Kim jest polski e-klient, czym się kieruje przy wyborze e-sklepu, a co go zniechęca do e-zakupów? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań można znaleźć w najnowszym raporcie o rynku e-handlu w Polsce przygotowanym przez firmę Gemius dla e-Commerce Polska.
Jak wynika z zaprezentowanych w nim danych 46% internautów przyznaje, że zdarza się im robić zakupy w sieci. Wśród kupujących są przede wszystkim ludzie młodzi, dobrze wykształceni, z większych miast oraz będący w relatywnie dobrej sytuacji materialnej.
Okazuje się, że głównymi czynnikami, które najczęściej wpływają na wybór danego e-sklepu to atrakcyjna cena (73% internautów podaje to kryterium jako główne w podejmowaniu decyzji o zakupie), niskie koszty wysyłki (60%) oraz promocje i oferty specjalne (52%).
–
Dane z raportu wskazują, że ponad połowa respondentów traktuje niższe koszty dostawy jako czynnik, który skłoniłby ich do częstszych zakupów internetowych. Jest to dowód na to, że konsument ma coraz większą wiedzę i świadomość mechanizmów rządzących sprzedażą internetową. A to stawia kolejne wyzwanie wirtualnym sprzedawcom – wyjaśnia Patrycja Sass-Staniszewska z Izby Gospodarki Elektronicznej.
Z kolei najczęstszym powodem, dla którego internauci nie decydują się na zakup w sieci jest chęć obejrzenia produktu z bliska przed zakupem (dla 55% internautów jest to powód, który zniechęca ich do zakupów online). Wśród innych obaw dotyczących e-zakupów znajdują się problemy z gwarancją (34%), bezpieczeństwem płatności (30%) i problemy z dostawą (28%).
-
Nadal najczęściej wymienianym powodem niekupowania przez internet jest obawa o bezpieczeństwo i choć problem w istocie jest marginalny, to nawet drobne incydenty oddziałują negatywnie na całą branżę - mówi Mateusz Gordon, ekspert od e-handlu firmy Gemius.
Jak twierdzi ekspert, sklepy nadal mają duże pole rozwoju w kwestii jasnego informowania konsumenta o jego prawach i nie mam tu na myśli samego regulaminu, ale marketing aspektu bezpieczeństwa. - Dobrym pomysłem jest informowanie klientów na każdym kroku ścieżki zakupowej o prawie zwrotu, tworzenie zakładek z dokładną instrukcją, jak go dokonać, ułatwianie procedury przez zapewnianie kuriera po promocyjnych stawkach lub wręcz pokrywaniu kosztów przesyłki zwrotnej - dodaje Gordon.
Prezentowane badanie zostało zrealizowane metodą ankietową (Computer Asisted Web Interview, CAWI) między 26 lutego a 7 marca 2014 roku na reprezentowanej próbie 1,5 tys. internautów w wieku 15+.
Tagi: