Chińscy konsumenci coraz chętniej stołują się poza domem, skutkiem czego wydatki na zakupy żywnościowe osiągnęły poziom najniższy od 5 lat. Jednocześnie klienci w Państwie Środka coraz więcej żywności kupują przez internet i zwracają większą uwagę na jej jakość oraz wpływ na zdrowie.
Dziś rynek spożywczy i dóbr szybko zbywalnych (FMCG) w Chinach rozwija się w drastycznie innym tempie, w zależności od segmentu. Z jednej strony obserwujemy bardzo silny wzrost skłonności konsumentów do jedzenia w restauracjach lub zamawiana na wynos, co skutkuje szybkim wzrostem wydatków w tej kategorii. Jednocześnie zwalnia tempo sprzedaży produktów, przeznaczonych do przygotowywania posiłków w domu. Wydatki na żywność w sklepach osiągnęły poziom najniższy od pięciu lat. To istotna zmiana jeśli chodzi o zachowania chińskich konsumentów.
W szóstej edycji raportu Bain&Company i Kantar analizują dane o konsumpcji z 40 tys. chińskich gospodarstw domowych. Dodatkowo, w tegorocznym badaniu wzięło udział 4 tys. konsumentów indywidualnych z dużych miast i metropolii, którzy używają smartfonów do zakupów spożywczych. W połączeniu z analizą danych o chińskim rynku konsumpcyjnym wyniki badań przynoszą interesujące dane o dynamice korzystania z różnych kanałów zakupu produktów żywnościowych i napojów.
Podczas gdy w latach 2013-2016 dynamika wzrostu zakupów produktów przeznaczonych do przygotowywania posiłków w domu wynosiła 3 procent rocznie, dla zakupów jedzenia z dostawą osiągnęła aż 44 proc. Jednocześnie wydatki w restauracjach rosły o 10 proc.
Zdaniem autorów raportu ta zmiana pozwala pod nowym kątem spojrzeć na rozwój rynku FMCG w Chinach. Świadomość tego trendu otwiera atrakcyjne możliwości rozwoju dla innowacyjnym marek.
- Po raz pierwszy przeanalizowaliśmy chiński rynek dóbr szybko zbywalnych skupiając się na wydatkach na żywność spożywaną poza domem. Wynik wskazuje na fundamentalną zmianę sposobu, w jaki konsumenci w całym kraju kupują produkty spożywcze – mówi Jacek Poświata z Bain & Company. – Potwierdza się tym samym nasza diagnoza z raportu z 2016 roku, że tempo rozwoju tego rynku jest różne w zależności od segmentu. Obserwujemy bardzo dynamiczny wzrost wydatków na posiłki jedzone „na mieście” lub zamawiane na wynos, przy jednoczesnej niskiej dynamice wydatków na zakupy żywności do domu.