Przede wszystkim jakość
Wywiady przeprowadzone na grupie reprezentatywnej pokazały, że żywność tradycyjna kojarzy się przede wszystkim z czymś smacznym, pachnącym, znanym od lat. Są to produkty, które mają znaną, utrwaloną w tradycji recepturę, nie ma w nich „ulepszaczy”, tylko naturalne składniki. Najczęściej kojarzone produkty regionalne to przede wszystkim tradycyjne wędliny: szynki i kiełbasy bez solanki i konserwantów, sery o regionalnym pochodzeniu, pieczywo, ciasta, tradycyjnie warzone piwa, musy, konfitury, dżemy, miód.
Żywność regionalna kojarzy się z produktami z określonego regionu, np. z Kresów czy z Podhala. Według badanych, produkty te mają naturalny wygląd, czyli nie są „sztucznie piękne” i idealne. Są jednak, ze względu na region pochodzenia, trudniej dostępne niż produkty tradycyjne.Jakość produktów regionalnych i tradycyjnych, jest wskazywana przez Annę Radowicką (d. Jelonek), specjalistkę ds. żywienia, jako główna wartość tego rodzaju żywności.„Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w dietach konsumentów może odgrywać ogromną rolę: przede wszystkim konsument spożywa w swojej codziennej diecie produkty wysokiej jakości pod względem świeżości, zapachu oraz wartości odżywczej.
Najważniejsza jest ich bioprzyswajalność, czyli ile witam i składników mineralnych de facto zostanie zaabsorbowanych przez organizm. Produkty tradycyjnie oraz regionalne spełniają to kryterium.”
Tę opinię A. Radowickiej potwierdzają wyniki badania jakościowego, z których wynika, że żywność regionalną kupuje się często specjalnie dla dzieci, doceniając jej lepszy smak oraz więcej właściwości odżywczych niż w żywności przetworzonej i produkowanej na skalę przemysłową.
W przypadku wielu kategorii żywności (mięsa, wędliny, owoce, warzywa oraz sery), klienci najchętniej robiliby zakupy na bazarze u producenta czy rolnika. Najczęściej jednak wybierają sklepy sieciowe lub osiedlowe ze względu na świeżość oraz dobrą jakość produktów. Najczęściej kupowane są tradycyjne lub regionalne wędliny (33% respondentów), wyroby piekarnicze (24%) oraz sery (20%). Ponad połowę kupujących żywność tradycyjną i regionalną (51%) przed częstszym zakupem powstrzymuje zbyt wysoka cena.
Badani bardzo często zwracają też uwagę na problemy z dostępnością produktów tradycyjnych i regionalnych w sklepach, w których najczęściej robią zakupy (43%). Konsumenci żywności tradycyjnej i regionalnej to najczęściej osoby młode, połowa z nich nie przekroczyła jeszcze 35 lat. W większości są to też osoby z wyższym wykształceniem i zarobkami na poziomie przewyższającym średnią krajową. Najwięcej konsumentów tej żywności jest w woj. mazowieckim (18%) i śląskim (13%), najmniej – w lubuskim (1%) i zachodniopomorskim (2%).