Naszym priorytetem jest obsługa techniczna i usługi zintegrowane

2024-06-19 | 08:00

Firma Atalian Polska, będąca częścią obecnej aż w 19 krajach Grupy Atalian, oferuje partnerom biznesowym całe spektrum rozwiązań z zakresu Facility Management, dostosowanych do potrzeb klienta, w tym trzy główne linie biznesowe tj. usługi techniczne, czystościowe oraz catering. Jak podkreśla w rozmowie z redakcją Rafał Baranowski, Prezes Zarządu Atalian w Polsce - jesteśmy obecni w całym kraju, a naszą największą wartością jest ponad 1300 pracowników. Ponadto czynimy mocne inwestycje w rozwój personelu oraz digitalizację procesów determinujących szybkość i efektywność naszego działania.

W jaki sposób dokładnie wspieracie Państwo klientów w ramach każdego ze wspomnianych obszarów?

Podstawowym zamysłem jest, aby maksymalnie odciążać naszych klientów z zakresu, który zdecydowali się nam powierzyć. Usługa FM (Facility Management) powinna działać w tle i być faktycznym wsparciem podstawowej działalności biznesowej klienta. Jeśli zdarza się jakaś awaria lub inne nieplanowane zdarzenie, a to przecież nasz chleb powszedni, nasi klienci natychmiast otrzymują stosowną informację wraz z propozycją rozwiązania problemu. W kolejnym kroku dowiadują się już o zamknięciu tematu poprzez przedłożenie protokołu zakończenia prac. Ponadto jesteśmy firmą multidyscyplinarną, co oznacza dla klienta, że jeśli potrzebuje innej, dodatkowej usługi, zawsze jesteśmy ją w stanie zaoferować. Jeśli nie poprzez własnych pracowników, to korzystamy z usług naszych partnerów biznesowych. Nasi klienci korzystają również z usługi zintegrowanej IFM, czyli outsourcingu wszystkich usług związanych z obsługą nieruchomości. W tym jesteśmy naprawdę dobrzy.

Jaka jest dziś pozycja rynkowa Państwa marki w Polsce i co wyróżnia Waszą ofertę na tle konkurencyjnych przedsiębiorstwa?

Jesteśmy częścią Grupy Atalian, globalnego lidera usług FM obecnego w 19 krajach i jesteśmy z tego bardzo dumni. Bycie częścią silnej, globalnej organizacji to nie tylko stabilność finansowa, ale również dostęp do najnowszych rozwiązań, technologii i trendów rynkowych. Jako Atalian Poland jesteśmy obecny w całym kraju, a naszą największą wartością jest ponad 1300 pracowników. W bieżącym roku spodziewamy się skonsolidowanego przychodu na poziomie 137 mln, co będzie stanowiło wzrost o ok. 10% r/r. Warto podkreślić, że w minionym roku wykonaliśmy bardzo dużą pracę ukierunkowaną na wzmocnienie marży i dywersyfikację portfela klientów, którymi w większości są bardzo rozpoznawalne globalne marki. Naszym motto jest „zawsze dostarczamy to, do czego się zobowiązaliśmy”.

Jakie aspekty współpracy biznesowej podkreślacie Państwo w rozmowach z potencjalnymi nabywcami? Na czym zależy Wam, jako usługodawcy podczas realizacji współpracy i z jakimi oczekiwaniami spotykacie się najczęściej?

Na początku współpracy zawsze wykonujemy dużą pracę celem poznania i zrozumienia specyfiki działalności naszego klienta, aby maksymalnie dostosować naszą działalność, a wręcz wpisać się w rytm jego pracy. Myślę, że najważniejszym aspektem z punktu widzenia naszych klientów są dwa aspekty: zobowiązanie do dostarczenia konkretnego efektu oraz nasza elastyczność. Nasi klienci nie usłyszą od nas „nie”, jeśli już to „tak, ale”. Bardzo ważnym elementem prowadzenia biznesu jest bycie w pełni compliance i tu nie ma miejsca na kompromisy. Jesteśmy w pełni transparentni i szczerzy we współpracy z naszymi klientami i partnerami biznesowymi. Najbardziej zależy nam na partnerstwie w realizacji powierzonego biznesu. Doświadczenie pokazuje, że tylko w takim modelu współpracy osiągane są najwyższe rezultaty, a zaangażowanie i satysfakcja obu stron jest najwyższa. 

W jaki sposób Atalian zapewnia kontrolę jakości usług świadczonych dla swoich partnerów biznesowych w każdej z oferowanych linii biznesowych?

Najważniejsza jest świadomość pracowników w tym zakresie, toteż przede wszystkim szkolimy i staramy się nagradzać za ponadprzeciętne wyniki i zaangażowanie naszych pracowników i podwykonawców. Z drugiej zaś strony mamy dedykowany dział jakości, który czuwa nad realizacją planu audytów oraz KPI-ów dla każdego kontraktu. Cały proces realizowany poprzez dedykowane do kontroli jakości oprogramowanie, do którego klienci mają dostęp, a dzięki temu pełną informację. 

Aktualnie istotną kwestią wydaje się być szybkość dostosowywania oferty oraz kontraktu do zmieniających się potrzeb biznesowych. Na jaką elastyczność współpracy w tym zakresie mogą liczyć potencjalni odbiorcy Państwa usług?

Uważam, że to kolejna kwestia, która wyróżnia nas na tle polskiego rynku FM. Mimo bardzo dużej ilości pracowników, nasza kadra kierownicza średniego i wyższego szczebla ma uprawnienia do podejmowania autonomicznych decyzji, oczywiście w ustalonym zakresie, już niebawem bardzo mocno wspieranym przez system typu „work flow”. Mamy również dedykowane zespoły i osoby do przygotowywania ofert na prace dodatkowe dla naszych klientów. Wszystko to służy szybkości odpowiedzi na zapotrzebowanie oraz odciążenie zespołów obiektowych z czynności administracyjnych i skupieniu się na realizacji przedmiotu kontraktu.

