KPMG: Branżę dóbr konsumpcyjnych czeka rewolucja technologiczna

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-12-11 | 09:05
Firmy z branży dóbr konsumpcyjnych będą coraz częściej korzystać z internetu oraz urządzeń mobilnych w celach sprzedażowych i marketingowych – dla 54% przedsiębiorstw rozwój strategii w tym obszarze stanowi priorytet. Większe znaczenie zyskuje też analityka danych (ang. data analytics) dostarczająca informacji o rynku i konsumentach. Firmy chcą wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, ale jednocześnie znaczna ich część nie ma wystarczającej wiedzy w tym zakresie. Takie wnioski płyną z globalnego raportu KPMG i The Consumer Goods Forum nt. planów branży dóbr konsumpcyjnych na najbliższy rok.
W ramach globalnego raportu przebadano blisko 500 firm w 32 krajach zajmujących się produkcją lub sprzedażą detaliczną artykułów spożywczych oraz innych dóbr konsumpcyjnych. Jak pokazują wyniki raportu, nowoczesne technologie informacyjne będą miały ogromny wpływ na perspektywy rozwoju firm i zmienią niemal każdy obszar ich działalności – od zarządzania łańcuchem dostaw poprzez bezpieczeństwo i higienę żywności, aż do kwestii związanych z bezpieczeństwem danych i prywatności.
- Również w Polsce coraz więcej firm z sektora dóbr konsumpcyjnych zaczyna dostrzegać korzyści związane ze stosowaniem nowoczesnych rozwiązań informatycznych. Mogą one usprawnić niemal każdy aspekt działalności firm, pozwalają szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i preferencje konsumentów, a także wykorzystać nowe kanały dystrybucji i marketingu, przede wszystkim internetu i urządzeń mobilnych. Warto pamiętać, że branża dóbr konsumpcyjnych jest największą częścią przemysłu przetwórczego w Polsce, zarówno pod względem liczby podmiotów, jak i produkcji oraz wielkości zatrudnienia. Wzrost produktywności i efektywności w tej branży, osiągnięty dzięki stosowaniu technologii informacyjnych, przełoży się na szybszy rozwój całej gospodarki – mówi Andrzej Bernatek, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef grupy doradczej dla rynku dóbr konsumpcyjnych w KPMG w Polsce.
Cyfrowa przyszłość
Jak pokazuje raport KPMG, zarządzający firmami z branży dóbr konsumpcyjnych przywiązują coraz większą wagę do takich zagadnień jak analityka danych i technologie informacyjne. Firmy starają się sprostać oczekiwaniom rosnącej liczby "e-konsumentów”, dla których internet i urządzenia mobilne są kluczowym kanałem zdobywania wiedzy i nabywania produktów. Dla wielu firm nowoczesne technologie są zarówno szansą, jak i wyzwaniem:
• ponad połowa (54%) respondentów stwierdziła, że priorytetem ich firm na najbliższe 12 miesięcy będzie opracowanie strategii w zakresie internetowych/mobilnych narzędzi sprzedaży i marketingu. Jednocześnie 32% badanych przyznało, że ich firmy nie posiadają w tym zakresie wystarczającej wiedzy lub nie posiadają jej wcale,
• 56% badanych zadeklarowało, że ważnym elementem strategii ich firm jest analityka "Big Data”, pozwalająca uzyskać informacje o rynku, konsumentach i sprzedaży poprzez analizę dużych zbiorów danych. Żaden inny obszar nie został tak często wskazany przez respondentów,
• 47% respondentów uważa, że bezpieczeństwo danych jest ważne lub bardzo ważne dla ich biznesu. Blisko jedna trzecia (29%) uznała, że zagadnienie to będzie jednym z największych wyzwań dla ich firm w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Wśród największych wyzwań została również wymieniona analityka danych (21%).
Łańcuch dostaw jest priorytetowym zagadnieniem
Na pierwszym miejscu największych wyzwań dla firm z branży dóbr konsumpcyjnych znalazło się zarządzanie łańcuchem dostaw. Z odpowiedzi respondentów wynika również, że właśnie w tym obszarze ich firmy planują w przyszłości największe inwestycje:
• zdaniem 38% respondentów zarządzanie łańcuchem dostaw jest głównym wyzwaniem dla ich firm,
• 42% badanych podało, że w perspektywie najbliższych 12 miesięcy zarządzanie łańcuchem dostaw będzie najważniejszym obszarem inwestycyjnym w ich firmie. Na kolejnych miejscach uplasowały się ekspansja międzynarodowa (28%) oraz strategia cyfrowa (28%),
• dla 45% badanych priorytetem będzie zwiększenie szybkości i sprawności działania łańcucha dostaw.
Działalność CSR przyczynia się do sukcesu rynkowego
Również kwestie związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu (CSR) mają coraz większe znaczenie dla firm z sektora dóbr konsumpcyjnych, co pokazują ich plany na najbliższe 12 miesięcy:
• firmy zajmujące się produkcją i sprzedażą artykułów spożywczych, do najważniejszych celów zaliczają promocję zdrowych produktów (47%) oraz zapewnienie bezpieczeństwa i higieny żywności (46%),
• ponad połowa respondentów (52%) uznała, że ich firmy będą w stanie w pełni zrealizować cele ujęte w strategii CSR. Jako najważniejsze przyczyny podejmowania działań w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu wskazano dbanie o reputację firmy i marki (41%), presję ze strony konsumentów (34%) oraz działania konkurencji (34%),
• 56% badanych stwierdziło, że zdrowie i wellness i/lub działania w zakresie społecznej odpowiedzialności mają duże znaczenie dla ich biznesu,
• jednym z najważniejszych celów firm jest zapewnienie przejrzystości łańcucha dostaw – stwierdziło tak 44% osób biorących udział w badaniu. Kolejne ważne cele to zmniejszenie odpadów i emisji (42%) oraz odpowiedzialne pozyskiwanie surowców (41%).
- Analizy KPMG pokazują, ze cyfrowi konsumenci w zupełnie inny sposób podchodzą też do zakupów w „kanałach fizycznych”. Idąc na zakupy wykorzystują tablety lub smartfony dla znalezienia sklepów, porównania produktów czy cen oraz podzielenia się ze społecznością internetową swoją opinią na temat wybranych produktów. Przedsiębiorstwa handlu detalicznego muszą lepiej rozumieć zmieniające się zachowania i preferencje konsumentów i dostosować swoje strategie marketingowo-sprzedażowe do tych dynamicznych zmian. Tak naprawdę sektor handlu detalicznego stoi w obliczu cyfrowej transformacji biznesowej, której wynikiem będą istotne zmiany w marketingu, sprzedaży, obsłudze klienta, logistyce, jak również w sposobie zarządzania – mówi Jerzy Kalinowski, partner, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.
Tagi:
Oceń artykuł:

KPMG: Branżę dóbr konsumpcyjnych czeka rewolucja technologiczna

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.