Wzrost kosztów centrali wynikał głównie z konieczności dostosowania struktur organizacyjnych do większej skali działalności, w tym m.in. w zakresie logistyki, zespołów handlowych, reklamy oraz IT.
Bardzo istotny wpływ na wyniki osiągnięte przez Grupę TXM miała działalność zagraniczna. W okresie całego 2016 r. została na niej poniesiona strata w wysokości 4,2 mln zł, to jest o 2,8 mln zł więcej niż rok wcześniej. Strata została poniesiona we wszystkich krajach zagranicznych, w których TXM prowadzi działalność (Rumunia, Słowacja, Czechy), jednak tempo dochodzenia do rentowności jest w nich różne. Rynek rumuński jest głównym obszarem ekspansji zagranicznej, gdzie planowany jest dalszy intensywny rozwój oraz ugruntowanie pozycji jednego z jego liderów. Sklepy bardzo szybko stają się dochodowe, a przyczyną ponoszonej straty są koszty centralne, które zwłaszcza w początkowym okresie działania nie mają pokrycia w odpowiedniej masie zysku generowanego przez sklepy. Na koniec minionego roku w Rumunii działało 30 sklepów TXM. Z kolei rynek słowacki jest stabilny, ale sklepy nieco dłużej dochodzą do progu rentowności. Dlatego względem tego rynku TXM ma plan selektywnych otwarć nowych lokalizacji. W Czechach Zarząd pracuje głównie nad poprawą efektywności istniejącej sieci. Prowadzone są działania polegające zarówno na podwyższeniu sprzedaży jak i obniżeniu kosztów funkcjonowania sklepów. Zminimalizowanie negatywnego wpływu rynku czeskiego na wyniki Grupy TXM jest priorytetem Zarządu na 2017 rok.
W bieżącym roku naszym celem jest kontynuacja rozwoju sieci w kraju i za granicą. Konsekwentnie stawiamy tutaj głównie na rynek rumuński. Poza otwieraniem nowych marketów chcemy tam uruchomić także sprzedaż on-line. Będziemy jednocześnie koncentrować się dalszej poprawie marży handlowej m.in. poprzez działaniach optymalizujących strukturę oferty” – dodał Lech Przemieniecki. Pierwszy kwartał br. ze względu na wdrożenie systemu SAP będzie jednak wyraźnie słabszy sprzedażowo, a tym samym wynikowo. W następnych miesiącach TXM powinno osiągać wyniki coraz bardziej zbliżone do roku poprzedniego. „W kolejnych okresach powinniśmy czerpać korzyści z wyższych marż m.in. dzięki zwiększonemu udziałowi importu własnego oraz działać skuteczniej, a tym samym poprawiać wyniki względem 2016 r.
– podsumował prezes TXM S.A.