Od pierwszego, mającego zaledwie 10 tys. metrów kwadratowych powierzchni budynku z charakterystyczną fontanną, Galeria rozbudowywała się na przestrzeni lat kilkakrotnie, stając się jednym z największych centrów handlowych Lubelszczyzny.
Czasy przed Galerią Olimp
Historia galerii wiąże się ściśle z firmą Transbud, która 1957 r., która rozpoczęła działalność przy Al. Spółdzielczości Pracy 34 w Lublinie, zajmując się specjalistycznym transportem oraz przeładunkiem materiałów budowlanych. W roku 1994 r. firma w wyniku prywatyzacji pracowniczej przekształciła się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i przyjęła nazwę: Przedsiębiorstwo Handlowo – Usługowo-Transportowe Transhurt.
Nowa Spółka zdecydowała o zmianie profilu działalności, w związku z nieopłacalnością usług transportu materiałów budowlanych na początku lat dziewięćdziesiątych. W 1992 na terenie po dawnej bazie samochodowej powstała Lublinie Giełda Hurtowa „Na górce”. Szybko stała się ona popularnym miejscem zakupów nie tylko dla mieszkańców Lublina i okolic ale również dla przybyszów ze wschodniej granicy. Giełda skupiała ok. 500 lokalnych hurtowników i detalistów z różnych branż, głównie z branży spożywczej i chemii gospodarczej.
Po siedmiu latach działalności prezes Transhurtu Grzegorz Dębiec postanowił zmienić wizerunek firmy i lepiej wykorzystać posiadane nieruchomości. Pierwszym krokiem była adaptacja budynków i pomieszczeń pod działalność Centrum Motoryzacyjno – Technicznego CMT. Był to największy i jedyny kompleks tej branży w Polsce. Na powierzchni liczącej 8 tys. m kw. funkcjonowało około 80 firm związanych z sektorem motoryzacyjnym, między innymi hurtownie oraz sklepy z częściami zamiennymi, stacje serwisowo-diagnostyczne, stacja kontroli pojazdów, myjnia. Centrum Motoryzacyjno –Techniczne stało się najpopularniejszym miejscem do zakupów części i akcesoriów motoryzacyjnych wśród lublinian. Działało ono do roku 2012, kiedy to został przeniesione w inne miejsce – na ul. Techniczną.
Budowa Galerii Olimp
Pod koniec lat 90-tych na skutek rosnącej konkurencji hipermarketów powstałych po inwestycjach zachodnich koncernów a także znacznego zmniejszenia transakcji z klientami z Państw zza wschodniej granicy Giełda „Na Górce” zaczęła przeżywać kryzys. Zdecydowano wtedy o wdrożeniu koncepcji budowy dużego, nowoczesnego obiektu o charakterystyce galerii handlowej. Obiekt powstał w samym środku popularnej „Górki”, skąd pojawią się charakterystyczna nazwa, ,kojarzona z tym miejscem – Olimp.
Galeria Handlowa Olimp zadebiutowała 22 października 2000 roku przy Al. Spółdzielczości Pracy. W pierwszym obiekcie, liczącym 10 600 m kw., znalazło się 60 firm reprezentujących znane marki odzieżowe, obuwnicze i kosmetyczne. Swój salon otworzyła tu także jedna z sieci RTV / AGD oraz lubelska sieć supermarketów Aldik. Atrakcyjna oferta, wysoka jakość obsługi, dogodny dojazd oraz duży parking przyczyniły się do zainteresowania ze strony klientów i następnych inwestycji.
Rozbudowa Galerii Olimp w latach 2003 - 2005
Galeria rozbudowywała się jeszcze dwukrotnie: w 2003 i 2005 roku, stając się największym lubelskim centrum handlowym. Po trzech etapach rozbudowy galeria liczyła blisko 20 tys. m kw. powierzchni, mieściła około 140 firm handlowo-usługowych. Centrum zyskało również udogodnienia w postaci schodów ruchomych oraz przeszklonej windy. Funkcjonalny układ korytarzy i klimatyzowane pomieszczenia handlowe umilały wielogodzinne zakupy. Miesięcznie Centrum Handlowe Olimp odwiedzało 220 tys. klientów.
Budowa nowej części galerii w roku 2009
W 2007 roku doszło do kolejnej rozbudowy Galerii Olimp. Na terenie działki po południowej stronie kompleksu rozpoczęła się budowa nowego, największego jak dotąd obiektu centrum handlowego. Inwestycja została zakończona w połowie 2009 roku. W jej wyniku powstała czwarta część Galerii Olimp, licząca cztery kondygnacje w tym dwie podziemne. Ogólna jej powierzchnia liczy prawie 65 tys. mkw. Piętrowe parkingi dają możliwość wjechania na dowolną kondygnację wprost pod drzwi ulubionego sklepu. Każdy poziom liczy 13 tys. m kw. powierzchni. Na najniższym poziomie -2 znajduje się podziemny parking, podjazdy dla dostawców, windy towarowe i ruchome schody. Na poziomie -1 powstał hipermarket budowlany Leroy Merlin. Poziom 0 i +1 to delikatesy spożywcze Alma (zajmują prawie 3 tys. m kw.). Na „0″ i wyższych poziomach markowe sklepy odzieżowe, obuwnicze, restauracje. Południowa część, nosząca nazwę Olimp IV, połączona została z istniejącymi obiektami galerii, przeszklonym łącznikiem nad ul. Magnoliową tworząc z nimi jedną spójną całość.
Zmiana wizerunku północnej części centrum handlowego – rozbudowa w roku 2013
W listopadzie 2013 roku Galeria Olimp zyskała nową część, która powstała w północnej strefie kompleksu. Budowa obiektu rozpoczęła się w 2012 roku, na terenie byłego centrum Motoryzacyjno – Technicznego. Obiekt liczy 18 tys. mkw. powierzchni i obejmuje trzy kondygnacje, połączone bezpośrednio na każdym z poziomów z pasażami części środkowej.
Głównym przeznaczeniem tej części Galerii jest funkcja rozrywkowa. Najważniejszym elementem oferty jest Multikino. Jest to pierwszy w Lublinie multipleks kinowy tej sieci. Widzowie mogą skorzystać z ośmiu komfortowych sal kinowych, wyposażonych w cyfrowe projektory pozwalające na projekcje 3D, z najnowocześniejszym systemem dźwiękowym. W kinie przewidziano miejsca dla 1200 osób, w największej Sali może zasiąść ich aż 300. Obok kina, na poziomie pierwszego piętra, powstała przestronna strefa food court z bogatą ofertą gastronomiczną. Klienci mogą też skorzystać z Klubu Bilardowo – Bowlingowego Masters, największego w lublinie Centrum Rozrywki dla Dzieci Koziołek a także Szkoły Tańca UDS Art. Complex.
Wśród sklepów, które pojawiły się w nowej części znalazły się galerii znalazły się marki, których nie było dotąd w Lublinie, na czele z największym w regionie sklepem z zabawkami i artykułami dla dzieci Toys „R” Us a także dobrze znane marki jak Media Expert, Drogeria Rossmann oraz Pepco.
Galeria Olimp dziś
Dziś Galeria Olimp jest jedną z największych galerii handlowych na Lubelszczyźnie, charakteryzującą się następującymi danymi: 110 000 m kw. powierzchni całkowitej, 60 000 m kw. powierzchni najmu, 2 000 miejsc parkingowych, około 260 sklepów i punktów usługowych. Obiekty centrum odwiedza blisko 700 000 klientów w miesiącu. Firma w dalszym ciągu pozostaje własnością pierwszych udziałowców Spółki, realizując wszelkie inwestycje ze środków własnych i w oparciu o kredyty bankowe.
W chwili obecnej trwa kolejna inwestycja w centrum handlowe, zakładająca modernizację środkowej części galerii. Dzięki niej centrum zyska nowe funkcjonalności, zmieni się także wystrój powierzchni. Stanie się tak za sprawą nowego układu komunikacyjnego oraz wprowadzenia nowych materiałów wykończeniowych, co ma na celu ujednolicenie wizualnej strony Galerii. Najważniejszą nowością dla klientów będzie jednak nowa oferta sklepów i punktów usługowych, na czele z jednym z największych klubów Fitness w mieście – Get Gym. Klub o powierzchni 1600 swoją działalność rozpoczął w lipcu tego roku.