Czy Polacy chcą AI w smartfonach

2024-08-09 | 09:00

W dobie szybkiego rozwoju technologii, sztuczna inteligencja (AI) dla wielu wciąż pozostaje zagadką. Mimo to na rynku można zaobserwować, iż coraz więcej Polaków dostrzega, że AI może znacząco ułatwić im życie. Gdy użytkownicy poznają jej możliwości i praktyczne zastosowanie, niepewność zamienia się w ciekawość, a chęć korzystania rośnie na tyle, że są skłonni za nią zapłacić. 

Możliwości AI w smartfonach ciągle się rozwijają, a użytkownicy nie traktują ich już tylko jako narzędzi komunikacji, ale też jako osobiste centra rozrywki. Tak wykazały wyniki badania, przeprowadzonego na zlecenie OPPO przez ARC Rynek i Opinia, w którym sprawdzono, czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach.

Wracamy do korzeni – najpierw komunikacja, potem rozrywka

Smartfon wraca do swoich korzeni jako narzędzie komunikacji międzyludzkiej, pokazując, że w erze zaawansowanej technologii prostota wciąż ma ogromną wartość. 94 proc. ankietowanych Polaków wskazało, że wykorzystuje go właśnie do komunikowania się z innymi. Mimo dostępności aplikacji do rozmów wideo i czatów, proste wiadomości tekstowe pozostają najpopularniejsze – 85 proc. badanych przyznało, że wysyła SMS-y, a 64 proc. kontaktuje się za pomocą komunikatorów. Popularne jest także korzystanie ze smartfona w celu sprawdzenia maila (75 proc.) oraz przeglądania mediów społecznościowych (72 proc.).
Na przestrzeni lat smartfony stały się też osobistymi centrami rozrywki – w takim celu korzysta z nich aż 88 proc. przebadanych Polaków. Dzięki tym urządzeniom mają oni natychmiastowy dostęp do wiadomości ze świata oraz prognozy pogody, co wskazało 75 proc. badanych. Niemal 2/3 ogląda filmiki zamieszczone na platformach społecznościowych, a także czyta artykuły. Natomiast 44 proc. ankietowanych traktuje smartfon jako sprzęt do grania, który mogą zabrać ze sobą w każde miejsce. Niewiele mniej, bo 41 proc., ogląda na tych urządzeniach seriale i filmy.

Dla ponad czterech na pięciu użytkowników ważnym aspektem są zdjęcia (82 proc.). Warto jednak zauważyć, że 1/4 z nich nie korzysta z aparatu fotograficznego, co może dziwić, zważając na to, że smartfony to urządzenia, z którymi na co dzień niemal się nie rozstajemy. Regularnie zdjęcia robi zaś 78 proc. badanych, korzystając z zaawansowanych funkcji fotograficznych, które umożliwiają uwiecznianie ważnych chwil z rodziną i przyjaciółmi w najwyższej jakości. Zrobione zdjęcia edytuje i retuszuje 31 proc. ankietowanych. Najczęściej te modyfikacje dotyczą korekcji światła, redukcji czerwonych oczu, usuwania niepotrzebnych obiektów, a także tworzenia kolaży. Natomiast 41 proc. respondentów publikuje te zdjęcia w mediach społecznościowych.

Chcemy korzystać z funkcji AI, ale dopiero, kiedy zobaczymy ich możliwości w praktyce

Blisko połowa badanych korzysta z narzędzi AI (48 proc.). Ponad połowa z nich (27 proc.) przyznała, że nie zdawała sobie sprawy, że to sztuczna inteligencja, mimo iż aż 83 proc. badanych wykorzystuje do tego celu smartfon, który we współczesnym świecie możemy traktować jako podręcznego asystenta w kieszeni. Na drugim miejscu znalazł się komputer – 50 proc. przebadanych właśnie za jego pomocą korzysta z narzędzi AI.

Nasze badanie potwierdza to, co sami obserwujemy na rynku – użytkownicy coraz chętniej przekonują się do mobilnych narzędzi AI. Tym samym przyszłość sztucznej inteligencji należy do smartfonów. To zrozumiałe, że początkowo nowa technologia może budzić obawy, ale gdy tylko poznajemy jej możliwości, szybko doceniamy to, że może nam ułatwić codzienną pracę i służyć do rozrywki. Właśnie z takim przekazem chcemy dotrzeć do Polaków w naszej kampanii UżywAI – to proste! promującej smartfony AI z serii OPPO Reno12.

Robert Sierpiński, PR Manager w OPPO

Osoby niekorzystające z narzędzi AI podchodzą z pewną rezerwą do tej technologii. Jedynie 15 proc. z nich przyznaje, że dodanie do ich smartfonów funkcji opartych na AI sprawiłoby, że korzystanie z tych urządzeń byłoby bardziej satysfakcjonujące. Twierdzą, że są przyzwyczajone do wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (36 proc.), nie ufają sztucznej inteligencji (24 proc.), a także uważają, że AI zaburza rzeczywistość (24 proc.). Jednak przebadani Polacy, którzy dali szansę AI – poznali narzędzia i wykorzystują je na co dzień, uważają, że ta technologia to oszczędność czasu (56 proc.) oraz wygoda (43 proc.). Ważne jest dla nich także to, że mogą „dopytać” o pewne rzeczy (41 proc.) oraz że nie muszą szukać samodzielnie odpowiedzi na nurtujące ich kwestie (39 proc.).

- Narzędzia AI weszły szturmem w nasze życie i obecnie mają możliwości wspierania wielu jego obszarów, od zawodowych po prywatne. Nasza relacja z tymi narzędziami nieustannie ewoluuje, podobnie z resztą jak same narzędzia. Na samym początku, w dużej mierze, graniczyła ona ze swego rodzaju odrzuceniem lub buntem przed takimi rozwiązaniami. Nieufność do AI i strach przed jego niekontrolowanym rozwojem z czasem, przerodziły się w ciekawość, chęć poznania możliwości, jakie oferuje oraz wykorzystania ich w praktyce. Polacy w coraz większym stopniu przekonują się, że nie może być już mowy o ucieczce od tych narzędzi. Coraz powszechniejsze staje się przekonanie, że AI będzie już niedługo nieodzowną częścią naszego życia zawodowego i prywatnego.

- Sylwia Miszczyk, Senior Project Manager w ARC Rynek i Opinia

Najchętniej korzystamy z AI prywatnie

Aż 92 proc. respondentów korzysta z narzędzi AI w celach prywatnych – głównie dla rozrywki. Ponad połowa badanych (54 proc.) zadaje chatowi AI pytania na wszelkie tematy, które ich nurtują. Sztuczna inteligencja służy im także do przerabiania zdjęć (50 proc.) – narzędzia AI do edycji i retuszu zdjęć dostępne w smartfonach są jednymi z trzech najchętniej wykorzystywanych narzędzi. Uwzględnili oni także narzędzia do tłumaczenia tekstów i tłumaczenia głosowego. Warto zaznaczyć, że ankietowani częściej te funkcje chcieliby wykorzystywać w domu niż w biurze.
Wśród ankietowanych popularne są także takie prywatne aktywności jak: uczenie się języków obcych (36 proc.), granie w gry (35 proc.) oraz nagrywanie filmików (27 proc.). Ci, którzy wykorzystują narzędzia AI w celach zawodowych, czyli 27 proc. badanych, najczęściej tworzą teksty (61 proc), tłumaczą teksty (60 proc.) lub robią research (57 proc.).

- Oswajanie AI zaczyna się w dużej mierze na polu prywatnych aktywności. Polacy najczęściej wykorzystują te narzędzia do ułatwienia lub urozmaicenia czynności pozasłużbowych. Po części wynika to z efektownych możliwości, jakie narzędzia AI dają np. w kwestii generowania obrazów, filmów, tekstów lub wsparcia nauki języków. Co ciekawe, narzędzia oparte na AI często wykorzystywane są przez Polaków do przeprowadzania researchu, który jest ich relatywnie słabą stroną.

- Sylwia Miszczyk, Senior Project Manager w ARC Rynek i Opinia 

Jesteśmy gotowi zapłacić za narzędzia AI

Wyniki badania pt. „Czy Polacy chcą sztucznej inteligencji w smartfonach?” pokazują, że ponad połowa przebadanych Polaków (59 proc.) byłaby skłonna płacić za dostęp do narzędzi opartych na AI. Z tej grupy, niemal jedna trzecia (32 proc.) przeznaczyłaby na ten cel nie więcej niż 10 zł miesięcznie. Podobny odsetek osób (29 proc.) – między 11 a 20 zł. Według ankietowanych najlepszym rozwiązaniem byłby miesięczny abonament, tę opcję wskazało 37 proc. lub jednorazowa opłata za dostęp do funkcji AI (30 proc.).

- Polacy są skłonni płacić niewielkie kwoty za możliwość korzystania z narzędzi AI, jednak OPPO, w duchu demokratyzacji sztucznej inteligencji, postanowiło udostępnić swoje funkcje w serii OPPO Reno12 5G całkowicie za darmo. W ten sposób chcemy przekonać większą liczbę użytkowników do korzystania z technologii AI.

- Robert Sierpiński, PR Manager w OPPO

OPPO interesuje się polskim rynkiem

OPPO kolejny rok z rzędu zleciło ARC Rynek i Opinia przeprowadzenie badania, w którym zbadało preferencje Polaków. W poprzednich latach przyjrzało się temu, jakie czynniki mają wpływ na ich decyzje zakupowe odnośnie do telefonów i jak według nich powinien wyglądać idealny smartfon (link do komunikatu prasowego), a także jakie mają preferencje dotyczące fotografii mobilnej oraz co wiedzą na jej temat (link do komunikatu prasowego).
Tym razem OPPO zależało na określeniu preferencji Polaków względem narzędzi AI w smartfonach. Koreluje to ze strategią marki, która zakłada demokratyzację AI – smartfony OPPO z funkcjami AI mają być dostępne dla wszystkich i przy tym mają być przystępne cenowo. OPPO na polskim rynku realizuje ją w ramach ogólnopolskiej kampanii pod hasłem „UżywAI – to proste!”, która promuje smartfony z rodziny OPPO Reno12 5G. W modelach z tej serii znajdziemy funkcje AI, które m.in. mają poprawiać komunikację – jak AI LinkBoost, dająca możliwość elastycznego przełączania sieci w oparciu o środowisko sieciowe użytkownika, czy sprawiać, że utrwalone na zdjęciu wspomnienia będą wolne od niechcianych obiektów, dzięki Gumce AI. OPPO nie pobiera opłat od użytkowników za korzystanie z funkcji AI – w serii OPPO Reno12 5G oferuje je za darmo. 

Metodologia
Badanie zostało zrealizowane przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie OPPO w czerwcu 2024 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). W badaniu wzięły udział osoby w wieku 18-65 lat, podsiadające smartfon na własny użytek. Liczebność próby wynosiła 1 023 osoby.

Tagi: AI Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Oppo

Czy Polacy chcą AI w smartfonach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.