Park handlowy czy centrum handlowe? Preferencje zakupowe Polaków

2024-08-05 | 10:40

Parki handlowe to dynamicznie rozwijający się segment rynku nieruchomości handlowych. W ostatnich latach powstało ich bardzo dużo i cały czas stanowią przedmiot zainteresowania inwestorów. Choć Polacy chętnie robią w nich zakupy, w większości nie znają ani pojęcia „park handlowy”, ani nazw poszczególnych obiektów. Agencja Inquiry prezentuje pierwsze na polskim rynku badanie konsumenckie, opisujące ten segment rynku.

W Polsce funkcjonuje ok. 600 obiektów sklasyfikowanych jako parki handlowe, a kolejne są w budowie. Choć ich oferta jest ograniczona, w coraz większym stopniu konkurują z klasycznymi centrami handlowymi. Jednak o ile „centrum handlowe” to pojęcie dobrze znane polskim klientom, tak „park handlowy” prawidłowo kojarzy jedynie co trzeci Polak, wiele osób myli ten format np. z bazarem. Dlatego, aby prawidłowo zbadać preferencje wobec parków handlowych, w badaniu przedstawiono respondentem definicję parku handlowego jako obiektu składającego się głównie ze średnich i dużych sklepów, w którym każdy sklep ma osobne wejście z parkingu. Okazuje się wówczas, że niemal połowa Polaków ma park handlowy w najbliższej okolicy, a 83% badanych robi tam zakupy, średnio 2,6 razy w tygodniu.

Osoby, które odwiedzają parki handlowe, najczęściej korzystają regularnie z jednego lub dwóch obiektów (odpowiednio 42% i 38%). Oznacza to, że rynek parków handlowych zaczyna się nasycać, a kolejne otwarcia  tylko pogłębią ten trend. Co ciekawe, zdecydowana większość klientów nie pamięta nazwy parku handlowego, który odwiedza (aż 63%).

Klienci sklepów, którzy przynajmniej raz na kilka miesięcy odwiedzają i park handlowy i centrum handlowe, częściej wybierają ten drugi format. Mają ku temu dwa kluczowe powody związane z komfortem zakupów. Podstawową kwestią jest… obecność toalet, a także to, że cała oferta sklepowa znajduje się pod dachem i nie wymusza konieczności wychodzenia na zewnątrz.

Mimo przewagi centrów handlowych, parki handlowe również posiadają zauważane przez klientów zalety. Tu przede wszystkim pojawia się kwestia możliwości uniknięcia tłoku  (35% osób preferujących parki handlowe), większego spokoju panującego w parkach (34%) oraz dogodnego dojazdu i parkingu (32%). 

Parki handlowe obecnie pełnią obecnie rolę czysto funkcjonalną, a podstawowa motywacja to zakupy w konkretnym sklepie. Najczęściej jest to sklep spożywczy (63% odwiedzających parki handlowe), a także sklepy odzieżowe lub obuwnicze (62%) oraz drogerie (58%). Sporą popularnością cieszą się występujące w parkach handlowych sklepy wielobranżowe, które odwiedza 41% klientów tego formatu. Do parku handlowego najczęściej docieramy samochodem, a dojazd do „naszego” obiektu zajmuje nam od 5 do 20 minut.  Najczęściej odwiedzamy do 
w dni powszednie. 

Czynniki, które decydują o wyborze danego parku handlowego, to przede wszystkim lokalizacja – na ile obiekt znajduje się blisko domu lub pracy oraz przystępne ceny. Dla 1/3 klientów parków handlowych ważna jest również różnorodność oferty, a dla 24% takie aspekty jak dogodny dojazd i wygodny parking.  

Mimo tego, że parki handlowe są wciąż mniej popularne niż centra handlowe, Polacy bardzo dobrze oceniają ich ofertę. Zwracają uwagę na łatwiejszy dojazd oraz dużą dostępność miejsc parkingowych. Podstawową zaletą tego formatu jest oferta skoncentrowana na sklepach z przystępnymi cenami. 

Tagi: Inquiry badania
Oceń artykuł:

Fot: Inquiry Źródło: Envato

Park handlowy czy centrum handlowe? Preferencje zakupowe Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.