Godzina bez Internetu może kosztować miliony złotych

2024-07-22 | 09:00

Trudna sytuacja geopolityczna, hybrydyzacja pracy i nieustanny rozwój e-commerce’u to czynniki, których nie można dzisiaj pominąć, myśląc o przyszłości firmy, optymalizacji kosztów i zyskach. Źródłem dostępu do Internetu dla zdecydowanej większości przedsiębiorstw jest łączność przewodowa: podatna na awarie, droga w instalacji, ograniczona w zasięgu. Zależność wyłącznie od tradycyjnych łączy kablowych to bomba zegarowa – mówi Jarosław Nowicki, Prezes ACO Solutions, dostawcy profesjonalnych sieci bezprzewodowych dla sektora enterprise.


 

Jaka jest geneza Państwa firmy i jej aktualna pozycja rynkowa?

Fundamentem ACO Solutions jest pragmatyzm. Budowałem swoje doświadczenie, wprowadzając na polski rynek takie firmy jak Intel Corp., MAXDATA, czy Sequent. Stojąc na czele korporacji technologicznych, miałem możliwość poznania problemów i wyzwań, z którymi mierzyli się ich klienci. Największą słabością każdej firmy była zawodna łączność Internetowa, niezależnie czy jej siedziba znajdowała się przy autostradzie, czy w centrum dużego miasta. Przerwy w dostępie do sieci, trwające nawet kilka minut, a czasami wiele godzin czy w ekstremalnych przypadkach parę dni, narażały biznes na straty finansowe i utratę klientów. Po przeprowadzeniu testów dziesiątek produktów z całego świata, które deklarują utrzymanie ciągłości połączenia, najlepszym rozwiązaniem, będącym w stanie zapewnić nieprzerwaną pracę i zabezpieczenie łącza w przypadku awarii, były urządzenia i oprogramowanie Peplink. Obecnie, ACO Solutions, jest jedynym w Polsce, a jednym z pięciu w Europie, certyfikowanym, platynowym partnerem Peplinka. 

Co dokładnie wchodzi w skład oferowanych przez Państwa usług?

Specjalizujemy się w zapobieganiu przerw w działalności biznesu spowodowanych brakiem dostępu do Internetu i sieci służbowej oraz w łączności mobilnej. Projektujemy i wdrażamy bezprzewodowe łącza Internetowe, sieci zapasowe, łączymy oddalone od siebie lokalizacje, punkty sprzedaży firmy, zapewniając bezpieczeństwo i dostęp do sieci, której płynność i poziom zaawansowania dorównuje lokalnej infrastrukturze m.in. dzięki zastosowaniu łączności na bazie Starlink. Dostarczamy rozwiązania nie tylko do obiektów stacjonarnych, ale doprowadzamy łącza także do samochodów, tirów, pociągów, jachtów, statków, dronów i śmigłowców. W dowolnej lokalizacji możemy zapewnić bezprzewodowy Internet o przepustowościach podobnych do możliwości światłowodu. 

We współpracy z dużymi firmami telekomunikacyjnymi obsługujecie Państwo dostęp do Internetu w budynkach komercyjnych. Jak w tym aspekcie wygląda Państwa oferta dla segmentu RETAIL?

Zgadza się. ACO Solutions jako operator telekomunikacyjny, współpracując z innymi operatorami, może oferować zdywersyfikowane rozwiązania i obsługiwać budynki komercyjne, mając już w tym zakresie doświadczenie i ugruntowaną, stabilną pozycję. Nasza oferta dla klientów z segmentu Retail nie opiera się wyłącznie na zapewnieniu profesjonalnych łącz bezprzewodowych, ale dla najbardziej wymagających kontrahentów możemy doprowadzić również łącza na bazie światłowodów pozyskanych od lokalnych operatorów, zabezpieczone dodatkowo przed awariami dedykowanymi łączami bezprzewodowymi na bazie sieci 5G i/lub Starlink. Awarie łączy kablowych zdarzają się u każdego operatora na świecie. Jeśli ktoś zastanawia się, czy musi obawiać się awarii, to zadaje złe pytanie. Właściwe brzmi: kiedy? Dlatego nawet w kilka godzin ACO Solutions jest w stanie dostarczyć łącze do sklepu, centrum handlowego czy logistycznego w dowolne miejsce w Polsce i połączyć różne lokalizacje w jedną sieć korporacyjną (SD-WAN), co doceniają nasi klienci. Ponadto instalujemy również profesjonalne sieci Wi-Fi, zapewniając niezawodny i nowoczesny dostęp do Internetu dla użytkowników końcowych – klientów galerii handlowych, pracowników magazynów czy centrów logistycznych.  

