Spółka Bytom S.A., prowadząca sprzedaż detaliczną w sieci własnych sklepów pod marką Bytom na terenie Polski oraz sprzedaż hurtową pod marką Intermoda, odnotowała wzrost przychodów w III kwartale br. o 26% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Zwiększył się również zysk netto, który w okresie od stycznia do końca września osiągnął wartość 8.661 tys. zł (wobec zysku netto za III kwartały 2014 roku w wysokości 2.579 tys. zł).
Przychody ze sprzedaży za III kwartały 2015 roku były wyższe od osiągniętych w analogicznym okresie roku 2014 o 26%. Na wzrost składał się przede wszystkim wzrost przychodów z tytułu sprzedaży detalicznej o 31% w ujęciu r/r, która jest podstawową gałęzią działalności spółki. Sprzedaż detaliczna wzrosła z poziomu 65,1 mln zł do 85,4 mln zł (wzrost o 31%). Wzrost sprzedaży detalicznej jest zarówno wynikiem poprawy efektywności sprzedaży jak i zwiększenia metrażu posiadanej sieci detalicznej. Spółka odnotowuje wzrosty we wszystkich sprzedawanych przez nią produktach, tj. w segmencie odzieży formalnej oraz „smart casual”, gdzie zauważalne są największe przyrosty sprzedaży w stosunku do zeszłego roku.
W I i II kwartale 2015 roku sprzedaż detaliczna wzrosła o 35% w stosunku do I i II kwartału 2014 roku, natomiast w III kwartale był to wzrost o 25%. Wyższe wzrosty odnotowano na marży: łączna wartość marży wygenerowana w poszczególnych kwartałach była większa o 40% w I kwartale, 38% w II kwartale i 28% w III kwartale 2015 roku w stosunku do analogicznych okresów roku 2014. Marża ze sprzedaży detalicznej za 9 miesięcy w roku 2015 wyniosła 54,8% a w roku 2014 53,3%, co oznacza poprawę o 1,5 p.p. w stosunku do zeszłego roku.
Pod względem sprzedaży w zł/m kw. sieci handlowej w ciągu 9 miesięcy 2015 roku nastąpił 13% wzrost w stosunku do roku 2014. Wzrost sprzedaży wyrażony w zł/m kw., czyli wskaźnik efektywności sieci, był osiągany w każdym miesiącu raportowanego okresu.
W raportowanym okresie wzrosła również średnia marża na sprzedaży detalicznej (z 53,3% do 54,8%), co przełożyło się na wyższą dynamikę wzrostu marży w zł na m kw. w stosunku do 2014 roku niż miało to miejsce w przypadku sprzedaży w zł/m kw. Marża w zł/m kw. wzrosła o 16% w stosunku do III kwartałów 2014 roku. W I kwartale 2015 roku był to wzrost o 21%, w II kwartale o 19%, a w III kwartale o 9% w stosunku do analogicznych okresów roku ubiegłego. Istotna jest poprawa marży przez Spółkę w każdym kwartale raportowanego okresu, zwłaszcza w miesiącach styczeń – luty, które są najtrudniejszym okresem sprzedażowym dla branży odzieżowej.
W III kwartałach 2015 roku odnotowano 10% wzrost średniej miesięcznej liczby wejść do sklepu. Potwierdza to stałe, zwiększone zainteresowanie marką. Poprawie uległy również pozostałe wskaźniki detaliczne: konwersji, rozumianej jako ilość zrealizowanych paragonów w relacji do ilości wejść do sklepów oraz wskaźnik sprzedanych sztuk na jednym paragonie. Na poziomie zeszłorocznym kształtuje się wartość średniego realizowanego paragonu, pomimo znaczącego rozszerzenia oferty o nowe produkty o niższej jednostkowej cenie sprzedaży (koszulki typu polo, T-shirt, akcesoria).
Priorytetem dla Bytom S.A. jest nie tylko podtrzymywanie wzrostów ze sprzedaży, ale również wzrost rentowności posiadanych sklepów. W III kwartałach 2015 roku nastąpiła na tym polu zdecydowana poprawa w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. O ile w roku 2014 za okres 9 miesięcy sieć sklepów odnotowała około 7,4 mln zł zysku, to 9 miesięcy 2015 roku sieć zamknęła zyskiem na poziomie 14,8 mln zł.
Na bazie dynamiki wzrostów odnotowanych w III kwartałach oraz bieżących wyników, przypuszcza się, iż pozytywny trend wzrostów przychodów ze sprzedaży oraz poprawy marży zostanie zachowany również w IV kwartale 2015 roku, co przełoży się na dalszą poprawę wyników sieci sklepów, a co za tym idzie na roczny wynik finansowy spółki. Należy pamiętać, iż jest to najlepszy dla branży odzieżowej kwartał, który generuje znaczną część zysku całorocznego.
Okres 9 miesięcy 2015 roku spółka zakończyła zyskiem w wysokości 8.661 tys. zł (30.09.2014 r.: zysk 2.579 tys. zł), co jest znaczącą poprawą w stosunku do 9 miesięcy roku 2014. Tak istotna poprawa wyników była efektem nie tylko wzrostu przychodów ze sprzedaży, lecz również poprawy poziomu realizowanej marży brutto w sieci sklepów detalicznych i kontroli ponoszonych kosztów. Spółka już w I kwartale 2015 roku istotnie poprawiła wyniki w stosunku do I kwartału 2014 roku (polepszenie wyniku netto o 1,4 mln zł w ujęciu rok do roku), w II kwartale spółka wygenerowała zysk na poziomie 5,3 mln zł vs 2,1 mln zł w II kwartale roku 2014. Natomiast w III kwartale 2015 uzyskano zysk na poziomie 2,9 mln zł vs 1,5 mln zł w roku 2014.
Tagi: