Świnoujście - zielone światło dla terenów wielkopowierzchniowych

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-09-19 | 12:00
Po wielu latach starań władz Miasta, świnoujscy radni dali zielone światło dla lokalizacji obiektów wielkopowierzchniowych, głosując za przyjęciem Uchwały w sprawie zmiany Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta.
W ankiecie przeprowadzonej na zlecenie Miasta ponad 65% mieszkańców opowiedziało się, by nie ograniczać budowy dużych obiektów handlowych tym bardziej, że wg tych samych badań, blisko polowa mieszkańców Świnoujścia udaje się na zakupy do innych Miast, najczęściej do oddalonego o ok. 100 km Szczecina.  
W Świnoujściu na stałe zameldowanych jest ok. 40 tys. osób. Biorąc pod uwagę szacunkową ilość turystów odwiedzających Miasto (2,5 – 3 mln osób rocznie) oraz fakt braku obiektów wielkopowierzchniowych po niemieckiej stronie wyspy Uznam i na wyspie Wolin, nowe obiekty wielkopowierzchniowe w Świnoujściu z pewnością zyskają dużą grupę klientów. Tym bardziej, że turyści (których w Świnoujściu nie brakuje) dysponują zazwyczaj większą ilością wolnego czasu i mają skłonność do wydawania większych sum pieniędzy a same centra i galerie handlowe coraz częściej traktowane są w kategoriach atrakcji turystycznej.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się wyjątkowo szybko rosnącą liczbę niemieckich klientów, regularnie odwiedzających świnoujskie sklepy. Według badań ruchu granicznego z dnia 29.06.2011 r. (środa) z terenu Niemiec do Świnoujścia wjechało w ciągu dnia ok. 3 tys. samochodów, 700 pieszych oraz 1 tys. rowerzystów. Biorąc pod uwagę, że badania były przeprowadzane w czerwcu, można oszacować, że w szczycie sezonu letniego granice w stronę Świnoujścia w ciągu jednego dnia przekracza od 5 tys. do ponad 10 tys. osób. Dla porównania wg badań przeprowadzonych 26.08.2005 r. (piątek), czyli przed przystąpieniem Polski do strefy Schengen, kiedy obliczenie ruchu granicznego było bardziej miarodajne, liczba osób przekraczających granicę z Niemiec do Świnoujścia wyniosła ponad 7 tys. w ciągu dnia.

W wyniku dużego zainteresowania inwestorów, już teraz Miasto Świnoujście przeznacza do zbycia dwie wyjątkowo atrakcyjne nieruchomości pod lokalizację tego tupu obiektów. Pierwszym z nich jest teren położony przy ul. Matejki (fot. 1), w otoczeniu zabudowy osiedlowej w centrum Miasta przy głównych ciągach komunikacyjnych, określony jako teren koncentracji usług z lokalizacją wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni sprzedaży do 10 tys. m². Powierzchnia nieruchomości wynosi ponad 14 800 m².
Fot.1. (teren inwestycyjny pod lokalizację wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, ul. Matejki)

Drugim z nich jest teren usytuowany kilkaset metrów od przejścia granicznego z Niemcami przy ul. Wojska Polskiego i Bałtyckiej (fot. 2). W ramach  Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujście, na powyższym terenie planuje się lokalizację centrum usługowo-handlowo-turystycznego o znaczeniu transgranicznym. Powierzchnia tego terenu inwestycyjnego wynosi ponad 38600 m². Przyjęta zmiana Studium obejmuje również obszary w rejonie ul. Dąbrowskiego (centrum Miasta), określonego w nowych zapisach jako teren koncentracji obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży do 6000 m², oraz w rejonie niemieckiej kolejki UBB przy ul. Zamkowej, określony jako teren koncentracji usług z lokalizacją obiektów handlowych (nieruchomość została sprzedana w drodze I przetargu za cenę prawię dwukrotnie wyższą niż wywoławcza przez jedną z sieci handlowych, za pośrednictwem wiodącej firmy na rynku polskim w pozyskiwaniu najatrakcyjniejszych terenów pod lokalizację obiektów handlowych).
Fot.2. (teren inwestycyjny pod lokalizację centrum usługowo-handlowo-turystycznego o znaczeniu transgranicznym, ul. Wojska Polskiego/Bałtycka)

Posiadanie przez Miasto statutu uzdrowiska, charakterystyczna „niska” nadmorska zabudowa oraz ograniczone możliwości pozyskiwania terenów pod inwestycje wynikające z wyspiarskiego charakteru Miasta, z pewnością wpływają na duże zagęszczenie i rozdrobnienie sieci handlowej. Wg badań z 2011 r. w Mieście jest 786 sklepów, na 1 tys. mieszkańców przypada ok. 19 sklepów, natomiast na jeden sklep przypada ponad 51 mieszkańców. Dla porównania średnia krajowa w Polsce wynosi 103 mieszkańców na jeden sklep. Dysproporcję można tłumaczyć tym, ze oprócz mieszkańców w Mieście przebywają i zaopatrują się liczni turyści a także klienci przybywający z Niemiec. W najbliższych latach można spodziewać się zmiany powyższych wskaźników biorąc pod uwagę przykłady innych Miast, gdzie liczba sklepów na jednego mieszkańca jest nierzadko o połowę niższa, głównie przez fakt istnienia kilku dużych obiektów handlowych kosztem wielu mniejszych. Świnoujście znajduje się obecnie na początku procesu zmiany tej struktury, co z pewnością wykorzystają inwestorzy budując centra handlowe w Mieście, widząc zapotrzebowanie na tego typu obiekty i potężną grupę potencjalnych klientów.  

Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Świnoujście - zielone światło dla terenów wielkopowierzchniowych

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.