Centra handlowe przygotowują się do ponownego otwarcia. Bezpieczeństwo sanitarne staje się jednym z elementów walki o klienta. Ciągle brakuje jednak szczegółowych wytycznych w zakresie dezynfekcji obiektów handlowych.
Rząd ujawnił pierwsze plany dotyczące luzowania wprowadzonych restrykcji. Będzie to następować etapami i zależeć od sytuacji epidemiologicznej w kraju. Chociaż otwarcie sklepów w galeriach handlowych stanowić będzie dopiero III etap odmrażania gospodarki to już dziś zarządcy centrów handlowych przygotowują się do tego wyzwania. Jak przygotować się do otwarcia placówek handlowych, gdy od dawna wiadomo, że biura, centra handlowe i sklepy są jednymi z głównych miejsc rozprzestrzeniania się wirusa?
Brak szczegółowych wytycznych
Szczegółowych wytycznych w zakresie dezynfekcji obiektów handlowych jest niewiele. Zauważają to nie tylko zarządcy centrów handlowych, ale także specjaliści. Brakuje także firm świadczących profesjonalne usługi dezynfekcji dla dużych obiektów czy sieci handlowych. – Jesteśmy na wojnie z niewidzialnym wrogiem – mówi Anna Majoch, prezes zarządu Grupy Aristo Sp. z o.o. – lidera usług dezynfekcji na polskim rynku. – Coraz więcej firm dostrzega potrzebę profesjonalnej dezynfekcji obiektów. Zdezynfekowany znaczy bezpieczny, a bezpieczeństwo staje się dziś jednym z podstawowych elementów walki o klienta – dodaje.
Na dezynfekcję coraz częściej decydują się centra i sieci handlowe. Część z nich dostrzega potrzebę przygotowania się w ten sposób do ponownego otwarcia. Bardziej przezorni decydują się na cykliczne wykonywanie takich zabiegów w celu podniesienia bezpieczeństwa. Brak oficjalnych wskazówek dotyczących sposobu dezynfekowania powierzchni właściwie odbiera możliwość wykonywania tych czynności samodzielnie. Duże obiekty handlowe muszą zdać się na wykwalifikowane w tym zakresie przedsiębiorstwa. Tych niestety nie ma wiele.
Nie należy czekać na ostatnią chwilę
Brak profesjonalnych firm zajmujących się dezynfekcją oraz wskazówek i przepisów wykonawczych dostrzegają nie tylko zarządcy centrów handlowych, ale także Joanna Narożniak, rzecznik prasowy Mazowieckiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego. Te, które istnieją generują ogromną ilość zapytań i mogą nie podołać zapotrzebowaniu rynku.
Odnotowujemy ogromne zapotrzebowanie na nasze usługi. Klienci doceniają profesjonalizm i doświadczenie, które w zwalczaniu zagrożeń biologicznych zdobywamy od ponad 20 lat. Zatrudniamy nie tylko personel zajmujący się wykonywaniem usługi dezynfekcji. W naszym zespole znajdują się także profesjonalni konsultanci i specjaliści z wykształceniem medycznym
– mówi Anna Majoch, prezes Zarządu Grupy Aristo.
Pracownicy Grupy Aristo każdego dnia odbierają dziesiątki telefonów od klientów chcących zabezpieczyć się na ponowne otwarcie placówek handlowych. Firma jako jedyna w Polsce świadczy swoje usługi na terenie całego kraju. Współpracującym z firmą kontrahentom gwarantuje natychmiastowy czas reakcji na wypadek konieczności przeprowadzenia dezynfekcji. Przedstawiciele firmy zwracają jednak uwagę na ważny problem – Profesjonalnych firm zajmujących się dezynfekcją jest niewiele, żeby nie powiedzieć, że nie ma ich wcale – mówi Majoch. – Zwlekanie z wyborem dostawcy tych usług do samego końca może okazać się bardzo ryzykowne. Choć w dalszym ciągu płynnie realizujemy nasze usługi to może się okazać, że za jakiś czas nie będziemy w stanie oferować ich nowym klientom – dodaje.
Jednym z nielicznych dokumentów regulujących kwestię odkażania przestrzeni publicznych jest raport techniczny Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób. Wskazuje on m.in. substancje czynne produktów dezynfekujących, które uznać można za skuteczne w walce z koronawirusem SARS-CoV-2 powodującym chorobę COVID-19. Eksperci podkreślają jednak, że samodzielne wykonywanie dezynfekcji może być ryzykowne. Niektóre z substancji czynnych mogą uszkadzać dezynfekowane powierzchnie. W tym zakresie należy korzystać z porad odpowiednio przeszkolonych technologów.
Swoje zalecenia dla branży handlowej wydało także Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Głównym Inspektorem Sanitarnym. Dokument zawiera jednak bardzo podstawowe informacje i nie wyczerpuje problemu skutecznej walki z koronawirusem. Można w nim przeczytać o konieczności dezynfekowania powierzchni dotykowych, jak np. kasy samoobsługowe, blaty, lady, stoły, klamki a także wózki i koszyki sklepowe.
Skuteczna metoda
Czy takie czynności są wystarczające? Swoje wątpliwości zgłaszają specjaliści. Nie wyczerpuje to powiem wszystkich powierzchni, na których może występować wirus. Przecieranie środkiem dezynfekującym taśmociągów w boksach kasowych, lad i terminali czy wózków sklepowych, choć ma walory prewencyjne to z pewnością nie zapewni całkowitego bezpieczeństwa klientów i pracowników. Najskuteczniejszą metodą dezynfekcji w dużych obiektach staje się rozpylanie odpowiedniego środka dezynfekującego. To jednak usługa specjalistyczna a do jej wykonania niezbędne jest zatrudnienie profesjonalnej firmy.
- Obiektom wielkopowierzchniowym polecamy dezynfekcję z zastosowaniem suchej mgły, zawierającej skuteczny środek dezynfekujący – mówi Anna Majoch z Grupy Aristo. – Ta technika wykonania dezynfekcji jest bardzo szybka. Stosowane przez nas środki dezynfekujące nie wymagają zmywania i nie pozostawiają żadnych śladów. Większość obiektów decyduje się na wykonywanie dezynfekcji poza godzinami otwarcia obiektów dzięki czemu nie ma konieczności wprowadzania ograniczeń w ich użytkowaniu – dodaje.
Jak wybrać wiarygodną firmę dezynfekującą?
W pierwszej kolejności należy sprawdzić jak długo firma działa na rynku i jakie portfolio klientów posiada. Duże profesjonalne firmy z pewnością powinny prezentować takie informacje na swoich stronach internetowych. Sprawdźmy także obszar ich działania – Pracujemy w systemie 24/7– mówi Anna Majoch, prezes zarządu Grupy Aristo. - Nasze usługi oferujemy na terenie całej Polski, a od niedawna także na rynku niemieckim – dodaje.
W drugiej kolejności konieczne jest zweryfikowanie środków dezynfekujących, których taki podmiot używa. Należy sprawdzić, czy ich skład jest zgodny z zaleceniami wydanymi przez Europejskie Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób, zweryfikować czy preparaty te nadają się do użytkowania w punktach handlowych – głównie czy przeprowadzona dezynfekcja nie pozostawi śladów a preparat nadaje się do rozpylania i nie generuje konieczności zmywania. W przeciwnym wypadku dezynfekcja będzie niosła za sobą konieczność dodatkowego sprzątania.
Czy to wystarczy? Zdecydowanie nie. Należy sprawdzić, czy podmiot realizujący takie usługi oferuje możliwość zawarcia umowy, w której zaoferuje określony, szybki czas reakcji. Należy bowiem pamiętać, że dezynfekcja wykonywana profilaktycznie to jedno. Może jednak zdarzyć się konieczność szybkiego wykonania takiej usługi, w przypadku, kiedy w obiekcie będzie miał miejsce udokumentowany przypadek koronawirusa.