IRCenter: Znaczącą grupę użytkowników płatności mobilnych stanowią 35-44-latkowie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-12-05 | 12:35
Od kilku lat obchodzimy w Polsce rok mobile. Od kilku lat też wszyscy powtarzają żart przedstawiony zdanie wcześniej. Mobile się rozwija, ale wydaje się, że nie tak szybko jakby wszyscy tego pragnęli. Płatności mobilne – intensywnie promowane przez banki – też się rozwijają, choć jak się okazuje, nie zawsze z powodu ich szybkości czy wygody.
Zakupy przy pomocy aplikacji mobilnych powoli zyskują na popularności. O ile wyszukiwanie produktów poprzez urządzenia mobilne w przeciągu ostatniego roku nie zmieniło się, odsetek osób, które zadeklarowały w danym miesiącu zakup przy pomocy telefonu lub tabletu wzrósł z 12% w listopadzie 2013 do 19% w październiku 2014.
Decydując się na zakup poprzez urządzenia mobilne, najczęściej cały proces - zarówno szukanie produktu, jak i jego zakup - odbywa w całości na telefonie lub tablecie. Zmianą, która miała miejsce w tym roku, jest natomiast większa popularność odwróconego ROPO (research offline, purchase online) od jego tradycyjnego odpowiednika (research online, purchase offline).
Choć młode osoby z dużych miast stanowią znaczącą grupę użytkowników płatności mobilnych, największą grupę stanowią 35-44-latkowie pochodzący z miast od 100 – 200 tys. mieszkańców. Zastanawiać może, co wypromowało taki sposób płatności na produkty u tej grupy konsumentów? Okazuje się, że z jednej strony na popularność płatności mobilnych mają wpływ portale i blogi z nowinkami technologicznymi, z drugiej zaś same banki, które bardzo starają się promować swoje nowe produkty organizując różnego rodzaju promocje. Promocje takie natomiast bardzo szybko trafiają w social media do grup poszukiwaczy okazji, którzy są gotowi spełnić wiele warunków, by otrzymać od banku 50 zł – otworzyć konto, ściągnąć aplikację, czy zrobić zakupy przez mobile.
Internauci, którzy decydują się na płatności mobilne, najczęściej podkreślają wygodę takiego rozwiązania - telefon mają zawsze przy sobie. Aby rozwiązanie to było jednak w pełni komfortowe, aplikacja musi być prosta w obsłudze. Część osób podkreśla także oszczędność czasu i pieniędzy wynikające z zakupów mobilnych (oraz internetowych w ogóle). Omijamy dojazdy, kolejki i szwendanie się po sklepie, a dodatkowo często otrzymujemy także ciekawe promocje.
Barierą ograniczającą chęć skorzystania z płatności mobilnych jest brak zaufania do innowacji, często powiązany z obawami o ich bezpieczeństwo. Część internautów zadaje też pytanie, „kiedy pojawi się aplikacja do płacenia wszędzie?”.
Choć deklaracje wskazują na wzrost zainteresowania płatnościami mobile, w przeciągu ostatniego roku informacji o nich w Google szukaliśmy najintensywniej w listopadzie 2013 roku (wprowadzenie płatności iKasa w Biedronce) oraz w styczniu 2014. Obecnie zaś liczba wyszukań tego tematu zmalała. Wśród bankowych aplikacji mobilnych płatności iKasa w Biedronce znacząco wyprzedza natomiast IKO należące do PKO BP. PKO BP jest też bankiem, który najczęściej pojawiał się w przeciągu ostatniego roku w kontekście aplikacji mobilnych.
Korzystanie z aplikacji mobilnych wzrasta, choć powoli. Mimo wprowadzania nowych aplikacji, ciągle nie wydarzył się żaden przełom, który do korzystania z nich zachęciłby użytkowników masowo. Póki co korzystają najodważniejsi lub najcwańsi, którzy chcą w nagrodę dostać od banku 50 zł. Aplikacja musi być prosta, szybka i musi dać użytkownikowi powód - bo dlaczego mam płacić telefonem, skoro zbliżeniowo kartą wcale nie jest dłużej?
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-03-29 do 2015-03-29

IRCenter: Znaczącą grupę użytkowników płatności mobilnych stanowią 35-44-latkowie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.