nie służą tylko do tego, aby dostarczyć odbiorcy obraz dobrej jakości. Można powiedzieć, że każda zaawansowana kamera jest komputerem, który w czasie rzeczywistym przetwarza to, co widzi. Ten strumień metadanych może zawierać bardzo różne informacje w zależności od zaaplikowanych algorytmów analitycznych. Ilość pojawiających się obecnie algorytmów wykorzystujących strumień wizyjny jest w zasadzie nie do oszacowania. 

Pozwolę sobie dla przykładu wymienić te analityki, które są najczęściej wykorzystywane: ochrona perymetryczna z klasyfikacją obiektów (człowiek, pojazd), przekroczenie określonej linii przez obiekt z uwzględnieniem kierunku ruchu, pojawienie się obiektu w strefie, zniknięcie obiektu, wkroczenie obiektu do określonej strefy, gromadzenie się tłumu, poruszanie się w niedozwolonym kierunku, pomiar prędkości, odczyt tablic rejestracyjnych, parkowanie, w niedozwolonym miejscu, zliczanie osób i pojazdów z klasyfikacją, rozpoznawanie twarzy, płci i emocji, detekcja ognia i pomiar temperatury, pomiar szerokości, wysokości i prędkości obiektu, wykrywanie luk w ekspozycji sklepów, mapy natężenia ruchu w obiekcie, wykrywanie braku kasków i kamizelek, okularów ochronnych i rękawic. 

Firma Juwentus od 2018 roku specjalizuje się w wykorzystaniu analityk video w monitorowaniu obiektów. Inteligentna analiza - to więcej niż system pomagający zoptymalizować koszty przeznaczane na ochronę. To również kompleksowa baza danych dla marketingu i sprzedaży. Po odpowiednim opracowaniu można wskazać najczęściej odwiedzane miejsca w sklepie  (tzw. mapy ciepła ”heats maps”), takie informacje wykorzystują sklepy i specjaliści od merchandisingu. Na bazie danych z monitoringu mogą oni kształtować przestrzeń wystawienniczą, eksponować wybrane towary w miejscach, gdzie ruch klientów jest największy. Wykorzystując funkcję zliczania osób można natomiast określić tzw. wskaźnik konwersji pokazujący jak liczba odwiedzin klientów w danym sklepie przekłada się na sprzedaż. Dodatkowo za pomocą specjalistycznych kamer jesteśmy w stanie określić takie parametry jak ilość osób w sklepie, ilość towarów na półce, brak towaru i potrzeba jego uzupełnienia, próba kradzieży towaru. Wszystkie te właściwości systemów wizyjnych są już wykorzystywane do funkcjonowania autonomicznych sklepów również w naszym kraju. 

Systemy oparte na AI są w stanie rozpoznać cechy monitorowanych osób takie jak wiek, płeć, nastrój, mogą identyfikować emocje i zachowania towarzyszące euforii oraz neutralny stan emocjonalny. Tego typu dane mogą służyć do profilowania przekazu reklamowego. Zaawansowane systemy wizyjne są również wykorzystywane do monitorowania pracowników w zakresie jakości świadczonych usług oraz standardów realizowanej obsługi. Sklepy wielkopowierzchniowe zazwyczaj dysponują parkingiem dla klientów odwiedzających. Firma Juwentus dostarcza rozwiązania pozwalające uporządkować ruch i skutecznie nim zarządzać. Systemy parkingowe i odczytu tablic rejestracyjnych pozwalają zautomatyzować obsługę parkingu, zarządzać wolnymi miejscami, rozliczać opłaty za korzystanie, dostarczać informacji o natężeniu wykorzystania parkingu. Zatem monitoring w sklepie to nie tylko narzędzie bezpieczeństwa, ale także istotny element optymalizacji i analizy danych w handlu detalicznym. Sklepy, które pragną utrzymać konkurencyjność i zapewnić satysfakcję klientów inwestują w monitoring jako element niezbędny. Pamiętajmy jednak aby odpowiednie polityki i procedury minimalizowały potencjalne zagrożenia związane z prywatnością oraz skutecznie wykorzystywały zgromadzone dane do poprawy zarządzania i doświadczenia zakupowego klientów.

Tagi: Ochrona Juwentus Jarosław R. Łuczkiewicz Monitoring Modern Store 20024
Oceń artykuł:

Fot: Ochrona Juwentus Źródło: Ochrona Juwentus

Zobacz także

Monitoring to istotny element optymalizacji i analizy danych w handlu detalicznym

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.