AmRest: Sprzedaż w I półroczu 2014 r. wyższa o 8,9% niż rok temu

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-08-21 | 16:01
W pierwszym półroczu 2014 r. sprzedaż spółki AmRest zwiększyła się o 8,9% do prawie 1,4 mld zł, a EBITDA osiągnęła poziom 155 mln zł, czyli o 48 mln zł więcej, niż przed rokiem. W raportowanym okresie otwarto w sumie 28 nowych restauracji, a łączna liczba lokali na dzień 14 sierpnia br. sięgnęła 759 punktów gastronomicznych.
- Wyniki naszej największej dywizji – Europy Centralno-Wschodniej – przekroczyły nasze oczekiwania, notując poprawę zarówno marżowości jak i wzrost sprzedaży w restauracjach porównywalnych. W drugim kwartale 2014 roku mieliśmy także kilka przełomowych osiągnięć – marka Burger King w Polsce po raz pierwszy osiągnęła dodatni wynik na poziomie EBITDA, KFC na Węgrzech zanotowało najwyższy poziom marży EBITDA w historii, a nasza największa marka KFC w Polsce mogła pochwalić się najlepszymi wynikami od 2012 roku. Tak dobry rezultat pokazuje nam, że nasz podstawowy biznes jest w doskonałym stanie i utrzymają się pozytywne trendy odnośnie marży - komentuje Henry McGovern, przewodniczący Rady Nadzorczej AmRest.
Trendy wzrostowe wyników dywizji rosyjskiej utrzymują się na przekór politycznym zawirowaniom w regionie. Dwucyfrowe wzrosty sprzedaży porównywalnej w KFC (w walucie lokalnej) zdają się potwierdzać silny popyt na produkty. Dodatkowo, zapoczątkowane w 2013 roku inicjatywy mające na celu wzrost efektywności kosztowej przełożyły się na znaczną poprawę marż EBITDA biznesu bazowego, przyczyniając się do przełomowych wyników całej Grupy. Mimo dobrych trendów i wyników dywizji rosyjskiej kierownictwo AmRest przygląda się bacznie rozwojowi wydarzeń w tym regionie w celu ograniczenia ryzyka działalności poprzez dostosowanie poczynań do zmieniających się warunków.
W Hiszpanii z obserwuje się utrzymujące się oznaki ożywienia gospodarczego, a sprzedaż porównywalna obu marek AmRest utrzymuje najbardziej stabilny wzrostowy trend od 2007 roku, czyli początków recesji. - 20% zysk EBITDA osiągnięty w drugiej połowie 2014 roku był najwyższym spośród wszystkich dywizji, co utwierdza nas w przekonaniu, że rynek ten stanowi istotną platformę wartości dodanej dla akcjonariuszy - mówi Henry McGovern.
Podobną sytuację zaobserwowano w Chinach, gdzie restauracje Blue Frog utrzymują dwucyfrowy poziom wzrostów sprzedaży porównywalnej (w walucie lokalnej), a ostatnie otwarcia lokali w kilku nowych miastach były niezwykle udane.
Odnośnie marki La Tagliatella poza granicami Hiszpanii, zauważalne są pierwsze efekty wdrożonych w 2013 projektów, mających na celu znaczne obniżenie strat. Z drugiej strony, kierując się zasadą ostrożności, zamknięto 3 niedochodowe restauracje, co skutkowało dodatkowymi kosztami likwidacji aktywów w wysokości 8 mln zł. Z tego powodu komunikowana wcześniej redukcja strat na Nowych Rynkach musi ulec rewizji. Obecne szacunki mówią o stracie rocznej na poziomie 40-45 mln zł.
- Bardzo dobre wyniki biznesu podstawowego oraz poprawiająca się sytuacja w segmencie marek wschodzących odzwierciedla nasze zobowiązanie przeznaczania 80% kapitału na rozwój sprawdzonego biznesu i dbania o poprawę ROIC. Mając za sobą dwa wspaniałe kwartały, jestem przekonany, że powinniśmy oczekiwać kolejnych porcji dobrych wieści w najbliższej przyszłości - podsumowuje Henry McGovern.
Zarząd AmRest optymistycznie spogląda na drugą połowę 2014 roku. Historycznie druga połowa roku bywała wyraźnie lepsza od pierwszej, stąd też jeśli sytuacja makroekonomiczna dramatycznie się nie zmieni, spółka spodziewa się dalszego wzrostu sprzedaży w tempie obserwowanym do tej pory oraz dwucyfrowej dynamiki wielkości wynikowych. Bazując na danych z ostatniego okresu AmRest obserwuje wzrost sprzedaży porównywalnej na większości rynków z wyjątkiem Polski, gdzie dynamika ta zmalała w porównaniu z pierwszą połową 2014 roku. Sytuacja ta zdaje się być w korelacji do informacji o spadkach liczby odwiedzin komunikowanymi przez niektóre centra handlowe. - Mamy nadzieję, że zjawisko to jest tymczasowe, a wraz z zakończeniem wakacji na rynek Polski powrócą trendy wzrostowe w sprzedaży porównywalnej - oczekuje przewodniczący Rady Nadzorczej AmRest.
Zarząd AmRest jest przekonany, że pozytywne trendy w marżowości się utrzymają, wsparte redukcją kosztów budowy restauracji oraz szeregiem działań poprawiających efektywność na większości poziomów rachunku zysku i strat. Dodatkowo zainagurowana współpraca z nowym dystrybutorem w Polsce przynosi obiecujące wyniki.
- Napięta sytuacja w Rosji utrzymuje się, jednakże bardzo dobre wyniki naszego biznesu zdają się opierać politycznemu zamieszaniu w regionie. Mając na uwadze rosnącą niepewność ostrożnie podchodzimy do inwestowania w ten segment i planujemy ograniczyć wydatki kapitałowe w przyszłym roku, aby dywizja ta stała się samowystarczalna nie tylko w zakresie nabywanych surowców (co już ma miejsce), ale także zapotrzebowania na kapitał - komentuje Henry McGovern.
Dla dywizji hiszpańskiej, która dostarcza 40% skonsolidowanej EBITDA AmRest, obecny rok jest najlepszym od początków recesji w 2007 roku. Rosnąca sprzedaż porównywalna oraz wspaniałe wyniki nowo otwartych restauracji zachęcają do zwiększania inwestycji w tamtejsze restauracje. - Zamierzamy kontynuować naszą strategię 80/20 dotyczącą alokacji kapitału, a mając wiele możliwości rozwoju wybierać będziemy te zapewniające jak najwyższe stopy zwrotu i charakteryzujące się niskim poziomem ryzyka w celu maksymalizacji ROIC. Biorąc pod uwagę wszystkie okoliczności, spodziewamy się dalszego wzrostu przychodów, a także szybszego tempa poprawy zyskowności w drugiej części 2014 roku - prognozuje przewodniczący Rady Nadzorczej AmRest.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2014-11-15 do 2014-11-23

AmRest: Sprzedaż w I półroczu 2014 r. wyższa o 8,9% niż rok temu

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.