Z raportu „Polak ubrany 2014” wynika, że na odzież, obuwie i bieliznę Polacy wydają rocznie średnio ponad 2,2 tys. zł. Ponad połowa tej kwoty, czyli 1,3 tys. zł, to wydatki na odzież, 700 zł respondenci wydają na obuwie, a 500 zł na artykuły sportowe.
Odzież, bielizna i obuwie najczęściej kupowana jest w centrach handlowych i monobrandowych sklepach sieciowych popularnych marek. Najczęściej kupuje tam odpowiednio 65 i 61% respondentów. Z drugiej zaś strony, miejscami, gdzie najrzadziej dokonywane są zakupy tych kategorii, są działy w hipermarketach (8% deklaracji), dyskonty i domy wysyłkowe (po 3% deklaracji).
Najpopularniejsze miejsca zakupów odzieży i obuwia w internecie to aukcje (63%), monobrandowe sklepy pojedynczych producentów (43%) oraz sklepy oferujące różne marki (33%). Jeśli chodzi o częstotliwość zakupów, to 80% respondentów zadeklarowało, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy skorzystało z tego kanału dystrybucji przy zakupie odzieży, a przy zakupie obuwia – 58%.
Internet jest także najważniejszym źródłem informacji o modzie. 54% respondentów wskazało na sieć, jako na miejsce, gdzie zagląda najczęściej szukając informacji o modzie. Kolejno inspiruje nas oglądanie wystaw sklepowych (47%) oraz rozmowy ze znajomymi i podpatrywanie innych (43%). Serwisy społecznościowe były dwa razy częściej wymieniane niż pozostałe źródła internetowe. Niemal połowa respondentów przyznaje się, iż czytuje blogi modowe. Blog Kasi Tusk, czyli najpopularniejszy blog modowy w polskim internecie, czyta 16% z nich. Inne blogi wymieniane przez co najmniej 4% respondentów czytujących to: Maffashion, Jessica Mercedes, Fashionelka, Alicepoint, Macademian girl i Maddinka.
W ramach raportu „Polak ubrany 2014” zbadano znajomość polskich projektantów mody. Pośród nich najlepiej rozpoznawalną marką cieszy się Ewa Minge (68% wskazań), Paprocki & Brzozowski (54%) oraz Maciej Zień (52%). Dalej znajduje się Dawid Woliński (47%), Małgorzata Baczyńska (40%), Teresa Rosati (34%), Robert Kupisz (31%), Arkadius (30%), Tomasz Ossoliński (26%), Joanna Przetakiewicz (26%), Joanna Klimas (18%), Jerzy Antkowiak (17%), Monika Jaruzelska (13%), Barbara Hoff (11%), Izabela Łapińska (6%), Agnieszka Maciejak (3%), Grzegorz Matląg - Maldoror (3%) oraz Krzysztof Stróżyna (3%).
W ramach raportu wykorzystano unikatową metodologię GfK ConX Experience Score oraz GfK CBR Consumer Brand Relationship do pomiaru jakości doświadczeń i wrażeń, jakie budują określone miejsca kontaktu konsumenta z wybranymi markami modowymi. Wyniki raportu wskazują, iż wśród marek odzieżowych najcenniejsze kontakty z konsumentami zbudowały marki H&M, Reserved i Zara, a uczyniły to głównie poprzez sklepy online i stacjonarne oraz strony internetowe marki i czasopisma.
Jeśli chodzi o marki sportowe najbardziej wartościowe kontakty zbudowała marka Nike poprzez internet (sklep online, stronę internetową marki oraz informacje w internecie). Wśród marek obuwniczych najcenniejsze kontakty mieli respondenci poprzez strony internetowe marek i sklepy online, a najbardziej doceniane były kontakty z markami CCC, Deichmann i Lasocki.
Informacje o badaniu
Próba N=1000 mieszkańców miast powyżej 100 tys., w wieku 15-49. Struktura próby odzwierciedla rozkład, płci wieku i wielkości miejsca zamieszkania w próbie docelowej. Wywiady zostały zrealizowane metodą CAWI.
Tagi: