Początek lipca przyniósł poprawę wskaźnika nastrojów konsumenckich TNS Consumer Index. Po dwóch okresach wzrostu zanotowaliśmy najwyższą w tym roku wartość indeksu, wyższą od dotychczasowego maksimum o 1,2 punktu. Lepiej oceniamy zarówno sytuację ekonomiczną kraju, jak i sytuację gospodarstw domowych.
Wzrost nastrojów widoczny jest najbardziej w grupie 25-39 latków, mieszkańców największych miast, w 1-osobowych gospodarstwach domowych oraz wśród menadżerów. Poprawa klimatu konsumenckiego dokonuje się mimo nieco mniej pozytywnego wydźwięku komentarzy w mediach (dane Newspoint, porównanie do poprzedniego okresu). -
Indeks miałby szansę poszybować wyżej gdyby nie znaczny spadek nastrojów w grupie osób bezrobotnych, prawdopodobnie rozczarowanych brakiem możliwości poprawy swojej sytuacji finansowej - twierdzi Katarzyna Chmura, deputy client service director w TNS. -
Poprawa nastrojów jest zgodna z obserwowanym od dwóch miesięcy pozytywnym trendem, któremu nie zaszkodziły przeciągające się negocjacje w sprawie porozumienia z Grecją. Być może międzynarodowe zawirowania nie wpływają na nas tak mocno, kiedy za oknem piękne lato a wakacje w pełni - dodaje.
Co dalej z nastrojami? Kolejny wakacyjny miesiąc to prawdopodobnie ustabilizowanie się wskaźnika klimatu konsumenckiego, dopiero wrzesień i zbliżająca się wraz z nim kampania wyborcza może spowodować większe zmiany.
Tagi: