AmRest, spółka restauracyjna w Europie Środkowo-Wschodniej, ogłosiła wyniki finansowe wypracowane w pierwszym kwartale 2014. W raportowanym okresie AmRest zanotował wzrost przychodów o 11%, które ukształtowały się na poziomie 674,1 mln zł. Zysk netto zwiększył się tym samym do 8,5 mln zł.
-
Tegoroczne wyniki za pierwszy kwartał są jednymi z najlepszych w historii AmRest. Prawie 11% przyrost sprzedaży oraz 40% poprawa zysku EBITDA do 72,8 mln zł to efekt kontynuacji pozytywnych trendów zapoczątkowanych w naszym biznesie w drugiej połowie ubiegłego roku. Pozwala to nam bardzo optymistycznie spoglądać na cały 2014 rok, przynoszący długo oczekiwaną przełomową poprawę zyskowności. Znaczna część wspomnianego wzrostu była udziałem rynku Europa Środkowo-Wschodnia, gdzie zaobserwowaliśmy wzrost liczby gości w naszych restauracjach. Pozytywne trendy sprzedaży bazowej w każdej z marek, wsparte szeregiem działań optymalizacji kosztów przełożyły się na poprawę zysku EBITDA o 18 mln zł. Oprócz KFC, będącego głównym motorem wspomnianych wzrostów, cieszą nas silne trendy wzrostowe marki Burger King, która ma duże szanse stać się dochodową w 2014 roku. Obecna sytuacja na Ukrainie oraz w Rosji z pewnością wzbudza wiele emocji. Chciałbym w tym miejscu podkreślić, że ostatnie zawirowania polityczne w tym regionie nie miały wpływu na działalność AmRest, poza osłabiającą się wartością rubla. Warto wspomnieć, iż w walucie lokalnej dywizja rosyjska odnotowała blisko 30% wzrost sprzedaży oraz znaczną poprawę marż w biznesie bazowym - komentuje Henry McGovern, Przewodniczący Rady Nadzorczej AmRest.
Pozytywne trendy w Hiszpanii utrzymują się i dynamika sprzedaż bazowej naszych restauracji jest wyższa, niż średnia rynkowa. W pierwszym kwartale 2014 roku całkowity przyrost sprzedaży wyniósł 8% przy jednoczesnym wzroście zysku EBITDA o ponad 13%. Hiszpania pozostaje rynkiem o najwyższych stopach zwrotu z inwestycji. ROIC w niektórych z ostatnio otwartych lokali spółki AmRest przekracza 100%.
Zgodnie z wcześniejszymi komunikatami, w 2014 roku AmRest zobowiązuje się do znacznej poprawy wyników dywizji Nowe Rynki. Szereg inicjatyw mających na celu redukcję kosztów został wdrożony i w związku z tym oczekiwana jest widoczna poprawa zyskowności w 2014 roku.
Jednocześnie kontynuowana jest strategia alokacji 80% kapitału na rozwój dojrzałych marek przynoszących najwyższe stopy zwrotu z inwestycji. Obserwowana poprawa wskaźnika ROIC w Europie Środkowo-Wschodniej wraz z ponadprzeciętnymi wynikami w Rosji i Hiszpanii potwierdzają ten kierunek. Dalsza poprawa rentowności oczekiwana jest w kolejnych kwartałach 2014 roku.
Tagi: