ATALIAN: W relacjach biznesowych stawiamy na pełną transparentność

2024-09-02 | 08:00

ATALIAN jest międzynarodowym koncernem specjalizującym się w technicznej obsłudze nieruchomości. Rozmawiamy z Rafałem Baranowskim, Prezesem Zarządu (z lewej) oraz Bartoszem Jodko, Dyrektorem TechFM w firmie ATALIAN Polska między innymi nt. specyfiki działalności firmy, jej kluczowych obszarów funkcjonowania, mocnych stron, codziennych wyzwań i relacji biznesowych, szczególnie w kontekście sektora RETAIL który, jak twierdzą nasi Rozmówcy – jest dla firmy niezwykle ważny.


 

Jakie są największe wyzwania, z jakimi ATALIAN spotyka się obecnie w Polsce, i jak sobie z nimi radzicie?

RB: Z jednej strony wyzwania, przed którymi stoimy, są takie same jak naszej konkurencji – kluczowe są trzy aspekty. Przede wszystkim pozyskanie wartościowych pracowników, a w długiej perspektywie zapewnienie im takiego środowiska pracy, aby chcieli z nami zostać na dłużej. To dla nas absolutny priorytet. Drugą kwestią jest elastyczność i zdolność do szybkiego dostosowywania się do zmiennych oczekiwań klientów i otoczenia. Tu możemy pochwalić się relatywnie rzutkim, otwartym na zmiany zespołem. Z korporacyjnego punktu widzenia mamy pełną swobodę lokalną, zatem problemy z czasem podejmowania decyzji tak naprawdę u nas nie istnieją. I wreszcie ostatnia kwestia, jakże istotna – digitalizacja procesów. Tylko w tym roku wdrożymy trzy dedykowane dla nas platformy, mające na celu przyspieszenie i uproszczenie współpracy i komunikacji z klientem – na poziomie operacyjnym, jakości realizowanej usługi oraz obsługi administracyjno – finansowej kontraktu. Rok 2024 jest dla nas również szalenie istotnym, bowiem krok za krokiem wszelką naszą działalność zestawiamy i wpisujemy w obszar ESG.

BJ: Rafał nie bez przyczyny na pierwszym miejscu wymienił kwestie pracownicze. Do deficytu na rynku pracowników technicznych wszyscy zdążyliśmy się przyzwyczaić, dziś dochodzi do tego zmiana profilu poszukiwanych pracowników. Technicy „złote rączki” odchodzą do lamusa, zastępują ich osoby potrafiące korzystać z narzędzi stosowanych na obiektach w celu optymalizacji ich funkcjonowania, oszczędności energii – systemy automatyki, systemy BMS. Od kadry kierowniczej oczekujemy otwartej głowy na nowe rozwiązania techniczne, elastyczności i utożsamiania się z koncepcją ESG.

W jakich obszarach sektor RETAIL może dziś liczyć na Państwa wsparcie?

RB: W tym obszarze czujemy się wyjątkowo silni. Dla naszych klientów dostarczamy usługi stricte techniczne, polegające na wzięciu pełnej odpowiedzialności za wszelką infrastrukturę techniczną budynku oraz usługi czystościowe – zarówno te codzienne, jak i sezonowe, np. mycie fasad, doczyszczanie wskazanych obszarów, czyszczenie i dezynfekcja ciągów wentylacyjnych. W obu obszarach dysponujemy również serwisami mobilnymi, działającymi na terenie całego kraju, które dedykowane są do zadań specjalistycznych oraz wsparcia zespołów obiektowych, jeśli tylko taka potrzeba istnieje.

Państwa zespół specjalistów liczy dziś ponad 1000 osób. Jakie narzędzia i technologie wspomagają codzienną pracę personelu, zapewniając efektywność i wysoką jakość świadczonych usług w poszczególnych obszarach?

RB: Tu należy podkreślić dwa absolutnie kluczowe aspekty. Po pierwsze mamy bardzo rozwiniętą i dojrzałą kadrę menedżerską średniego szczebla, co uważamy za kluczowe dla właściwie działającej organizacji i wsparcia zespołów obiektowych. Zasada jest prosta – pracownicy dedykowani do obsługi kontraktu muszą być maksymalnie odciążeni z czynności administracyjnych, a ich przełożeni być wsparciem w realizacji codziennych wyzwań operacyjnych. Po drugie – digitalizacja procesów i ich maksymalne upraszczanie. Pamiętajmy, że szeroko rozumiana branża real estate jest jedną z najmniej zdigitalizowanych i w tym obszarze chcemy i będziemy liderem.

BJ: Nasz personel wspierają nowoczesne systemy CAFM wraz z dedykowanymi aplikacjami mobilnymi – nie tylko te najpopularniejsze na rynku, ale również nasze własne systemy, których funkcjonalność możemy dopasować pod potrzeby klientów.

Jakie są kluczowe wartości, na których opieracie Państwo współpracę biznesową z Waszymi klientami? W jaki sposób budujecie i utrzymujecie długotrwałe relacje?

RB: Na to pytanie odpowiedź jest bardzo krótka – naszym motto jest „Co zadeklarowaliśmy i do czego się zobowiązaliśmy, musi być dostarczane”. Ponadto pełna transparentność w relacjach z klientem, podczas całego okresu kontraktowego. Kolokwialnie można byłoby rzec pełen „open book”.

Jaką rolę odgrywa komunikacja w budowaniu silnych relacji biznesowych z klientami? Jak to wygląda w Państwa przypadku?

RB: To kluczowy obszar do długotrwałej relacji biznesowej, ale również w kontekście zarządzania całą organizacją i jej rozwojem. Każdy kontrakt ma ustaloną strukturę komunikacyjną. Cykliczne spotkania z naszymi klientami oraz raportowanie jest dla nas jednym z priorytetów na poziomie operacyjnym, ale i strategicznym. Każdy tydzień rozpoczynamy podsumowaniem poprzedniego oraz potwierdzeniem celów na kolejny. Analogicznie w relacji z klientami. Dbamy również o to, abyśmy prócz komunikacji operacyjnej, mieli czas na strategię, ale również celebrowanie sukcesów. Korzystamy z rozwiązań technologicznych, ale zachowaliśmy także tradycyjną formułę spotkań, z której na pewno nie zrezygnujemy. Oczywiście w tak dużej organizacji wszystko musi mieć swoją strukturę oraz konsekwencję w realizacji ustaleń.

BJ: Chcemy, żeby każdy pracownik w naszej firmie znał specyfikę pracy operacyjnej, rozumiał ją, stąd np. Dyrektor Finansowy czy Kierownik Działu Personalnego spotykają się z zespołami na obiektach, rozmawiają na temat codziennej pracy. Chcemy, żeby każdy pracownik w naszej firmie znał specyfikę pracy operacyjnej, rozumiał ją, stąd np. Dyrektor Finansowy czy Kierownik Działu Personalnego rozmawiają z zespołami na obiektach, na temat ich codziennej pracy. To bardzo pomaga we wzajemnym zrozumieniu potrzeb i oczekiwań, umożliwia podjęcie efektywnych działań pomiędzy Działami wspierającymi, a operacyjnymi. W komunikacji z klientem stawiamy na pełną transparentność. Jest to szczególnie istotne w kontekście decyzji personalnych – z jednej strony dbamy o to, by zespoły na obiektach były stabilne, z drugiej musimy dbać o rozwój pracowników, również ten stanowiskowy, który nierzadko dla pracownika wiąże się ze zmianą obiektu. Chcemy, żeby klient znał motywy naszych działań oraz miał pewność, że są one przemyślane i dobrze zaplanowane.

Jakie technologie i innowacje wprowadza ATALIAN, aby poprawić efektywność w świadczonych przez siebie obszarach działalności?

RB: Odpowiedź na to pytanie jest kilkupoziomowa. Po pierwsze wprowadzamy rozwiązania techniczne i technologiczne do świadczonych usług (np. robotyzacja usługi czystościowej, dysponujemy jednym z najbardziej wydajnych na polskim rynku sprzętem.

BJ: W kontekście obsługi technicznej na jednym z obiektów pracujemy nad wprowadzeniem systemu analizy danych z BMS na bazie sztucznej inteligencji, by zoptymalizować zużycie energii. Na innych obiektach realizujemy badanie szczelności dachów poprzez wysokiej jakości skaner badający wilgotność pod membraną dachową. To rozwiązanie cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem, szczególnie w trakcie odbiorów po etapie inwestycji lub w momencie, gdy kończy się gwarancja wykonawcy poszycia dachu.

RB: Ostatnia kwestia, ale jakże strategiczna – cyfryzacja danych i naszych procesów. Jak już wspomnieliśmy, tylko w tym roku wdrożymy trzy platformy wspierające współpracę z klientem, co zaowocuje oszczędnością czasu i zasobów po obu stronach.

Jakie główne korzyści płyną z outsourcingu usług do ATALIAN dla właścicieli obiektów handlowych?

RB: Z całą pewnością to odciążenie czasowe i kosztowe klienta z wszelkich czynności związanych z zarządzaniem i administrowaniem budynkiem. Ponadto transfer ryzyka – bierzemy pełną odpowiedzialność za ustalone efekty naszych działań. Wszelkie prace dodatkowe i zarządzenie sytuacjami kryzysowymi. To również w pełni wpisuje się w zakres naszych działań na rzecz klientów. Wreszcie informacje o innowacjach, zmianach w legislacji oraz raportowanie środowiskowe – na to również mogą liczyć nasi klienci.

Jakie wyzwania najczęściej napotykacie podczas obsługi nieruchomości handlowych i jak sobie z nimi radzicie?

BJ: Obiekty handlowe charakteryzują się specyficznymi wymaganiami w kontekście obsługi technicznej: wyposażone są w złożone systemy HVAC, ppoż., oświetlania czy zarządzania energią, które wymagają specjalistycznej obsługi. Zespoły techniczne muszą dysponować takimi zasobami, żeby potrafić czytać dane z poszczególnych urządzeń, rozumieć je i odpowiednio interpretować, by systemy działały optymalnie. Jednocześnie klienci obiektów handlowych zwracają uwagę na zupełnie inne aspekty – osoba odwiedzająca galerię handlową nie widzi czy instalacja BMS czy ppoż. działa prawidłowo, traktuje to jako pewnik. Goście zwracają uwagę na takie aspekty jak: temperatura i jakość powietrza, odpowiednie natężenie oświetlenia, stan drzwi obrotowych, schodów czy toalet. To na tej podstawie decydują czy obiekt jest przyjazny i czy do niego wrócą. Wysoka intensywność użytkowania wymaga zatem regularnej konserwacji i szybkich napraw, realizowana jednak tak, aby minimalizować zakłócenia dla klientów i działalności sklepów. Bardzo ważna jest także odpowiednia współpraca z najemcami. To najczęściej klienci sieciowi, współpracujący z własnymi firmami technicznymi odpowiedzialnymi za strefy najmu. Należy jasno określić „punkt styku” poszczególnych instalacji i pamiętać, by zanim najemca wezwie „swój” serwis, upewnił się, że wszystkie instalacje budynkowe działają prawidłowo.

Czy i w jaki sposób ATALIAN wspiera zrównoważony rozwój i ekologię w swojej działalności?

RB: To dla nas strategiczny i kluczowy temat z bezpośrednią odpowiedzialnością Zarządu i najwyższej kadry kierowniczej. Jako jeden z przykładów możemy wskazać fakt, że już dziś korzystamy tylko z certyfikowanych, maksymalnie neutralnych środowiskowo środków chemicznych na potrzeby realizacji usług czystościowych. Do końca 2024 roku będziemy w pełni gotowi do bycia partnerem dla naszych klientów w zakresie wdrażania określonego wachlarza inicjatyw oraz dostarczania kompletu danych wymaganych do raportowania zgodnie z regulacjami krajowymi i europejskimi. Do końca drugiego kwartału 2025 będziemy mieć własną politykę ESG.

Jakie dostrzegają Panowie przyszłe kierunki rozwoju oferty ATALIAN dla sektora RETAIL?

RB: Sektor retail jest dla nas bardzo ważny. Na pewno jednym z priorytetów jest konsekwentna robotyzacja usług czystościowych z maksymalnym nastawieniem na optymalizacje kosztowe. W dziedzinie usług technicznych rozbudowujemy nasz dział fit-out i uslug specjalistycznych dla klientów retail oraz ich najemców. Konsekwentnie zwiększamy ilość ekip mobilnych świadczących usługi w zakresie obsługi HVAC, elektryki, systemów przeciwpożarowych czy BMS. Nasi klienci mogą liczyć na dużą elastyczność w stosunku do bardzo nietypowych zadań.

BJ: Przygotowujemy się na dalszą automatyzację, rozwój usług związanych z monitoringiem i zarządzaniem energią. Będziemy gotowi zarówno w aspekcie dostępnych narzędzi pracy, jak również budowania odpowiednich kompetencji w zespole.

Dziękuję Panom za rozmowę.
Dziękujemy również.

Tagi: Atalian Rafał Baranowski Bartosz Jodko
Oceń artykuł:

Fot: Atalian Polska Źródło: Atalian Polska

Zobacz także

ATALIAN: W relacjach biznesowych stawiamy na pełną transparentność

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.