MEC Shopper Report: Aż 50% polskich internautów preferuje galerie handlowe

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-10-30 | 18:00
Tylko 15% internautów woli zakupy w sieci niż w galeriach handlowych, a zaledwie 9% robi e-zakupy przynajmniej raz w tygodniu. W Internecie kupujemy bardziej racjonalnie i planowo niż w galeriach handlowych, kredyt zaufania mają marki znane z reklam i polecane przez ich znajomych – wynika z MEC Shopper Report.
Niespełna 15% polskich internautów woli robić zakupy w sieci, aż 50% preferuje galerie handlowe, wynika z MEC Shopper Report, badania preferencji zakupowych zrealizowanego przez dom mediowy MEC. W Internecie konsumenci są mniej otwarci na „shoppingową przygodę” i potrzebują poczucia bezpieczeństwa, jakie wciąż budują z markami w świecie offline.
- W MEC Shopper report zmierzyliśmy się z pytaniami, jakie często zadają nam reklamodawcy: czy w epoce e-commerce wpływ działań marketingowych jest zminimalizowany, a decyzje zakupowe konsumentów stają się czysto planowe i racjonalne. Okazuje się, że nie do końca – mówi Tomasz Kolanowski, dyrektor Analytics & Insights z MEC na region CEE.
Grupa największego – z marketingowego punktu widzenia – ryzyka, a więc klienci kupujący zgodnie z planem, porównujący ceny i dokładnie analizujący informacje o produktach stanowią ok. 30% ogółu internautów. Jednak dla wielu z nich zakupy nadal stanowią przyjemność - 60% z twierdzi, że czerpie przyjemność z kupowania w galeriach, a aż 69% z kupowania w sieci.
Trzeba dotknąć
W badaniu MEC Shopper Report przeanalizowano różnice w motywacjach przy wyborze zakupów online i offline, sprawdzono też dlaczego polscy e-konsumenci lubią galerie handlowe, a za co cenią e-zakupy.
Wyniki badania potwierdzają, że zaletami galerii handlowych są przede wszystkim możliwość obejrzenia na żywo produktów – to kluczowa zaleta dla 63% badanych, duży wybór produktów i fakt, że wszystko można kupić w jednym miejscu (docenia to 56% internautów).  Wybór, cena i wygoda to z kolei główne zalety zakupów online.
Największą barierę e-commerce stanowi z kolei brak tych walorów, które doceniamy w galeriach. Klienci nie lubią kupować, gdy nie mogą zobaczyć i dotknąć produktu oraz obawiają się, że produkt okaże się inny niż w rzeczywistości.
M.in. z tego powodu 22% polskich internautów w ogóle nie robi e-zakupów, a tylko 9% polskich internautów kupuje online częściej niż raz w tygodniu (45% badanych kupuje z taką częstotliwością w galeriach handlowych).
 
W sieci szukamy znajomych (także marek)
Na zakupach w galerii większość (59%) badanych spędza od 1 do 3 godzin. Zaledwie 6% polskich internautów twierdzi, że przeznacza na takie zakupy mniej niż pół godziny i od razu decyduje się na dany produkt.
W  Internecie odsetek „szybko kupujących” jest większy – 38% e-klientów nie zastanawia się nad zakupem produktu dłużej niż godzinę. - To by oznaczało, że zakupy w sieci bywają impulsywne, choć wielu klientów łączy je z możliwościami sprawdzenia cen w konkurencyjnych e-sklepach (50%), na Allegro (66%), czy w porównywarkach (40%). Wysoki odsetek szybko decydujących się na e-zakupy pokazuje jednak także, że w sieci najczęściej wybieramy produkty i marki, które już znamy – podkreśla Tomasz Kolanowski.
I ten wniosek potwierdziło dodatkowe badanie zrealizowane w ramach MEC Shopper Report, czyli seria 18 pogłębionych wywiadów indywidualnych. Ich celem było odkrycie dodatkowych, mniej racjonalnych i nie zawsze uświadomionych przesłanek zakupów online. - Zaufanie do sprzedającego i produktu, polecenie przez znajomych, przekonanie, że podobni ludzie do nas korzystają z tej marki: te warunki uprawdopodobniają jej zakup w Internecie. Stąd też tak ważne w kontekście e-sprzedaży stają się budowanie kapitału społecznego brandów  w social mediach, na forach internetowych – komentuje Tomasz Kolanowski. – Z tego też wynika bariera zaufania dla mało wypromowanych i drogich produktów. W sieci jesteśmy mniej otwarci na nowości niż np. w galeriach handlowych, dlatego marki, które stawiają obecnie na sprzedaż online muszą inwestować w budowanie wizerunku – dodaje.
Badanie MEC Shopper Report zostało przeprowadzono techniką CAWI we wrześniu 2014 r. na próbie 1661 internautów w wieku 15+ i uzupełnione serią 18 wywiadów indywidualnych, realizacja: Analytics & Insight MEC.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-02-20 do 2015-02-22

MEC Shopper Report: Aż 50% polskich internautów preferuje galerie handlowe

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.