Trendownik CSR: Coraz częstsze są bojkoty konsumenckie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-03-18 | 14:55
Trendownik CSR 2014 prezentuje najważniejsze trendy społeczno-ekonomiczne, które mają wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw w kontekście CSR i zrównoważonego rozwoju. Szczególny akcent w publikacji położony jest na trendy, które wpływają na branżę handlu detalicznego.
Trendownik CSR 2014 to eksperckie zestawienie najważniejszych informacji, danych i trendów, które pokazują kierunki zmian oraz pomagają lepiej zrozumieć złożone warunki, w jakich działa współczesny biznes. Publikacja ma charakter praktycznego narzędzia. Pozwala w sposób jasny i przejrzysty zapoznać się z dziewięcioma kluczowymi trendami, których zrozumienie i uwzględnienie może pomóc w kształtowaniu i rozwijaniu działać CSR firm w 2014 roku. 
- Firmy odpowiedzialne społecznie i liderzy zmian stoją przed licznymi wyzwaniami związanymi z codzienną działalnością biznesową, zwłaszcza w kontekście CSR. Wynika to również ze zmieniającego się otoczenia społeczno-gospodarczego. Zrozumienie zachodzących procesów będzie kluczowe w kształtowaniu odpowiedniej strategii i sprostaniu nowym realiom. Zwłaszcza firmy z branży handlu detalicznego, ze względu na swój profil działania i bezpośredni kontakt z konsumentami, mogą pozytywnie wpływać na proces zmian, szczególnie w zakresie ochrony środowiska czy chociażby zrównoważonej oferty produktowej – wyjaśnia Natalia Ćwik, Go Responsible Consulting, autorka raportu.
Trendownik CSR 2014: podsumowanie
Trend 1. Zmiany klimatu. Zmiany klimatu zagrożeniem dla populacji i gospodarek – konieczne są inwestycje i zmiany w działaniach firm. Wpływ na biznes. Firmy z branż o szczególnym wpływie na zmiany klimatu (branża paliwowa i energetyczna, rolnictwo, transport, budownictwo) – pod presją ze strony inwestorów. Ryzyko wzrostu regulacji i kosztów związanych z ograniczaniem śladu węglowego jest wysokie. Szansa i ryzyko: konieczność inwestycji/pole do innowacji.
Trend 2. Zmiany demograficzne. Prognozowany przyrost ludności na świecie niesie ryzyko konfliktów, braku surowców naturalnych, żywności. W krajach rozwiniętych postępuje starzenie się społeczeństw. Coraz więcej ludzi migruje do miast. Wpływ na biznes: firmy w krajach rozwiniętych wdrażają zarządzanie różnorodnością. Rozwija się zielone budownictwo i usługi dla rozrastających się miast.
Trend 3. Nierówności ekonomiczne. Nierówności pomiędzy „bogatymi” a „biednymi” w skali światowej pogłębiają się zarówno w skali regionalnej, wewnątrz państw, jak i globalnej. Dostęp do edukacji, służby zdrowia i innych usług jest zróżnicowany. Wpływ na biznes: od przedsiębiorców wymaga się większego zaangażowania społecznego; protesty społeczne (Occupy Wall Street); spada zaufanie do biznesu.
Trend 4: Władza konsumentów. Konsumenci w coraz większym stopniu poszukują informacji na temat społecznej odpowiedzialności firm. Częstsze są bojkoty konsumenckie. Powstają programy i aplikacje dla konsumentów. Kwitnie rynek „ekonomii współdzielonej”. Wpływ na biznes: branże odzieżowa, spożywcza,energetyczna i paliwowa – najczęściej bojkotowane. Firmy zyskują na komunikowaniu o CSR. Potrzeba dostępu do danych o firmach wymusi transparentność (publikowanie danych pozafinansowych).
Trend 5: Raportowanie danych pozafinansowych. Mimo, że raportowanie społeczne pozostaje niszą, liczba firm (i innych organizacji) raportujących z roku na rok rośnie. Pojawiły się nowe standardy raportowania. Popularne staje się raportowanie o śladzie węglowym. Komisja Europejska postuluje obowiązkowe raportowanie. Wpływ na biznes: raportowanie danych pozafinansowych może stać się biznesowym wymogiem, szczególnie w branżach o silnym wpływie na środowisko.
Trend 6: Nowe koncepcje biznesu i ekonomii. Trwa ożywiona debata na temat roli biznesu w społeczeństwie i ewolucji kapitalizmu. W USA pojawiła się możliwość zarejestrowania firmy nastawionej na dobro interesariuszy (a nie tylko akcjonariuszy). Wpływ na biznes: CSR przestaje być dominującą koncepcją, jest uzupełniany lub wypierany przez nowe, bardziej systemowe rozwiązania.
Trend 7: CSR w służbie HR. Zaangażowanie społeczne, różnorodność, wolontariat pracowniczy, work-life balance – te elementy, pojawiające się w firmach najczęściej w związku z wdrażaniem CSR, stają się istotne dla obecnych i potencjalnych pracowników. Wpływ na biznes: CSR pomaga odpowiadać na oczekiwania młodego pokolenia i budować zaangażowanie wewnątrz firm oraz prospołeczne postawy w życiu prywatnym pracowników.
Trend 8: Nowe standardy i normy. Nowe standardy z zakresu zarządzania oraz normy i wytyczne z zakresu CSR. Wpływ na biznes: menedżerowie CSR muszą stale uzupełniać swoją wiedzę. W przyszłości w tym zawodzie wyodrębnić się mogą specjalizacje.
Trend 9: Strategiczne inwestycje w CSR opłacają się. Firmy, które konsekwentnie inwestują w CSR i zmieniają elementy swojego modelu biznesowego, odnotowują wzrost zysków. Wpływ na biznes: zwrot z inwestycji w CSR widoczny jest w długim okresie – wymaga to konsekwencji i inwestycji. Firmy, które „porzucą” CSR zbyt wcześnie mogą nie odnotować korzyści.
Opracowanie zostało przygotowane w ramach partnerstwa Go Responsible Consulting oraz Tchibo Warszawa.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2014-06-06 do 2014-06-28

Zobacz także

Trendownik CSR: Coraz częstsze są bojkoty konsumenckie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.