Czy nadchodzi eko-rewolucja w handlu internetowym?

2024-08-19 | 21:53

Klienci oczekują od firm ekologicznych praktyk. W odpowiedzi na zmieniające się potrzeby, Żabka wprowadziła refillomaty na wodę, a za eko-trendami zaczynają podążać również właściciele sklepów internetowych. Czy w związku z tym szykują się istotne zmiany na rynku e-commerce w zakresie ekologii? Odpowiada ekspertka z firmy Shoper.

Aż 63% kupujących jest w stanie zapłacić więcej, by kupowane przez nich produkty były bardziej zrównoważone.  Entuzjazm ten jest szczególnie silny wśród klientów z pokolenia Millenialsów i generacji Z, którzy stają się coraz bardziej aktywną siłą nabywczą w e-commerce. Głównym powodem tego trendu jest chęć ograniczenia śladu węglowego i przekonanie, że zrównoważony rozwój powinien być częścią codziennego życia. 
W odpowiedzi na ekologiczne potrzeby klientów, Żabka wprowadziła do swoich sklepów refillomaty na wodę, czyli urządzenia, które umożliwiają uzupełnianie wody w wielorazowych butelkach, co eliminuje potrzebę korzystania z jednorazowych opakowań.

– To świetna odpowiedź na konkretny problem, jakim jest duże zużycie plastiku przez konsumentów. Takie rozwiązanie wpisuje się w trend ekologicznych inicjatyw, które zyskują na znaczeniu również w branży e-commerce. Na platformie Shoper już działają sklepy internetowe, które oferują zrównoważone rozwiązania dla swoich klientów – na przykład ekologiczną chemię domową czy kosmetyki.komentuje Nina Pankiewicz, Specjalistka ds. ESG w firmie Shoper.Sprzedawcy muszą również pamiętać, jak ważne jest uwzględnienie innych praktyk, takich jak optymalizacja procesów logistycznych, minimalizacja odpadów czy wybieranie zrównoważonych źródeł surowców. To właśnie kompleksowe podejście jest w stanie wpłynąć pozytywnie na środowisko. – dodaje.

Ekologiczne rozwiązania w e-commerce nabierają znaczenia dla klientów

W obliczu rosnącej świadomości ekologicznej wśród konsumentów, e-commerce musi dostosować się do nowych wymagań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Klienci coraz liczniej oczekują od firm ekologicznych praktyk i rezygnują z zakupów, jeśli działania danego sklepu nie spełniają eko-standardów. Zgodnie z raportem „E-Commerce w Polsce 2023”, opublikowanym przez Gemius, aż 42% klientów e-commerce uważa, że forma dostawy ma znaczenie dla środowiska. Dla 67% z nich istotne jest używanie ekologicznych surowców, a 58% osób ceni możliwość korzystania z wielorazowych opakowań podczas zwrotu towarów. 

Sprzedawcy prowadzący sklepy internetowe na platformie Shoper oferują swoim klientom m.in takie eko-rozwiązania jak: opakowania z recyklingu, wirtualne przymierzalnie czy możliwość zamówienia produktów do automatów paczkowych. W ten sposób właściciele sklepów odpowiadają na potrzeby i mogą sprostać wyzwaniom, jakie przynoszą zmiany klimatyczne dla całego e-commerce.

Jednak oprócz działań pro-ekologicznych, sprzedawca może podjąć także inne kroki - na przykład edukować swoich klientów. Tutaj ważna jest komunikacja między sprzedawcą, a konsumentem.

– Równie istotna jak wdrażanie zrównoważonych praktyk, jest edukacja klientów e-commerce na temat ochrony środowiska. Firmy powinny aktywnie instruować klientów, jak segregować i utylizować puste opakowania po zamawianych produktach. Tego typu działania zwiększają świadomość ekologiczną i pomagają w realnym zwiększaniu pozytywnego wpływu na środowisko, a także budują wizerunek sklepu internetowego jako marki odpowiedzialnej i proekologicznej. mówi Nina Pankiewicz.

Ekologiczne rozwiązania nabierają znaczenia dla klientów. Bycie odpowiedzialnym ekologicznie sprzedawcą nie tylko poprawia wizerunek firmy, ale także przyciąga świadomych konsumentów, gotowych wspierać te sklepy internetowe, które aktywnie dbają o planetę. Takie podejście staje się nie tylko trendem, ale również istotnym elementem budowania długotrwałych relacji z klientami, co wpływa na sukces w e-commerce.

Tagi: E-commerce / Omnichanel Shoper
Oceń artykuł:

Źródło: Shoper

Zobacz także

Czy nadchodzi eko-rewolucja w handlu internetowym?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.