W Nigerii nie wygra amerykański model obiektów handlowych

2017-10-23 | 10:00

USA zaraziły obiektami handlowymi cały świat, bowiem większość z nich otwieranych za granicą bazuje na konceptach zaczerpniętych właśnie z Ameryki. Okazuje się jednak, że nie w każdym kraju to się sprawdza. Przykładem może być Nigeria.

Pierwsze galerie handlowe powstały w gwałtownie rozwijającej się Nigerii w 2004 r. W tym czasie szybko przybywało klasy średniej, która chętnie próbowała zachodnich wzorców dotyczących zakupów. Jako, że w regionie tym królował głównie handel uliczny - zadbane i klimatyzowane sklepy były dla klientów miłą odmianą. Zagraniczne sklepy wielkopowierzchniowe początkowo zostały przyjęte z entuzjazmem, jednak dziś mają kłopoty.

Większe nie znaczy lepsze

Okazuje się, że model amerykańskich galerii, w których liczy się jak największy metraż, nie sprawdził się w tym kraju. Analitycy zapowiadają, że szanse będą miały tylko mniejsze, „sąsiedzkie” galerie, które bardziej wpisują się w tamtejszą kulturę.

Tuż po otwarciu galerie handlowe pękały w szwach i podobnie jak w popularnych centrach w Europie, można było w nich pójść do kina, zrobić zakupy spożywcze oraz odwiedzić znane butiki. Jednak gdy minął efekt nowości, szybko zaczęły pustoszeć. Dziś imponujące budynki świecą pustkami, zapełniając się nieco jedynie w weekendy.

Po części odpowiada za ten stan rzeczy spowolnienie gospodarcze, które nawiedza kraj od 2 lat. Tak wynika z raportu firmy z branży nieruchomości Estate Intel. Według autorów klienci są ponadto znudzeni wielkimi galeriami handlowymi. Rynek uda się opanować temu, kto pierwszy postawi na mniejsze, sąsiedzkie sklepy.

Galeria dopasowana do miasta

Okazuje się, że w kraju, w którym problemem są korki, słabo rozwinięty transport publiczny i brak aut, budowanie wielkich galerii w dzielnicach biznesowych nie jest najlepszą strategią. Mniejsze miejsca w pobliżu osiedli pozwalają zrobić zakupy nie ruszając się zbyt daleko od domu. W rozległych, ale wciąż jeszcze stosunkowo biednych miastach bardziej sprawdza się kilka mniejszych galerii, niż jedna duża położona wśród biurowców.

W Nigerii większość opłat za lokale komercyjne pobierana jest w dolarach, a ostatnie osłabienie narodowej waluty Nigeryjczyków było dużym testem dla najemców. Według Estate Intel to kolejny powód, dla którego w dużych galeriach średnie obłożenie spadło w zeszłym roku do zaledwie 47%. Mniejsze wciąż utrzymują wysoki poziom najmu lokali.

Tagi:
Oceń artykuł:

Fot: www.unsplash.com Źródło: www.qz.com

W Nigerii nie wygra amerykański model obiektów handlowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.