Dlaczego ACO Solutions? Co wyróżnia Państwa ofertę na tle operatorów konkurencyjnych? Jakie korzyści ze współpracy podkreślacie w rozmowach z kontrahentami?

Przede wszystkim nie obowiązują nas ograniczenia, co pozwala nam na stworzenie oferty przygotowanej na miarę potrzeb. Jako eksperci od sieci bezprzewodowych możemy nie przejmować się faktem, czy w danej lokalizacji jest kablowe połączenie z Internetem. Doprowadzenie światłowodu jest czasami bardzo kosztowne i wymaga miesięcy robót, a co najważniejsze – światłowód nie jest niezawodny, szczególnie w dzisiejszych czasach, kiedy wszyscy operatorzy są głównym celem cyberataków. Wdrożenie łączy bezprzewodowych, opierających się na wielu różnych sieciach GSM oraz satelitarnych, możliwe jest nawet w jeden dzień. Rekord postawienia sieci to 3-4 godziny. Taki Internet jest nie tylko stabilniejszy, ale, co istotne, dużo bardziej bezpieczny. Dodatkowo, klient podpisuje jedną umowę z jednym operatorem. Z nami. Niezależnie od liczby i lokalizacji oddziałów firmy oraz punktów sprzedaży. Zapewniamy również klientom proste w obsłudze narzędzia do monitorowania i zarządzania siecią z poziomu okna przeglądarki. Dział IT, znajdujący się np. w Poznaniu, ma zdalny dostęp do sieci swoich wszystkich np. 3000 sklepów. Aby przekonać się o skuteczności naszych rozwiązań, wszystkich klientów zachęcamy do bezpłatnych testów. Jesteśmy zwolennikami uczciwej współpracy i nie oczekujemy od kontrahentów decyzji na podstawie wyłącznie obietnic.

Jakie technologie stosujecie Państwo, aby zapewnić szybki i niezawodny Internet, szczególnie przy wdrożeniach na większą skalę i dynamicznej ekspansji sieci handlowej? 

Nasze rozwiązania opierają się na sieciach GSM (4G, 5G) oraz łączności satelitarnej. Implementując urządzenia oraz oprogramowanie firmy Peplink wraz z terminalami Starlink, dajemy dostęp do unikalnej, opatentowanej technologii agregacji (sumowania) łącz. 

Co to oznacza w praktyce? 

W jednym urządzeniu mamy działające cztery karty SIM, podłączonego Starlinka oraz światłowód (jeśli jest). Równolegle. Przypuśćmy, że dochodzi do awarii światłowodu i zakłóceń na jednej z kart SIM. Internet będzie działał nieprzerwanie, a utrata dwóch źródeł sieci będzie niezauważalna dla użytkowników i wewnętrznych systemów. Co najwyżej przepustowość sieci spadnie z 400 Mb/s do 300 Mb/s. Ale sklep nie przestaje zarabiać, terminale w sklepach działają poprawnie, elektroniczne etykiety cenowe wyświetlają właściwe ceny, stany magazynowe na bieżąco są aktualizowane, a łączność z centralą jest niezachwiana. Jeśli sieć została już skonfigurowana w dziale IT, to w dziesiątkach, setkach czy tysiącach współpracujących lokalizacji wystarczy tylko podłączyć jeden router zapewniający łączność.   

Jakie są najważniejsze wymagania techniczne i infrastrukturalne dla budynków komercyjnych i sklepów detalicznych, aby mogły skorzystać z waszych usług?

Choć nie zabrzmi to poważnie, to wystarczy, że jest z nami osoba, która ma klucz do wyjścia na dach i do serwerowni, a budynek jest podłączony do sieci energetycznej. Nie mamy wymagań. Jesteśmy tą stroną, która odpowiada na wymagania.

Czy oferujecie wsparcie techniczne i serwisowe dla waszych klientów? Jak wygląda taki proces?

Nasza firma świadczy usługi 360. Projektujemy, instalujemy, konfigurujemy, serwisujemy i zapewniamy wsparcie techniczne. Jesteśmy pierwszą linią kontaktu dla klienta. Nasz zespół inżynierów może przeprowadzić zdalną diagnostykę i zidentyfikować źródło problemu. Nie odsyłamy klientów do kontaktu z producentem, choć jeśli taką ścieżkę preferuje dana firma, ma taką możliwość. W ciągu 12 lat działalności mieliśmy zaledwie kilka poważnych zgłoszeń, że produkt nie działa. Źródłem każdego z nich była niepodłączona wtyczka do gniazdka lub wyłączona listwa.

Czy mogą Państwo podać orientacyjny rząd kosztów związanych z wdrożeniem i utrzymaniem świadczonych usług dla pojedynczego punktu sprzedaży lub sieci?

To oczywiście zależy. Próg wejścia dla pojedynczego punktu sprzedaży to ok. 600 zł jednorazowo za konfigurację i ok. 220 zł miesięcznie za abonament. Jest to oferta na łączność wspomagającą podstawowe łącze do Internetu i/lub łącze zapasowe na czas awarii łącza podstawowego. Dodatkowo zapewniamy punkt dostępowy Wi-Fi do integracji terminalu płatniczego, skanera produktów oraz udostępniający sieć dla pracowników i klientów. Każdy niezależny sklep, sieć sklepów, będzie miała inne wymagania, inne warunki, inną (jeśli istnieje) infrastrukturę sieciową. Smartfon można kupić za 200 zł, ale też za 6000 zł. Wszystko jest kwestią potrzeb.  

Które ze zrealizowanych wdrożeń warto podkreślić w Państwa dotychczasowej działalności?

Dla nas najważniejsze wdrożenia to te, dzięki którym pomagamy ratować życie lub zapobiegamy upadkowi firmy. Jest jednak jedna realizacja, która przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Nasz partner, wykorzystując dostarczoną przez ACO Solutions technologię, wdrożył sieć do ponad 1500 lokalizacji w całej Polsce w zaledwie 4 miesiące. Zdecydowana większość tych miejsc znajdowała się w najtrudniejszych miejscach, często oddalonych dziesiątki kilometrów od większych aglomeracji. Było to możliwe wyłącznie dzięki scentralizowanej konfiguracji, która pozwoliła na błyskawiczną instalację urządzenia w każdym z punktów. Z informacji, które później otrzymaliśmy wynika, że było to pierwsze, największe i najszybsze tego rodzaju wdrożenie w skali globalnej. 

Jakie wymagania stawiane są najczęściej przed Państwem przez odbiorców w sektorze RETAIL? Co wynika z Państwa doświadczeń?

Skontaktowała się z nami ogólnokrajowa sieć sklepów rowerowych. Aby zapewnić łączność między sklepami, otwierając nową lokalizację, właściciel sieci musiał podpisać umowę z kilkoma różnymi operatorami, którzy akurat są lokalnie dostępni. To wiązało się z olbrzymim nakładem pracy, aby wiedzieć w jakim mieście, w którym sklepie, z jakim operatorem jest podpisana umowa i z kim kontaktować się w sprawie awarii. Zależało im na jednej firmie, szybkim kontakcie i sprawnym rozwiązywaniu ewentualnych problemów. Szczególnie, gdy mieli awarię łącza kablowego, która kosztowała ich kilkanaście tysięcy złotych w jednym sklepie, gdy terminal płatniczy nie mógł przyjąć płatności od klienta, a ten, zniecierpliwiony, poszedł do konkurencji. Tego typu wymagania powtarzają się najczęściej: bezawaryjny Internet, dostępność w dowolnej lokalizacji, ciągłość w obsłudze płatności i realizowania zamówień. 

Jakie są największe wyzwania, z którymi spotykacie się podczas instalacji i utrzymania infrastruktury telekomunikacyjnej w takich obiektach?

Największym wyzwaniem jest wciąż niska świadomość istnienia oferowanej przez nas technologii, pomimo jej obecności na rynku polskim od blisko 10 lat. Dotychczas była najszerzej rozpoznawalna wśród działów technicznych jednostek specjalnych armii oraz służb, których działania wymagają niezawodnych rozwiązań w kryzysowych sytuacjach. W ostatnich latach, rynek cywilny, wraz z rozwojem i digitalizacją, zaczął szukać i wymagać rozwiązań, które zabezpieczą codzienną pracę i generowanie obrotu. Z mniejszych wyzwań to okazjonalne trudności z poprowadzeniem przewodów z dachu do poszczególnych pomieszczeń, gdy architektura budynku jest szczególnie skomplikowana. Podobnie z montażem terminali Starlink na dachu, jeśli jego kształt jest niestandardowy.

Jakie trendy i innowacje widzicie na rynku telekomunikacyjnym, które mogą wpłynąć na Waszą działalność i przełożyć się na korzyści dla klientów?

Obserwując uważnie, jak rozwija się rynek, możemy śmiało powiedzieć, że doszło w ostatnim czasie do dwóch przełomów, które wpłyną na powszechność oferowanych przez nas rozwiązań. Pierwszym z nich jest uruchomienie pełnego zakresu sieci 5G przez polskich operatorów. To oznacza, że można uzyskiwać stabilne przepustowości powyżej 100 Mb/s, korzystając z dwumodemowych routerów, a w niektórych lokalizacjach ponad 400-500 Mb/s, stosując routery czteromodemowe. Rozwój sieci 5G w Polsce dostrzegają klienci, którzy zaczynają traktować je jako pełnoprawny zamiennik sieci światłowodowych. Drugim przełomem było uruchomienie usług Starlink w Polsce. Dostrzegamy, jak duże było zapotrzebowanie na alternatywne rozwiązania sieciowe, wykraczające poza „naziemne” sieci, narażone na ataki w związku z obecną sytuacją geopolityczną, m.in. wojną w Ukrainie i cyberatakami. Oczekiwania niezawodnej i bezpiecznej łączności bezprzewodowej w rozsądnej cenie zostały spełnione. 

Czy mogą Państwo opisać zalety łącz bezprzewodowych w porównaniu z kablowymi? Jakie są różnice w wydajności, kosztach?

Podstawowe różnice to dostępność, cena i wrażliwość na usterki. Łącza przewodowe są drogie we wdrożeniu, tanie w eksploatacji i podatne na awarie, których usunięcie wymaga czasem nawet kilku dni, a czas ten może być krytyczny nie tylko dla ciągłości działania firmy, ale też bezpieczeństwa. I nie wszędzie można je doprowadzić. Sieć bezprzewodowa ma ogromną przewagę, choć nie jest pozbawiona wad, które dzięki naszemu wieloletniemu doświadczeniu i dostępie do najlepszych światowych technologii potrafimy ograniczyć praktycznie do zera. Główną zaletą jest możliwość uzyskania szybkiego dostępu do Internetu z dowolnej lokalizacji: w środku lasu, na górskich szczytach, w szczerym polu i wzdłuż autostrady. Wdrożenie takiej sieci jest szybkie, umożliwia zdalną konfigurację i rozwiązywanie problemów, a kosztuje nieznaczną część położenia kabla poza obszarami miejskimi. Jedyna rzecz, która już wkrótce powinna się zmienić, to nieco niższe prędkości przesyłania danych względem światłowodów, większe opóźnienia, ale dopóki 500 pracowników nie walczy o puchar w e-sportowych turniejach, to wszystko będzie w porządku.

Jakie są plany rozwoju Państwa marki na najbliższe lata?

Pokryć wszystkie dachy firmowe w Polsce terminalami Starlink wspomaganymi sieciami 5G. Lub na odwrót – łącza na bazie sieci 5G zabezpieczane siecią Starlink. Jesteśmy pierwszym w kraju autoryzowanym dostawcą usług Peplink & Starlink i chcielibyśmy zabezpieczać działalność firm niezawodną technologią. Jesteśmy w trakcie realizacji projektów z międzynarodowymi podmiotami, które do tej pory korzystały ze znanych, tradycyjnych, choć mniej zaawansowanych rozwiązań. Firmy te po doświadczeniu możliwości oferowanych przez ACO Solutions zdecydowały się przenieść poziom swojej pracy na wyższy stopień bezpieczeństwa. Celem jest przekonywać kolejne firmy, że można lepiej, ryzykując mniej i w niższej cenie.

Dziękujemy za rozmowę.
Dziękuję.

Tagi: ACO Solutions Modern Store 2024 Jarosław Nowicki
Oceń artykuł:

Fot: ACO Solutions Źródło: ACO Solutions

Godzina bez Internetu może kosztować miliony złotych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.