Przewidujemy, że trend ten utrzyma się w najbliższej przyszłości, zwłaszcza że atrakcyjna oferta gastronomiczna ma obecnie kluczowe znaczenie dla sukcesu obiektów handlowych. Chcąc wykorzystać rosnące zainteresowanie konsumentów kulturą kulinarną operatorzy coraz częściej wprowadzają formaty, które łączą możliwość konsumpcji na miejscu z ofertą zakupu produktów spożywczych i rozrywką.
„Prognozy krótko- i średniookresowe dla sektora gastronomicznego napawają optymizmem, ale jego szybki rozwój w ostatnim czasie oznacza wzrost konkurencji na niektórych bardziej rozwiniętych rynkach takich jak USA i Wielka Brytania. Z tego względu słabsi operatorzy mogą mieć poważne problemy z przetrwaniem, jeżeli tempo wzrostu gospodarczego spowolni i konsumenci ograniczą wydatki na dobra konsumpcyjne wyższego rzędu”.
„Zmiana stylu życia, spędzania wolnego czasu oraz większe oczekiwania konsumenckie mają wpływ na rozwój oferty gastronomicznej i rozrywkowej. Konsumenci coraz chętniej spędzają czas poza domem poszukując nowych miejsc i doświadczeń gastronomicznych. To daje możliwość rozwoju zarówno znanym międzynarodowym sieciom, jak i małym operatorom, którzy mają możliwość zaistnienia na rynku z unikalną ofertą odpowiadającą lokalnym gustom”.
powiedziała, Anna Hofman, Associate, dział powierzchni handlowych, Cushman & Wakefield
„W ostatnim okresie obserwujemy powiększanie oferty gastronomicznej w centrach handlowych. Istniejące galerie są przebudowywane, aby sprostać zmieniającym się wymaganiom klientów. W polskich galeriach chcących zapewnić szeroką różnorodność kawiarni i restauracji, oferta gastronomiczna „Food & Beverage” może przekraczać nawet 20% lokali. Klienci przywiązują coraz większą uwagę do jakości oraz sposobu serwowania i prezentowania produktów, a większy wybór kuchni, formatu oraz cen, pomaga przyciągnąć większą grupę docelową”.
„W Polsce rozwój oferty gastronomicznej jest widoczny również na ulicach handlowych w największych miastach. Nowe restauracje, puby i kawiarnie z ogródkami zachęcającymi do spędzania tam wolnego czasu, wypierają funkcję handlową w centralnych lokalizacjach. Powstają projekty dedykowane wyłącznie ofercie „F&B” np. foodhalle czy Hala Koszyki w Warszawie. Rosnące wydatki na jedzenie poza domem przekładają się na rosnące obroty i rozwój tej branży. Operatorzy poszukują lokalizacji z odpowiednią ekspozycją, odpowiednim przepływem klientów oraz sąsiedztwem. Miasta wychodzą naprzeciw rosnącym wymogom mieszkańców i angażują się w rozwój powierzchni publicznych. Perspektywy rozwoju branży "F&B" w Polsce są bardzo optymistyczne. Przewidujemy, iż w najbliższych latach ten segment rynku będzie się dynamicznie rozwijał”.