Polski Instytut Badań Jakości (PIBJA) postanowił zbadać, jak funkcjonują supermarkety internetowe w Polsce. PIBJA posłużył się metodologią stosowaną na dojrzałych i bardzo konkurencyjnych rynkach krajów zachodnich, a zwłaszcza na rynku niemieckim, na którym prawa konsumenckie są szczególnie chronione. Pierwsze miejsce w zestawieniu zajął Auchan Direct, tuż za nim znajdują się E. Leclerc i Tesco.
Działając w ramach międzynarodowej grupy Consumer Guidance, Polski Instytut Badań Jakości nawiązał współpracę z Niemieckim Towarzystwem Studiów Konsumenckich (DtGV – Deutsche Gesellschaft für Verbraucherstudien). To umożliwiło wymianę doświadczeń pomiędzy ekspertami PIBJA oraz DtGV oraz opracowanie modelu oceny funkcjonowania spożywczych marketów internetowych w ten sposób, że rygorystyczne kryteria stosowane na rynku niemieckim zostały adekwatnie zaadoptowane do polskich realiów.
Przeprowadzony test składał się z czterech bloków kryteriów: ceny, szerokość asortymentu, komfort funkcjonowania sklepu z perspektywy klienta oraz sposób dostawy. Badanie zostało przeprowadzone w oparciu o dwie metody: analizę ekspercką oraz zakupy dokonywane przez tajemniczych klientów. W każdym sklepie dokonano kilku zakupów tych samych produktów.
Do badania wybrano 7 największych sieci marketów spożywczych, które oferują zakupy on-line pełnego asortymentu produktów (w tym także produkty świeże oraz te wymagające warunków chłodniczych), a następie organizują dostawę do domu klienta. W teście przeanalizowano asortyment oraz zamówiono dostawy w API Market, Auchan Direct, Leclerc, Frisco.pl, Piotr i Paweł, Polski Koszyk, Tesco.