Jakie kompetencje w świadczonych przez Państwa obszarach wymagane są do zapewnienia odpowiedniego poziomu jakości?

Odpowiedź na to pytanie jest bardzo złożona. Kompetencje „twarde”, merytoryczne są warunkiem koniecznym. Ale nie są już wystarczające. Szalenie istotne są umiejętność właściwej komunikacji, z różnymi grupami odbiorców, otwartość na zmiany oraz – co wg mnie staje się najważniejsze – samodzielne uczenie się, umiejętność dotarcia do informacji, analizowanie danych i wyciąganie wniosków. Tradycyjne szkolenia są i będą w cenie, niemniej każdy z nas musi rozwijać się również samodzielnie.

Czy w Państwa ocenie efektywniejsze będzie integrowanie usług, czy też ich dzielenie pomiędzy różne firmy? Co wynika z Państwa doświadczeń?

Nie ma jednej właściwej odpowiedzi i myślę, że żaden z trendów nie będzie znacząco dominujący. To zależy od specyfiki biznesu, a przede wszystkim struktury jednostki i zasobów, która odpowiada za obszar FM po stronie klienta. Każdy model jest jak najbardziej poprawny, pod warunkiem, iż ma się pełną świadomość zalet i wad danego rozwiązania oraz godnego zaufania, silnego partnera w firmie FM. Wyobraźmy sobie klienta mającego sieć kilkuset jednostek w całym kraju oraz bardzo ograniczone zasoby do sprawowania pieczy nad tym obszarem. Trudno mi sobie wyobrazić, że w takim przypadku klient decyduje się na podział usług względem kategorii, a na dodatek dywersyfikację regionalną. Niemniej, jak pokazuje przykład jednego z naszych największych klientów z sektora bankowego, integrowanie może przynieść ogromne korzyści i ekonomiczne, ale uwolnienie czasu na inne tematy, podczas gdy tematyką związaną bieżącą obsługą nieruchomości zajmuje się dedykowana firma. 

Jaki wpływ wywiera nowoczesna technologia na obszary Państwa działalności? W jaki sposób robotyzacja procesów czy implementacja AI w określonych obszarach mogą przełożyć się na zwiększenie wydajności lub ograniczenie kosztów? Jaka jest lub będzie rola czynnika ludzkiego w tym aspekcie w najbliższym czasie?

Praktycznie codziennie spotykamy się z nowymi rozwiązaniami, zwykle dedykowanymi optymalizacji procesów. Na rynku FM istnieje również wiele rozwiązań softwarowych wspierającą działalność, a my musimy je poznać i efektywnie zarządzać. Myślę, że najważniejszą rolę odegrają rozwiązania oferujące dostęp do wiedzy wraz z sugestią rozwiązania danego problemu. Przecież większość tematów i nie tylko na naszym podwórku, już gdzieś w świecie zaistniała i ktoś się z tym mierzył. Z pewnością takie rozwiązania niebawem trafią do branży real estate.  Jeśli chodzi o aspekt ludzki – nie mam wątpliwości, że naszym największym wyzwaniem będzie permanentne szukanie najbardziej efektywnych rozwiązań, które będą się stale zmieniać. Jednak nie obawiam się eliminacji czynnika ludzkiego z biznesu FM. To biznes opierający się o relacje międzyludzkie, zarówno po stronie firmy świadczącej usługi, w kontekście umiejętności przyciągnięcia i utrzymania pracowników, ale również zrozumienia i empatii w stronę przedstawicieli klienta. 

Jakie są główne tendencje i zmiany na rynku oferowanych przez Państwa usług i jakie działania podejmujecie w związku z obserwowanymi trendami?

Digitalizacja procesów i danych. Atalian Poland jest doskonałym przykładem. Tylko w tym roku wdrożymy co najmniej trzy nowe aplikacje przyspieszające funkcjonowanie naszych procesów, na czym oczywiście skorzystają nasi klienci. Oczywiście musimy, ale przede wszystkim chcemy również być odpowiedzialni społecznie. W nadchodzących tygodniach ruszamy z projektem budowania świadomości w tematyce ESG, począwszy od najwyższej kadry zarządzającej, a następnie do pracowników świadczących bezpośrednio usługi na obiektach włącznie. 

Jakie są Państwa plany rozwoju na ten rok i nadchodzące lata? W jaki sposób chcecie być postrzegani przez Klientów i jakie cele sobie stawiacie?

Kontynuujemy działania zmierzające do stabilnego, ale silnego umacniania marki Atalian i pozycji na polskim rynku. Niewątpliwie naszym priorytetem jest obsługa techniczna i tu czujemy się bardzo silni, ale rozwijamy również usługi czystościowe i catering. Czynimy mocne inwestycje w rozwój pracowników oraz digitalizację procesów determinujących szybkość i efektywność naszego działania. Rozważamy również mocno akwizycję, przy założeniu, że firma, którą kupimy będzie stanowić wartość dodaną dla naszej organizacji i naszych klientów. Naszą ambicją jest, aby do końca 2026 roku stać się jedną z czołowych firmą pierwszego wyboru dla klientów szukających szerokiego wachlarza usług FM i patrząc na determinację naszego zespołu, jestem pewien, że cel zostanie osiągnięty.

Dziękujemy Panu za rozmowę.
Dziekuję również.

Tagi: Facility Management Atalian Rafał Baranowski
Oceń artykuł:

Fot: Atalian Polska Źródło: Atalian Polska

Naszym priorytetem jest obsługa techniczna i usługi zintegrowane

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.