Warszawa na drugim miejscu w rankingu najlepszych europejskich miast dla firm planujących ekspansję

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-10-05 | 11:04
Według badania przeprowadzonego przez firmę Cushman & Wakefield Londyn, Paryż i Frankfurt pozostają trzema najlepszymi miastami do prowadzenia działalności biznesowej w Europie, jednak lokalizacją najbardziej preferowaną przez firmy planujące rozwój jest Moskwa. W stolicy Rosji ekspansję planuje najwięcej firm (47 firm biorących udział w badaniu), co oznacza wzrost w porównaniu do 2009 r. (35 firm). Warszawa zajęła drugą pozycję (30 firm).
Największy awans (o sześć pozycji) odnotował Wiedeń, plasując się na 22. pozycji wśród najlepszych europejskich miast dla biznesu. W klasyfikacji ogólnej Londyn utrzymał pozycję lidera, którą zajmuje niezmiennie od rozpoczęcia badań w 1990 roku. Paryż i Frankfurt ponownie zajęły odpowiednio drugie i trzecie miejsce. Bruksela odnotowała lepszy wynik niż przed rokiem i awansowała na czwarte miejsce przed Barceloną.
Tegoroczne dwudzieste pierwsze wydanie badania European Cities Monitor jest oparte na wywiadach z kadrą menedżerską i członkami zarządów odpowiedzialnymi za lokalizację 500 największych firm europejskich. Na podstawie szczegółowej analizy przygotowywany jest ogólny ranking najlepszych miast w Europie, które w ocenie firm zostały uznane za najlepsze dla prowadzenia działalności biznesowej i najlepsze miasta do lokowania biznesu dzisiaj. Dodatkowo przeprowadzono analizę 36 miast pod względem takich kryteriów jak jakość życia, dostęp do rynków, dostępność oraz jakość kadry pracowniczej, koszty najmu powierzchni biurowej, jakość usług telekomunikacyjnych oraz połączenia transportowe.
10 najatrakcyjniejszych miast do lokowania działalności biznesowej:
  1. Londyn
  2. Paryż
  3. Frankfurt
  4. Bruksela
  5. Barcelona
  6. Amsterdam
  7. Berlin
  8. Madryt
  9. Monachium
  10. Dusseldorf

Moskwa jest najlepszym miastem europejskim dla firm planujących ekspansję. Warszawa, która spadła w tegorocznym rankingu na drugie miejsce, została wymieniona przez 30 firm jako preferowana lokalizacja (spadek w porównaniu do 36 wskazań w roku ubiegłym).
- Duże firmy obecnie postrzegają Moskwę jako najważniejszy cel ekspansji. Wysoki wzrost PKB i duży potencjał wzrostu wydatków konsumenckich sprawiają, że Rosja jest ważną lokalizacją dla rozwoju firm, a rosyjski sektor petrochemiczno-gazowy jest nadal atrakcyjny. Przewidywany popyt nie przełożył się jeszcze na wzrost cen i z tego względu najemcy mają ostatnią szansę na to, aby teraz zabezpieczyć obecne i przyszłe zapotrzebowanie na powierzchnię po rozsądnych stawkach. Również stopy kapitalizacji mogą ulec gwałtownej kompresji i jest już raczej za późno na zawarcie najkorzystniejszych transakcji - powiedział Tim Millard, Dyrektor Zarządzający Cushman & Wakefield w Rosji.
Londyn zajmuje pierwsze miejsce w sześciu z dwunastu głównych rankingów, między innymi w takich kategoriach jak dostęp do rynków, dostępność wykwalifikowanej kadry oraz połączenia krajowe i międzynarodowe. Jednak wypadł gorzej pod względem kosztów pracowniczych, kosztów najmu powierzchni biurowej oraz poziomu zanieczyszczenia.
- Pomimo kryzysu finansowego Londyn zachował pozycję preferowanej lokalizacji w Europie. Miasto to ma ogromną przewagę kulturalną, geograficzną oraz językową, jednak musi podejmować intensywne starania, aby firmy przyciągała polityka władz i nie odstraszała ich nadmierna ilość regulacji czy podatki - powiedział James Young, szef biura Cushman & Wakefield w londyńskim City.
Niemcy w tym roku odniosły szczególny sukces. Dusseldorf awansował o pięć pozycji i po raz pierwszy dostał się do pierwszej dziesiątki. Niemieckie miasta stanowią cztery z dziesięciu najlepszych miast.
- Z dziesięciu najbardziej preferowanych lokalizacji biznesowych w Europie niemal połowa – Frankfurt, Berlin, Monachium i Dusseldorf – to miasta niemieckie. Ten fakt podkreśla uznanie dla wyników gospodarczych Niemiec oraz zdolności adaptacji gospodarki tego kraju, jak również dla niemieckiej polityki w obecnych wciąż niepewnych czasach - powiedział Martin Brühl, Partner Zarządzający biura Cushman & Wakefield w Niemczech.
Najważniejsze cztery czynniki dla firm podejmujących decyzję o lokalizacji biznesu to, w kolejności: łatwy dostęp do rynków i klientów, dostępność wykwalifikowanej kadry, jakość usług telekomunikacyjnych oraz krajowe i międzynarodowe połączenia transportowe.
Badani stwierdzili również, że działalność gospodarcza w ciągu najbliższych pięciu lat będzie przede wszystkim uzależniona od szans, jakie będą mogły stworzyć rynki wschodzące w zakresie produktów i usług. Drugim najważniejszym czynnikiem – ze względu na starzejące się społeczeństwa państw europejskich – były zmiany demograficzne i pracownicze.
- W miarę konsolidacji i restrukturyzacji działalności firmy przekonują się, że obecność w najbardziej korzystnej lokalizacji może mieć zasadniczy wpływ na sukces w osiąganiu celów biznesowych. W związku z tym firmy nadal faworyzują miasta, które zapewniają przede wszystkim łatwy dostęp do rynków, infrastrukturę transportową oraz wykwalifikowanych pracowników. Londyn, Paryż i Frankfurt nadal zajmują czołowe pozycje w klasyfikacji ogólnej, ponieważ ponownie uzyskały dobre wyniki w tych kategoriach - powiedziała Elaine Rossall, Szef Działu Badań w zakresie Powierzchni Biznesowych firmy Cushman & Wakefield.
Czytaj cały raport
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Warszawa na drugim miejscu w rankingu najlepszych europejskich miast dla firm planujących ekspansję

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.