Analiza ponad 15 tysięcy jednostkowych ocen zebranych od polskich
konsumentów, wskazuje, iż najwyżej stawiają oni marki, które najlepiej
zaspokajają jedną lub kilka z czterech dominujących obecnie potrzeb
zakupowych: specjalizacja, indywidualizacja, autentyczność i
multikanałowość. Potrzeby te wynikają z najważniejszych trendów
konsumenckich. Sieci handlowe dzielą się dziś na te, które postawiły na
zrozumienie trendów i aktywny dialog z kupującymi i te, które wciąż
widzą swą rolę tylko jako dystrybutora produktów.
Początkowo
zbadana została podstawowa wiedza respondentów na temat 50 wybranych
marek. W skali od 0 do 100 punktów, 61.1 badanych znało przedstawione im marki,
ale nie odwiedziło sklepu firmy w przeciągu ostatnich 3 miesięcy. W
dalszym procesie uwzględniono tylko opinie tych klientów, którzy w ciągu
ostatnich trzech miesięcy odwiedzili jeden ze sklepów danej marki lub
zakupili w nim jakiś produkt. Ci pierwsi osiągnęli wynik 70.7 punktu, a
konsumenci, którzy zakupili produkt w jednej z sieci 76.9 punktu
W
pierwszej dziesiątce rankingu Retail Index 2014 znalazły się też takie sieci
handlowe jak Empik, osiągając 80.5 punktu i Apart z 78.8 punktu.
Najwyżej, jednak dopiero na 17. pozycji, znalazła się pierwsza z marek
odzieżowych Reserved, na 20. miejscu jest H&M, a ostatnią z
odzieżowych sieci handlowych w rankingu jest Zara, z 25. miejscem.
Najlepiej z sieci spożywczych uplasowały się: na miejscu 6. Alma Market, a
nieco niżej, kolejno 11. i 12. Biedronka i Lidl.