Ptak Fashion City będzie drugim Mediolanem

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-07-02 | 13:25

Błotnisty bazar potrafił zmienić w nowoczesne centrum handlowe. Teraz miliarder Antoni Ptak chce ze Rzgowa zrobić drugi Mediolan, albo nawet Paryż.

Takiego awansu nie przeżyło chyba żadne targowisko w Polsce. Zbieranina blaszanych hal i budek pod Rzgowem, zwana przez miejscowych "ptaszarnią", w ciągu niespełna 25 lat przeistoczyła się w Ptak Fashion City, czyli handlowe miasto z przeszklonymi pasażami, kawiarniami, restauracjami, wygodnymi parkingami. Teraz ma być drugim Mediolanem, do którego dwa razy w roku będą się zjeżdżać projektanci, styliści, słynne modelki i kupcy z całego świata. Pierwszy Fashion Week pod Rzgowem ma ruszyć

29 sierpnia tego roku i, jak przewidują organizatorzy, ma przyciągnąć ok. 3 tys. wystawców i 100 tys. odwiedzających. Choć pomysł brzmi nieco abstrakcyjnie, rzgowianie wierzą, że się uda, bo pomysłodawcą i organizatorem imprezy jest nie kto inny tylko Antoni Ptak. Ten sam, dzięki któremu peryferyjna dziura pod Łodzią stała się jedną z najszybciej rozwijających się miejscowości w regionie, a w 2006 r. zyskała prawa miejskie.

Na razie Ptak Fashion City zajmuje ok. 40 ha, ale jego właściciel, do którego należy 200 ha pod miastem, chce stworzyć tu największe na świecie centrum handlowo-wystawiennicze: z hotelami, biurowcami, kolejnymi pasażami handlowymi, centrum samochodowym z torem testowym. Może nawet z kolejką linową. Wierzy, że dzięki międzynarodowym targom mody, festiwalom i licznym imprezom związanym z branżą tekstylną, to Rzgów a nie tylko Paryż czy Mediolan, będzie dyktować światu, co ma się nosić w kolejnych sezonach. Na razie udało mu się pozyskać do współpracy kilku znanych polskich projektantów, ale sztab ekspertów z firmy pracuje nad ściągnięciem gwiazd z zagranicy. O tym, kto to będzie przekonamy się już za miesiąc.

Wielka metamorfoza
Rozbudowywane przez lata centrum handlowe stało się żyłą, która sprawiła, że drobny przedsiębiorca rodem z Piotrkowa Trybunalskiego jest dziś jednym z najbogatszych Polaków (10 miejsce na liście „Forbes” i „Wprost”). Jego majątek wyceniany jest na prawie dwa miliardy złotych, ale jak, zauważa sam Ptak, szacunki mogą być mało precyzyjne. Same nieruchomości pod Rzgowem warte są ponad 1,8 mld zł, a biznesmen ma jeszcze kilka domów w różnych miejscach na świecie, rozmaite spółki, inwestycje kapitałowe.

Dziś patrząc na zdjęcia Ptaka trudno uwierzyć, że ten elegancki, zadowolony z siebie 60-latek, 25 lat temu chodził w dresach z kreszu i pantoflach z plecionką. Ale to właśnie wtedy, obserwując ruch na okolicznych bazarach, młody Ptak wpadł na pomysł by założyć własne targowisko. Kupił kawałek pola od rolnika i postawił na nim hangary lotnicze z demobilu. Kupcy chętnie wynajmowali od niego powierzchnię, bo miejsce handlowe pod dachem to był wówczas luksus. Opłaty targowe szybko im się zwracały, bo klientów było mnóstwo. Przyjeżdżali po dżinsy marmurki, białe skarpetki frote, bermudy w hawajskie wzory. Jednym słowem prawdziwe importowane hity, których próżno by szukać w państwowych czy spółdzielczych sklepach. W miarę jak blaszaków przybywało, rósł majątek Ptaka. Już w 1995 r. został on uznany przez kapitułę Polish Business Club za biznesmena roku, a w 1996 r. tygodnik "Wprost" umieścił go na liście najbogatszych Polaków na wysokim 27. miejscu.

Ptak był też jednym z pierwszych, którzy postawili na sprzedaż hurtową odzieży szytej w Polsce. Wykorzystał to, że pod koniec lat 90-tych pojawiło się mnóstwo prywatnych szwalni i firm odzieżowych, które powstały w miejsce wielkich upadłych zakładów tekstylnych. Ptak wynajmował im powierzchnię handlową, gdzie mogli sprzedawać szyte przez siebie ciuchy. Były to zwykle kopie tego, co najlepiej sprzedawało się w drogich warszawskich sklepach. Szybko rozniosło się, że pod Rzgowem super spodnie, sukienki czy płaszcze można kupić tanio. Po zakupy zaczęli przyjeżdżać do Ptaka nie tylko klienci detaliczni ale też kupcy, z całej Polski, którzy robili tu hurtowe zakupy do swoich sklepów. Prawdziwą złotą żyłą okazali się handlowcy z Ukrainy, Białorusi, Litwy, Rosji. Wielu z nich wyjeżdżało spod Rzgowa wyładowanymi po dach tirami.

Tagi:
Oceń artykuł:

Źródło: CH Ptak

Ptak Fashion City będzie drugim Mediolanem

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.