W ankiecie przeprowadzonej na zlecenie Miasta ponad 65% mieszkańców opowiedziało się, by nie ograniczać budowy dużych obiektów handlowych tym bardziej, że wg tych samych badań, blisko polowa mieszkańców Świnoujścia udaje się na zakupy do innych Miast, najczęściej do oddalonego o ok. 100 km Szczecina.
W Świnoujściu na stałe zameldowanych jest ok. 40 tys. osób. Biorąc pod uwagę szacunkową ilość turystów odwiedzających Miasto (2,5 – 3 mln osób rocznie) oraz fakt braku obiektów wielkopowierzchniowych po niemieckiej stronie wyspy Uznam i na wyspie Wolin, nowe obiekty wielkopowierzchniowe w Świnoujściu z pewnością zyskają dużą grupę klientów. Tym bardziej, że turyści (których w Świnoujściu nie brakuje) dysponują zazwyczaj większą ilością wolnego czasu i mają skłonność do wydawania większych sum pieniędzy a same centra i galerie handlowe coraz częściej traktowane są w kategoriach atrakcji turystycznej.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwuje się wyjątkowo szybko rosnącą liczbę niemieckich klientów, regularnie odwiedzających świnoujskie sklepy. Według badań ruchu granicznego z dnia 29.06.2011 r. (środa) z terenu Niemiec do Świnoujścia wjechało w ciągu dnia ok. 3 tys. samochodów, 700 pieszych oraz 1 tys. rowerzystów. Biorąc pod uwagę, że badania były przeprowadzane w czerwcu, można oszacować, że w szczycie sezonu letniego granice w stronę Świnoujścia w ciągu jednego dnia przekracza od 5 tys. do ponad 10 tys. osób. Dla porównania wg badań przeprowadzonych 26.08.2005 r. (piątek), czyli przed przystąpieniem Polski do strefy Schengen, kiedy obliczenie ruchu granicznego było bardziej miarodajne, liczba osób przekraczających granicę z Niemiec do Świnoujścia wyniosła ponad 7 tys. w ciągu dnia.
W wyniku dużego zainteresowania inwestorów, już teraz Miasto Świnoujście przeznacza do zbycia dwie wyjątkowo atrakcyjne nieruchomości pod lokalizację tego tupu obiektów. Pierwszym z nich jest teren położony przy ul. Matejki (fot. 1), w otoczeniu zabudowy osiedlowej w centrum Miasta przy głównych ciągach komunikacyjnych, określony jako teren koncentracji usług z lokalizacją wielkopowierzchniowych obiektów handlowych o łącznej powierzchni sprzedaży do 10 tys. m². Powierzchnia nieruchomości wynosi ponad 14 800 m².
Fot.1. (teren inwestycyjny pod lokalizację wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, ul. Matejki)
Drugim z nich jest teren usytuowany kilkaset metrów od przejścia granicznego z Niemcami przy ul. Wojska Polskiego i Bałtyckiej (fot. 2). W ramach Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Świnoujście, na powyższym terenie planuje się lokalizację centrum usługowo-handlowo-turystycznego o znaczeniu transgranicznym. Powierzchnia tego terenu inwestycyjnego wynosi ponad 38600 m². Przyjęta zmiana Studium obejmuje również obszary w rejonie ul. Dąbrowskiego (centrum Miasta), określonego w nowych zapisach jako teren koncentracji obiektu handlowego o powierzchni sprzedaży do 6000 m², oraz w rejonie niemieckiej kolejki UBB przy ul. Zamkowej, określony jako teren koncentracji usług z lokalizacją obiektów handlowych (nieruchomość została sprzedana w drodze I przetargu za cenę prawię dwukrotnie wyższą niż wywoławcza przez jedną z sieci handlowych, za pośrednictwem wiodącej firmy na rynku polskim w pozyskiwaniu najatrakcyjniejszych terenów pod lokalizację obiektów handlowych).
Fot.2. (teren inwestycyjny pod lokalizację centrum usługowo-handlowo-turystycznego o znaczeniu transgranicznym, ul. Wojska Polskiego/Bałtycka)
Posiadanie przez Miasto statutu uzdrowiska, charakterystyczna „niska” nadmorska zabudowa oraz ograniczone możliwości pozyskiwania terenów pod inwestycje wynikające z wyspiarskiego charakteru Miasta, z pewnością wpływają na duże zagęszczenie i rozdrobnienie sieci handlowej. Wg badań z 2011 r. w Mieście jest 786 sklepów, na 1 tys. mieszkańców przypada ok. 19 sklepów, natomiast na jeden sklep przypada ponad 51 mieszkańców. Dla porównania średnia krajowa w Polsce wynosi 103 mieszkańców na jeden sklep. Dysproporcję można tłumaczyć tym, ze oprócz mieszkańców w Mieście przebywają i zaopatrują się liczni turyści a także klienci przybywający z Niemiec. W najbliższych latach można spodziewać się zmiany powyższych wskaźników biorąc pod uwagę przykłady innych Miast, gdzie liczba sklepów na jednego mieszkańca jest nierzadko o połowę niższa, głównie przez fakt istnienia kilku dużych obiektów handlowych kosztem wielu mniejszych. Świnoujście znajduje się obecnie na początku procesu zmiany tej struktury, co z pewnością wykorzystają inwestorzy budując centra handlowe w Mieście, widząc zapotrzebowanie na tego typu obiekty i potężną grupę potencjalnych klientów.