Warszawa – rynek wciąż perspektywiczny pod względem nasycenia powierzchnią centrów handlowych – oferuje obecnie ponad 1 mln m2 powierzchni handlowej. Ostatni kwartał nie przyniósł nowych otwarć. Również w ciągu najbliższych kilku miesięcy nie będzie zmian pod tym względem. W budowie są dwa obiekty (Wolf Bracka oraz Plac Unii) o łącznej powierzchni najmu 26 400 m2, które otworzą swoje podwoje kolejno w 2011 i 2013 roku.
Obecnie w Polsce aglomeracja Warszawy plasuje się na piątym miejscu pod względem nasycenia powierzchnią handlową (426 m2 / 1 000 mieszkańców). Choć w dalekosiężnych planach jest jeszcze wiele inwestycji, dużą ich część mogą stanowić rozbudowy (38%). Wśród nich można wyróżnić m. in. takie centra jak: Promenada, Galeria Mokotów, Wola Park, Tesco Kabaty, Targówek Park Handlowy.
Popyt na lokale handlowe w Warszawie wciąż się umacnia. Warto zauważyć, że obecnie sieci handlowe preferują lokalizacje w najlepszych obiektach - dobrze ulokowanych i stabilnie prosperujących.
Wśród nowych marek, które pojawiły się w stolicy w ostatnim kwartale możemy wyróżnić m. in. Napapijri i Gstar Raw w Galerii Mokotów, a także Iblues oraz Massimo Rebecchi w Klifie. Coraz większym zainteresowaniem ze strony najemców (tych obecnych i nowych) cieszą się warszawskie ulice handlowe – Marszałkowska, Chmielna czy Nowy Świat.
Obecnie czynsze utrzymują się na stabilnym poziomie. Czynsze za lokale o powierzchni 100 m2 w najlepszych centrach handlowych wynoszą 75€-85€ / m2 / miesiąc. Czynsze przy głównych ulicach handlowych są nieco wyższe i wahają się w przedziale 75€ - 90€ / m2 /
miesiąc.
Przeczytaj cały raport: Warszawski Rynek Nieruchomości III kw. 2010
Tagi: