Wybierając się na zakupy do centrum handlowego, musimy wykazać się niezłą kondycją. Godzina przemieszczania się między sklepowymi alejkami sprawia, że spalimy ok. 300 kalorii. Biorąc pod uwagę, iż wśród półek i wystaw spędzimy średnio nie mniej niż dwie godziny, łatwo policzyć, że zużyjemy tyle samo energii, co w czasie ok. 3,5 km biegu. Dlatego, gdy pusty żołądek daje o sobie znać, każdy szuka miejsca do zaspokojenia głodu. A gdzie najlepiej to zrobić? Oczywiście odwiedzając food court – czyli strefę restauracyjną w centrum handlowym.
Tu wybrać można lokale gastronomiczne różnego typu. Szybka obsługa, różnorodność i wygoda - to najważniejsze, według ankietowanych, zalety food courtu. W Tarasach Zamkowych przestrzeń restauracyjna została podzielona na strefy i tak zaprojektowana, aby każdy mógł bardzo szybko znaleźć swój ulubiony lokal. Dlatego po jednej stronie znajdziemy oferty fast foodów, po przeciwnej restauracje samoobsługowe, a wychodząc, trafimy na kawiarnie i cukiernie, idealne do tego, aby lunch uzupełnić deserem lub „małą czarną”. Dodatkowo stoliki zostały rozplanowane w taki sposób, aby w każdej sytuacji znaleźć jak najlepsze miejsce dla siebie i osób nam towarzyszących. Gdy jesteśmy w dużej grupie przyjaciół, spokojnie wszyscy zmieszczą się w przestronnych lożach i przy dużych stołach, przy których może usiąść nawet 20 osób. Zakupy z rodziną? W food courcie czekają specjalne strefy, w których wygodnie, w towarzystwie dzieci, zjemy posiłek. Sprawunki we dwoje? Każda para bez problemu znajdzie niewielki, dwuosobowy stolik. Natomiast ten, kto w pojedynkę wybrał się do Tarasów Zamkowych, może skorzystać z wysokich barowych stołków ustawionych przy wygodnym blacie.
Dobór restauracji
Zarówno wśród kobiet (57%), jak i mężczyzn (58%), w tym temacie panuje zgoda: przestrzeń gastronomiczną w centrum handlowym powinny zapełniać głównie lokale oferujące dania typu fast food. Dlatego też, nie przez przypadek, w Tarasach Zamkowych znajdziemy znane na całym świecie restauracje: McDonald’s, Pizza Hut, Burger King czy Subway. Jednocześnie co czwarty ankietowany przyznał, że preferuje restauracje samoobsługowe, takie jak Olimp, w których sam wybiera to, co i w jakich ilościach znajdzie się na jego talerzu. Całą rzeszę zwolenników ma kuchnia włoska, a 16% ankietowanych okazało się entuzjastami kuchni orientalnej, odwiedzającymi chętnie takie restauracje jak Thai Wok czy Grand Kebab. Niemal tyle samo klientów poszukuje raczej lekkich i zdrowych posiłków – pożywnych śniadań, sałatek, świeżo wyciskanych soków warzywnych i owocowych, czy choćby modnych mrożonych jogurtów. To na ogół klienci restauracji typu Redberry czy Freeze Me.
Z badań w Tarasach Zamkowych jasno wynika, że dobrze zorganizowany food court w galerii handlowej to taki, który zaspokoi nie tylko różne kulinarne upodobania, ale i będzie oferował alternatywy zarówno tym, którzy chcę zjeść szybko, przerywając na chwile zakupy, jak i tym, którzy wolą porozmawiać z kelnerem, pocelebrować posiłek i – zamiast fast foodu - zjeść regularny obiad, najchętniej z przystawką i deserem. Lub sam deser, bowiem co czwarty klient centrum handlowego lubi odpocząć chwilę w kawiarni typu The Coffee Factory, Vanilla Cafe, Magic Bubble czy Grycan. Główną propozycją tych lokali są przede wszystkim desery, które szybko wspierają spadek formy.
Miejsce spotkań
Popularność stref restauracyjnych w galeriach handlowych niewątpliwie wiąże się z modą na jedzenie poza domem. Food court w Tarasach Zamkowych wypełnia się w czasie lunchu nie tylko klientami centrum, ale i pracownikami pobliskich firm, studentami, spacerowiczami czy rodzinami. Staje się też miejscem szybkich spotkań biznesowych i handlowych, ponieważ panująca tu atmosfera pozwala zachować odpowiednio luźny i niezobowiązujący dystans. Aż 41% ankietowanych przyznaje, że zdarza im się przyjść do galerii handlowej tylko po to, aby skorzystać z oferty gastronomicznej, a food court przyciąga swoim charakterem: zróżnicowaną ofertą, korzystnymi cenami i szybką obsługą. Wybór menu i forma posiłku zależy wyłącznie od naszego nastroju i kulinarnych preferencji – tutaj, pod jednym dachem, każdy znajdzie coś dla siebie.
* sondę na temat food courtu przeprowadzono w Tarasach Zamkowych na próbie 300 gości w wieku od 18 do 75 lat, w dniach od 21 do 22 października 2015 roku.