Drugi etap budowy Poznań City Center

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-06-21 | 14:39
Każdego dnia widać postępy prac przy budowie drugiego etapu Poznań City Center. Już niebawem, na początku wakacji nad peronami I, II i III rozpocznie się budowa trzypoziomowego parkingu na 1000 aut. Następnie późną jesienią planowane jest rozpoczęcie pierwszej części całej inwestycji związanej z budową nowego układu komunikacyjnego. Do końca 2012 roku powinien powstać, w stanie surowym zamkniętym, budynek nowego terminala autobusowego PKS na 19 stanowisk, stanowiący przedłużenie obecnego gmachu nowego dworca kolejowego Poznań Główny. Oddanie do użytku całego kompleksu obiektów określanego jako Zintegrowane Centrum Komunikacyjne zaplanowano na IV kwartał 2013 roku.
W tej chwili wzdłuż Mostu Dworcowego wznoszony jest fragment kompleksu ZCK, którego integralną częścią jest nowy dworzec autobusowy. Nad gotowymi już kondygnacjami montowane są stalowe ości ażurowej konstrukcji dachu, identyczne jak w budynku dworca PKP. Codziennie przybywa też kolejnych stóp fundamentowych, na których wzniesie się gmach centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center. Docelowo ma ich być 500 sztuk, dotychczas zbudowano mniej więcej połowę. Obiekt galerii, inaczej niż to było w przypadku dworca wznoszony jest w bardziej tradycyjny sposób, w technologii monolitycznej. Tylko środkowa część budynku Poznań City Center zostanie wykonana z elementów prefabrykowanych.
Od lipca zaplanowano jedną z najtrudniejszych logistycznie operacji – budowę trzypoziomowego parkingu, który będzie wznoszony nad czynną linią kolejową, nad peronami I, II i III. Na początek peron III, w który trzeba będzie wbudować fundamenty. Praktycznie do końca września zostanie całkowicie wyłączony w tym miejscu ruch pociągów. Prace prowadzone będą bez przerwy, wszystkie koszty związane z rozebraniem i ponownym odbudowaniem infrastruktury peronu III poniesie inwestor. W połowie sierpnia budowa parkingu obejmie także perony I i II. Tutaj gotowe są już stopy fundamentowe. Ingerencja w istniejącą infrastrukturę peronów będzie minimalna. Planowane jest wyłączenie 2 torów przy peronie III od strony wschodniej peronu, co nie spowoduje utrudnień w ruchu pociągów. Ma to umożliwić pracę dźwigów operujących od strony placu budowy. Na przełomie czerwca i lipca wchodzi w życie nowy rozkład jazdy pociągów uwzględniający w/w prace budowlane. Podobnie jak to było przy budowie dworca, z uwagi na bezpieczeństwo podróżnych prace, aż do zbudowania pierwszej i drugiej kondygnacji prowadzone będą głównie nocą. Szczególnie trudny, a zarazem bardzo efektowny będzie etap związany z zamontowaniem 4 gigantycznych kratownic ważących po 150 ton każda, na których ma się oprzeć cała konstrukcja parkingu. Ich montaż, zaplanowano pod koniec wakacji z użyciem specjalnie dobranych do tego celu żurawi o dużych nośnościach. Operacja będzie równie skomplikowana jak przy budowie stadionu miejskiego przy Bułgarskiej, kiedy to wciągano olbrzymie kratownice, na których opiera się cały dach i konstrukcja stadionu.
Wjazd na teren wolnych torów, a więc swobodny dojazd do nowego dworca kolejowego PKP, terminala autobusowego, centrum handlowo-rozrywkowego Poznań City Center i wielopoziomowego parkingu ma być możliwy dzięki budowie zupełnie nowego układu komunikacyjnego. Ta część inwestycji obejmuje przebudowę skrzyżowania ulic Matyi i Towarowej, aż do początku ulicy Przemysłowej. W ramach tego etapu dojdzie również do budowy nowego przejścia podziemnego na wysokości budynku Delta wraz z nowym przystankiem tramwajowym, ponadto dojdzie do przedłużenia ulicy ks. Jakuba Wujka oraz budowy dojazdowych dróg wewnętrznych, ścieżek rowerowych, chodników i Parkingu Rowerowego. Obecnie trwa formalne przygotowanie inwestycji, dokonywane są również podziały i wymiany gruntów należących do Miasta i Skarbu Państwa
W uzgodnieniu z władzami Poznania budowa nowych dróg podzielona zostanie na dwa etapy realizowane w ramach procedury ZRiD czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Do końca czerwca do wydziału architektury UM powinien trafić wniosek o pozwolenie na realizację pierwszego etapu obejmującego przebudowę skrzyżowania i budowę nowego przejścia podziemnego oraz przystanku tramwajowego. Jeśli miasto spełni swoje deklaracje i dotrzymane zostaną terminy realizacji przedłużenia Pestki, pierwsze prace powinny rozpocząć się pod koniec roku. Budowa skrzyżowania i przystanku tramwajowego będzie wymagała podniesienia poziomu gruntu o ponad półtora metra. W związku z tym wprowadzona zostanie nowa organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Stanisława Matyi i Towarowej, która pozwoli z małymi utrudnieniami i czasowym zastosowaniem objazdów do utrzymania ruchu na tym ważnym dla miasta węźle drogowym. Utrudnienia w ruchu nie powinni trwać dłużej jak 3-4 miesiące.
Drugi etap, związany z budową dróg wewnętrznych i dojazdów na ternie wolnych torów nie będzie w żaden sposób kolidował z miejską komunikacją samochodową i tramwajową. Na tę część budowy, o pozwolenie ZRiD Inwestor zamierza wystąpić do miasta w drugiej połowie roku. Prace miałyby rozpocząć się najpóźniej w pierwszych miesiącach 2013 roku. Układ ten będzie się kończył rampą prowadzącą do parkingu lokowanego nad torowiskiem. Prace związane z budową rampy zostały już rozpoczęte.
Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź więcej informacji o centrach handlowych w budowie
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2012-05-04 do 2012-05-26

Zobacz także

Drugi etap budowy Poznań City Center

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.