Eurobank przekonał do swoich usług 140 tys. nowych klientów w 2015 roku. Bank wdrażał najnowsze rozwiązania z obszaru digital. Równocześnie budował relacje z klientami w oparciu o bardzo wysoką jakość usług. Rozwój był połączony z wysoką efektywnością działania - ROE eurobanku wyniosło 10,6%, powyżej średniej rynkowej wynoszącej 6,8% (na podstawie danych NBP).
Eurobank w 2015 roku utrzymywał dodatnią dynamikę. Do banku dołączyło 140 tys. klientów, czyli 40% więcej niż w roku poprzednim. Bank osiągnął dobre wyniki sprzedaży wiodących produktów. Sprzedaż kredytów hipotecznych wyniosła 1,2 mld zł (przyrost o 17% r/r). Wzrost portfela kredytów ogółem wyniósł 12% przy średniej rynkowej 8% (na podstawie danych NBP). eurobank pozostaje silnym graczem na rynku kredytów gotówkowych z ponad 4% udziałem rynkowym (na podstawie danych NBP i KNF). Wskaźnik kredytów niepracujących (NPL) spadł do poziomu 8,7% (10% w 2014 r.). Bank korzystnie wyróżnia się na tle rynku marżą odsetkową (NIM), która wyniosła 4,7% wobec średniej rynkowej 2,3% (na podstawie danych NBP).
Z raportu podsumowującego 2015 rok wynika, że coraz więcej osób traktuje eurobank jako główny bank – bank na co dzień. 32% Klientów przelewa na konto w eurobanku swoje wynagrodzenie. Klienci częściej korzystają z kart płatniczych banku – średnia liczba transakcji przypadających na używaną kartę w miesiącu wyniosła 13 (wzrost o 18% r/r). Liczba kont w pakietach (prestige, active, classic i junior) wzrosła o 15% (r/r).
Eurobank kontynuował politykę obniżania kosztu ryzyka, który wyniósł 73 mln zł, wobec 97 mln na koniec 2014 roku. Koszt ryzyka stanowi 0,7% salda kredytów.
Wyniki finansowe eurobanku były obarczone presją zdarzeń jednorazowych, m.in.: dodatkowej wpłaty na Fundusz Ochrony Środków Gwarantowanych (11,5 mln zł), składki na rzecz Funduszu Wsparcia Kredytobiorców (FWK) (9,7 mln zł).
Ze względu na wielkość wymienionych zdarzeń jednorazowych porównywalny zysk netto banku jest niższy o 25% w stosunku do minionego roku.
Suma bilansowa banku wyniosła 12,3 mld zł i była wyższa o 6% od sumy bilansowej z końca 2014 r. W związku z przyjętą strategią dalszej zmianie podlegała struktura portfela kredytowego. Udział kredytów hipotecznych wyniósł 56% salda. Wartość kredytów hipotecznych wyniosła 5,9 mld zł, natomiast kredytów gotówkowych 4,5 mld zł. Kredyty gotówkowe stanowią 42% całego portfela kredytowego banku. Bank rozwijał się w obszarze kredytów szybciej niż rynek odnotowując 12% wzrost salda kredytów ogółem.
Na przychody banku miała wpływ redukcja wysokości stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego (październik 2014 r. i marzec 2015 r.), które osiągnęły najniższy historycznie poziom. Miało to przełożenie na dochodowość salda kredytów gotówkowych oraz kart kredytowych. Dodatkowy, negatywny wpływ miało obniżenie opłat interchange z poziomu 1,5% do 0,2% na początku 2015 r.
Współczynnik C/I znalazł się pod wpływem dodatkowych jednorazowych obciążeń kosztowych (m.in. opłaty na BFG oraz składki na rzecz FWK). Znaczący wpływ na współczynnik miał również detaliczny profil działalności eurobanku.
Dobre wyniki finansowe zostały osiągnięte przy jednoczesnym utrzymaniu bardzo dobrych wartości kluczowych wskaźników kapitałowych na poziomie wyższym niż wymagany przez regulatora. Współczynnik CAR wzrósł do 15,1%, a wskaźnik Tier 1 wyniósł 12,4%.
Eurobank kolejny rok z rzędu awansował w rankingach jakości obsługi Klientów. Klienci i eksperci rynkowi jeszcze wyżej ocenili poziom usług oferowanych przez eurobank. W banku powstał departament, który zbiera oraz analizuje opinie Klientów wyrażone w większości kanałów kontaktu. Na podstawie opinii Klientów tworzymy i wdrażamy zmiany.
Eurobank zajął trzecie miejsce w kategorii „Dochodowość i Efektywność” w pierwszej edycji konkursu „Gwiazdy Bankowości” (Dziennik Gazeta Prawna i PwC, 06.07.2015). W rankingu „50 największych banków w Polsce 2015” eurobank zajął drugie miejsce w kategorii „Banki finansujące nieruchomości” oraz trzecie w kategorii „Sprawność działania” (Miesięcznik Finansowy Bank, 06.2015).
Tagi: