Trendownik CSR 2014 to eksperckie zestawienie najważniejszych informacji, danych i trendów, które pokazują kierunki zmian oraz pomagają lepiej zrozumieć złożone warunki, w jakich działa współczesny biznes. Publikacja ma charakter praktycznego narzędzia. Pozwala w sposób jasny i przejrzysty zapoznać się z dziewięcioma kluczowymi trendami, których zrozumienie i uwzględnienie może pomóc w kształtowaniu i rozwijaniu działać CSR firm w 2014 roku.
-
Firmy odpowiedzialne społecznie i liderzy zmian stoją przed licznymi wyzwaniami związanymi z codzienną działalnością biznesową, zwłaszcza w kontekście CSR. Wynika to również ze zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Zrozumienie zachodzących procesów będzie kluczowe w kształtowaniu odpowiedniej strategii i sprostaniu nowym realiom. Zwłaszcza firmy z branży handlu detalicznego, ze względu na swój profil działania i bezpośredni kontakt z konsumentami, mogą pozytywnie wpływać na proces zmian, szczególnie w zakresie ochrony środowiska czy chociażby zrównoważonej oferty produktowej – wyjaśnia Natalia Ćwik, Go Responsible Consulting, autorka raportu.
Trendownik CSR 2014: podsumowanie
Trend 1. Zmiany klimatu. Zmiany klimatu zagrożeniem dla populacji i gospodarek – konieczne są inwestycje i zmiany w działaniach firm. Wpływ na biznes. Firmy z branż o szczególnym wpływie na zmiany klimatu (branża paliwowa i energetyczna, rolnictwo, transport, budownictwo) – pod presją ze strony inwestorów. Ryzyko wzrostu regulacji i kosztów związanych z ograniczaniem śladu węglowego jest wysokie. Szansa i ryzyko: konieczność inwestycji/pole do innowacji.
Trend 2. Zmiany demograficzne. Prognozowany przyrost ludności na świecie niesie ryzyko konfliktów, braku surowców naturalnych, żywności. W krajach rozwiniętych postępuje starzenie się społeczeństw. Coraz więcej ludzi migruje do miast. Wpływ na biznes: firmy w krajach rozwiniętych wdrażają zarządzanie różnorodnością. Rozwija się zielone budownictwo i usługi dla rozrastających się miast.
Trend 3. Nierówności ekonomiczne. Nierówności pomiędzy „bogatymi” a „biednymi” w skali światowej pogłębiają się zarówno w skali regionalnej, wewnątrz państw, jak i globalnej. Dostęp do edukacji, służby zdrowia i innych usług jest zróżnicowany. Wpływ na biznes: od przedsiębiorców wymaga się większego zaangażowania społecznego; protesty społeczne (Occupy Wall Street); spada zaufanie do biznesu.
Trend 4: Władza konsumentów. Konsumenci w coraz większym stopniu poszukują informacji na temat społecznej odpowiedzialności firm. Częstsze są bojkoty konsumenckie. Powstają programy i aplikacje dla konsumentów. Kwitnie rynek „ekonomii współdzielonej”. Wpływ na biznes: branże odzieżowa, spożywcza,energetyczna i paliwowa – najczęściej bojkotowane. Firmy zyskują na komunikowaniu o CSR. Potrzeba dostępu do danych o firmach wymusi transparentność (publikowanie danych pozafinansowych).
Trend 5: Raportowanie danych pozafinansowych. Mimo, że raportowanie społeczne pozostaje niszą, liczba firm (i innych organizacji) raportujących z roku na rok rośnie. Pojawiły się nowe standardy raportowania. Popularne staje się raportowanie o śladzie węglowym. Komisja Europejska postuluje obowiązkowe raportowanie. Wpływ na biznes: raportowanie danych pozafinansowych może stać się biznesowym wymogiem, szczególnie w branżach o silnym wpływie na środowisko.
Trend 6: Nowe koncepcje biznesu i ekonomii. Trwa ożywiona debata na temat roli biznesu w społeczeństwie i ewolucji kapitalizmu. W USA pojawiła się możliwość zarejestrowania firmy nastawionej na dobro interesariuszy (a nie tylko akcjonariuszy). Wpływ na biznes: CSR przestaje być dominującą koncepcją, jest uzupełniany lub wypierany przez nowe, bardziej systemowe rozwiązania.
Trend 7: CSR w służbie HR. Zaangażowanie społeczne, różnorodność, wolontariat pracowniczy, work-life balance – te elementy, pojawiające się w firmach najczęściej w związku z wdrażaniem CSR, stają się istotne dla obecnych i potencjalnych pracowników. Wpływ na biznes: CSR pomaga odpowiadać na oczekiwania młodego pokolenia i budować zaangażowanie wewnątrz firm oraz prospołeczne postawy w życiu prywatnym pracowników.
Trend 8: Nowe standardy i normy. Nowe standardy z zakresu zarządzania oraz normy i wytyczne z zakresu CSR. Wpływ na biznes: menedżerowie CSR muszą stale uzupełniać swoją wiedzę. W przyszłości w tym zawodzie wyodrębnić się mogą specjalizacje.
Trend 9: Strategiczne inwestycje w CSR opłacają się. Firmy, które konsekwentnie inwestują w CSR i zmieniają elementy swojego modelu biznesowego, odnotowują wzrost zysków. Wpływ na biznes: zwrot z inwestycji w CSR widoczny jest w długim okresie – wymaga to konsekwencji i inwestycji. Firmy, które „porzucą” CSR zbyt wcześnie mogą nie odnotować korzyści.
Opracowanie zostało przygotowane w ramach partnerstwa Go Responsible Consulting oraz Tchibo Warszawa.
Tagi: