W centrach handlowych w całej Polsce ruszyły wyprzedaże. Aż 89% kupujących w galeriach, deklaruje, że weźmie w nich udział. Ponad 60 proc. planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach wyprzedaży – wynika z sondy zakupowej Silesia City Center, największego centrum handlowego na Śląsku.
50% upustu na starcie
W ponad 400 galeriach handlowych w Polsce rozpoczęły się letnie wyprzedaże. Zdaniem specjalistów tegoroczne przeceny będą krótsze niż przed laty. Świadczyć mają o tym wysokie już na starcie zniżki. Jeszcze 3 lata temu zaczynały się one od poziomu 20-30%, dziś sięgają nawet 50-60% w pierwszych tygodniach przecen.
Powód? Sklepy coraz częściej muszą zwiększać sprzedaż w okresie wakacyjnym, ale także robić miejsce dla coraz popularniejszych kolekcji pre-fall, które wchodzą do sklepów często razem z wyprzedażami. Klienci są także bardziej świadomi mechanizmów wyprzedaży. 20-30% będące do niedawna zachętą, dziś tylko powstrzymuje klienta od zakupu.
–
Wyprzedaże z roku na rok są coraz krótsze, coraz wcześniej się także zaczynają, są także intensywniejsze. Jeszcze 3 lata temu był to początek lub połowa lipca, dziś jest to końcówka czerwca. Pod tym względem sklepy w Polsce naśladują sklepy w Niemczech czy Wielkiej Brytanii, gdzie wyprzedaże letnie zaczynają się już połowie czerwca. Wyższy procent jest także odpowiedzią na to, czego oczekuje klient. 30% przestał być zachętą do kupowania, a jedynie powstrzymuje od zakupu, w nadziei na głębszą przecenę – mówi Ewa Marcinek, dyrektor Silesia City Center.
Przeznaczymy nawet 350 zł na wyprzedaże
Ale wcześniejsze przeceny w niczym nie przeszkadzają Polakom. Aż 89% robiących zakupy w galeriach handlowych deklaruje, że weźmie udział w tegorocznych wyprzedażach, to o 8% więcej niż przed rokiem. Aż 72% deklaruje, że kupi ubrania lub buty, 32% skieruje się w stronę sklepów z wystrojem wnętrz, a 23% do drogerii. Mniej popularne będą książki (9%) i sprzęt elektroniczny (5%) – podaje w swojej sondzie Silesia City Center.
-
Polacy na wyprzedażach kupują przede wszystkim ubrania, buty, dodatki, galanterię skórzaną – ten trend od lat się nie zmienia. Zmieniają się natomiast wydatki. Wydajemy coraz więcej, coraz częściej robiąc zakupy na wyprzedażach w sklepach z wyższej półki. Bywa że kupujemy jedną rzecz, która pochłania cały wyprzedażowy budżet – mówi Ewa Marcinek.
Ile więc wydamy? Przeciętny wyprzedażowy budżet zamknie się w przedziale 250-350 zł – taką kwotę deklaruje 49% robiących zakupy na wyprzedażach. Za nie więcej niż 200 zł zakupy zrobi 29%. Rekordziści natomiast deklarują wydatki powyżej 2,5 tys. zł (3%). O tym, że na wyprzedażach się oszczędza przekonane jest 61% Polaków. Jednocześnie 45% deklaruje, że w czasie wyprzedaży wydaje zdecydowanie więcej niż podczas zwykłego wypadu do galerii – wynika z sondy Silesia City Center.
Nie będziemy także zbytnio czekać na rozwój wyprzedaży. Ponad 60% Polaków planuje zrobić zakupy w pierwszych tygodniach przecen. Blisko 30% będzie czekało na dalsze wyprzedaże licząc na magiczne „-70%” – podaje Silesia. –
W zeszłym roku wiele marek zakończyło już wyprzedaże w sierpniu, rezygnując całkowicie z pogłębionych wyprzedaży. Ten trend obserwujemy od kilku lat. Wyprzedaże stają się krótkim, ale intensywnym strzałem cenowym – mówi Ewa Marcinek.
To szczególnie ważna informacja dla lubiących wyprzedaże. Dziś aż 42% robiących zakupy w centrach handlowych zapewnia, że ubrania i buty kupuje wyłącznie na przecenach – podaje Silesia City Center.
***Sondę zakupową Silesia City Center przeprowadzono w dniach 4-18 czerwca 2014 na grupie 500 dorosłych osób w wieku 18-55 l.
Tagi: