Wybór Konsumenta: Sklepy tradycyjne nadal domeną Polaków

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-12-19 | 12:00
Polacy są najbardziej przywiązani do tradycyjnych zakupów, spośród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Zakupy robimy głównie w supermarketach i dyskontach, które znajdują się najbliżej naszego miejsca zamieszkania. Jak wynika z najnowszego badania Wybór Konsumenta, w tradycyjnych sklepach najważniejsza jest dla nas: jakość produktów świeżych, szeroki wachlarz oferty oraz cena.
Zgodnie z prognozami ekspertów, sklepy wielopowierzchniowe w 2014 roku wygenerują ponad 50% wartości sprzedaży osiągniętej na rynku artykułów spożywczych. – Konsumenci, chętnie wybierają sklepy blisko domów lub te, zlokalizowane w centrach handlowych, aby przy okazji cotygodniowych zakupów spożywczych, zakupić odzież lub skorzystać z innych punktów usługowych lub rozrywkowych – wyjaśnia Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta. Warto podkreślić, że zgodnie z naturą Polaka, chętnie robimy zakupy w supermarketach i dyskontach, podkreślając jednocześnie jak bardzo nie lubimy tej formy kupowania.
Najnowsze badania Wybór Konsumenta dotyczące zachowań zakupowych pokazują, że Polacy na pierwszym miejscu wskazali jakość produktów świeżych. Aż 88% kupujących wybrało tę cechę jaką najistotniejszą podczas wybierania produktów z półek sklepowych. 8 na 10 osób postawiło na jasne i aktualne oznaczenia cenowe a także szeroki wachlarz oferowanych produktów oraz cenę.
Produkty marki własnej górą
Blisko 80% polskich obywateli dokonało zakupów w dyskontach, z czego co czwarta osoba przyznaje się do regularnych zakupów wyłącznie w tej kategorii sklepów sieciowych (Ranking PBS 2013 r.). Jak wynika z badania Wybór Konsumenta, niekwestionowanym liderem na polskim rynku w kategorii dyskontów jest Biedronka. Na kolejnych miejscach plasują się: Lidl, Netto oraz Aldi. – Polacy wybierają zakupy w takiej kategorii punktów sprzedaży ponieważ, dyskonty kuszą nas nie tylko licznymi promocjami i niską ceną, ale także bogatą ofertą produktów własnych – na co wskazało aż 83% badanych – dodaje Karolina Dias, koordynator badania Wybór Konsumenta.
To, co lubimy najbardziej w zakupach w dużych sieciach handlowych, to przede wszystkim promocje i sezonowe obniżki cen. Jesteśmy zdolni kupić produkty w promocyjnych cenach, do tego stopnia, by posiadać dodatkowy gadżet, który często jest zbędny i niepotrzebny. Warto podkreślić, że Polacy mają bardzo mocno zakorzenione nawyki konsumenckie, często ulegają emocjom i kupują produkty po okazjonalnej cenie. Dlatego o ostatecznym zakupie danego towaru decyduje często cena jak i jakość.
Zwrotów nie przyjmujemy
Natomiast w przypadku sklepów odzieżowych, szczególnie w przypadku zakupów świątecznych, najważniejsza dla nas jest różnorodność oferty - blisko 90% osób tak odpowiedziało oraz jasna polityka zwrotów i wymiany towarów (85%). W tym miejscu warto zwrócić uwagę, że sprzedawca nie ma żadnego obowiązku przyjmować zwrotów towarów od kupujących. Każdy sklep ustala swoje zasady i reguły przyjmowania zwrotów i reklamacji.
– Sprzedawca w sklepie tradycyjnym ma możliwość dowolnego ustalania zasad przyjmowania zwrotów (inaczej jest w przypadku sprzedaży na odległość np. w sklepie internetowym). Może zadecydować, że będzie przyjmował zwroty towarów na szczególnych zasadach, np. w oryginalnym opakowaniu, z oryginalnymi metkami, nieużywany i tylko w oznaczonym terminie – wyjaśnia Paweł Rokicki z Fundacji Konsumentów.
Weekend w galerii handlowej
Jak pokazują wyniki badania TNS Pentor, przeciętny Polak poświęca minimum 3 godziny w tygodniu na zakupy. Najczęściej w dni wolne od pracy w sobotę i niedzielę. Co trzeci kupujący, będący czynny zawodowo, przyznaje, że właśnie w te dni robią największe zakupy. Natomiast osoby nie pracujące i osoby starsze częściej robią zakupy w godzinach przedpołudniowych, by uniknąć kolejek i spokojnie załatwić wszystkie sprawunki. Co ciekawe, osoby młode, deklarują, że często odwiedzają galerie handlowe tuż po godzinie 16.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-04-19 do 2015-04-19

Wybór Konsumenta: Sklepy tradycyjne nadal domeną Polaków

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.