JLL: Wzrost atrakcyjności rynków handlowych w mniejszych miastach

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-07-03 | 16:59
Z podsumowania sytuacji na rynku centrów handlowych po 2 kw. 2012 r. firmy Jones Lang LaSalle wynika, że 50% nowej powierzchni oddano do użytku na rynkach handlowych mniejszych miast. Rośnie także segment centrów typu convenience.
Eksperci Jones Lang LaSalle podsumowali sytuację na rynku centrów handlowych w Polsce w II kw. 2012 r. Najważniejsze wnioski płynące z nowego raportu to:
•Podaż: Rynek centrów handlowych w II kw. 2012 r. powiększył się o 132 tys. mkw. w pięciu nowych i dwóch rozbudowanych obiektach. Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie 7,8 mln mkw. W sumie od początku roku podaż powierzchni w centrach handlowych wzrosła o 220 tys. mkw., co stanowi ok. 50% zapowiadanego na ten rok wolumenu. Połowa oddanej do użytku powierzchni przypadła na ośrodki liczące poniżej 200 tys. mieszkańców, co potwierdza rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi miastami w Polsce.
Największym projektem oddanym do użytku w II kw. jest zrealizowana przez Libra Project Galeria Korona (34 tys. mkw.) w Kielcach. Po powiększonej w zeszłym roku do 66 tys. mkw. Galerii Echo, jest to drugi w tym mieście obiekt o podobnym profilu i zestawie najemców. W Gorzowie Wielkopolskim otwarto centrum Nowa Park (32,5 tys. mkw.), a w Tczewie – Galerię Kociewską (14 tys. mkw.) z supermarketem, 4-salowym kinem i sklepami znanych marek.
Dzięki powiększeniu centrum Jantar w Słupsku, obiekt rozszerzył swoją ofertę o część rozrywkową (pierwszy w mieście multipleks oraz kręgielnia), a także szereg marek debiutujących na lokalnym rynku. We Wrocławiu, w ramach kompleksu biurowo - mieszkaniowego Sky Tower, otwarto galerię handlową o tej samej nazwie. Z kolei Galeria Brwinów (6,2 tys. mkw.) w podwarszawskim Brwinowie to przykład rosnącego segmentu centrów typu convenience. Centra wyprzedażowe, których funkcjonuje obecnie siedem, umacniają swoją pozycję. Kolejne trzy obiekty tego typu są obecnie w budowie, z czego otwarcie dwóch – Outlet Park w Szczecinie (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Holding) ma nastąpić jeszcze w 2012 r.
•Popyt: Poziom pustostanów w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców nie uległ dużym wahaniom w stosunku do I kw. 2012 r. Popyt w sektorze parków handlowych, zwłaszcza wśród najemców z branży odzieżowej, jest zdecydowanie niższy niż w przypadku centrów. Natomiast perspektywiczny wydaje się rynek niewielkich parków handlowych, centrów typu convenience, czy tzw. strip malli (czyli obiektów o powierzchni nie przekraczającej zwykle 5000 mkw.). Z obserwacji ekspertów Jones Lang LaSalle wynika, że ten rosnący segment rynku dobrze sprawdza się w małych miastach, gdzie jest alternatywą dla regularnych centrów handlowych.
W minionym kwartale zadebiutowało w kraju kilka marek np. Karen Millen, LC Waikiki, COS, Kari, Tretorn czy Carpisa. Zapowiadany jest także debiut Victoria’s Secret i American Eagle Outfitters. Kolejne sieci poszukują możliwości zaistnienia na polskim rynku.
•Czynsze: Stawki czynszowe za najlepsze lokale w wiodących centrach pozostały w znacznej mierze na poziomie z ubiegłego kwartału. Jedynie w Warszawie odnotowano wzrost o około 5%, który jest związany z prowadzoną obecnie rekomercjalizacją w kilku kluczowych na tym rynku obiektach.
•Perspektywy na rok 2012: Obecnie w całym kraju w budowie jest dalsze 620 tys. mkw. z perspektywą otwarcia w ciągu najbliższych dwóch lat. Najwięcej powierzchni (60%) przypada na centra handlowe małe i średnie (poniżej 40 tys. mkw.) i powstające w miastach o populacji poniżej 200 tys. mieszkańców (51%). W głównych aglomeracjach realizowane jest obecnie 302 tys. mkw., z czego otwarcie 80% planowane jest na 2013 r. (Poznań City Centre, Auchan Bronowice, Wzgórze, Galeria Katowicka, Plac Unii).
Grażyna Melibruda, dyrektor w Dziale Powierzchni Handlowych Jones Lang LaSalle komentuje: - Rozwój sieci handlowych, choć wciąż bardzo ostrożny, charakteryzuje się sporą stabilnością. Nowe lokalizacje nadal pozostają przedmiotem dokładnych analiz w celu uniknięcia efektu kanibalizacji. Negatywne efekty kryzysu zmusiły wielu operatorów do restrukturyzacji portfela i rezygnacji z najmniej efektywnych placówek. Niektóre z sieci, w oczekiwaniu na poprawę ogólnej sytuacji ekonomicznej, tymczasowo wstrzymały rozwój. Inne, szczególnie te oferujące asortyment ze średniej półki cenowej, wciąż prowadzą intensywną ekspansję.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-05-11 do 2012-05-11

Zobacz także

JLL: Wzrost atrakcyjności rynków handlowych w mniejszych miastach

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.