Świąteczne zakupy - start

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-11-29 | 13:52
Chociaż do świąt pozostały aż trzy tygodnie, Polacy już ruszyli na zakupy. W tym roku na święta wydamy średnio 1800 zł – wyliczyła firma doradcza Delloite.
Najpopularniejszym prezentem tegorocznych świąt będą kosmetyki – wybierze jest ponad 34 proc. i książki – 30 proc. – wynika z kolei z sondy przeprowadzonej wśród klientów Silesia City Center. Ponad 70 proc. ma zamiar skorzystać ze świątecznych promocji, wyprzedaży i specjalnych ofert, a te w wielu sklepach zaczęły się już 15 listopada.
Święta komercyjne
Polacy bardziej niż Brytyjczycy czy Niemcy zaszaleją w tym roku na świątecznych zakupach. Wcześniej także od naszych sąsiadów poczuliśmy świąteczną atmosferę. – Pierwsze promocje i akcje świąteczne w sklepach pojawiły się już w połowie listopada razem z produktami świątecznymi na półkach. W połowie grudnia możemy spodziewać się już wysypu gwiazdkowych okazji, którym sprzyjać będzie świąteczna atmosfera – mówi Marta Drzewiecka Dyrektor marketingu Silesia City Center.
Jak pokazują wyniki sondy przeprowadzonej wśród klientów Silesia City Center ( sondę przeprowadzono na grupie 200 osób, w wieku 18-54 l w dniach 2-14 listopada 2010 ) z pierwszych oznak świąt zamierza skorzystać aż 15 proc. robiących świąteczne zakupy. 63 proc. zamierza jednak czekać do ostatniej chwili, licząc na świąteczne obniżki tuż przed pierwszą gwiazdką. - Chociaż ostatnie badania pokazują, że na zakupy świąteczne wybieramy się coraz wcześniej, w grudniu centra handlowe i tak przeżywają prawdziwe oblężenie w drugim i trzecim tygodniu grudnia. Silesię w grudniu średnio odwiedza 300 tys. osób tygodniowo. Dla porównania w listopadzie jest to ok. 245 tys. – mówi Marta Drzewiecka.
A w koszyku ląduje…
Plany zakupowe Polaków jednak znacznie różnią się od koszyka z prezentami Brytyjczyka czy Francuza. Polacy w 2010 roku planują zakupy drobnych prezentów, z całkowitym budżetem na poziomie 300-400 złotych. 67 proc. zapytanych w sondażu nie wyda na prezenty więcej niż 300 zł. 85% planuje zakup prezentu dla siebie za mniej niż 100 zł. Prezentem numer jeden są kosmetyki, sięgnie po nie 34 proc. robiących świąteczne zakupy. Na drugim miejscu książki – 30% i ubrania – 21 proc. Listę zakupów św. Mikołaja zamyka sprzęt elektroniczny – 7 proc. Najwięcej jednak planujemy wydać na jedzenie, średnio 1000 złotych.
- Prezent świąteczny w Polsce to wciąż drobiazg. Chętnie kupujemy książki, płyty, swetry, prezenty uniwersalne i funkcjonalne. Rzadko kiedy sięgamy po biżuterię czy drogi sprzęt elektroniczny, jak już to najczęściej jest to odtwarzacz mp3 lub telefon komórkowy. W okresie świątecznym największą popularnością cieszą się właśnie sklepy oferujące ten asortyment. Te sklepy także przygotowują najciekawsze promocje z przedświątecznymi rabatami włącznie – zauważa Drzewiecka.
Zdaniem socjologa dr Tomasza Nawrockiego z Uniwersytetu Śląskiego coraz wcześniej robimy zakupy, bo sami tego chcemy. – Jedną kwestią jest wpływ działań marketingowych. Centra handlowe konkurując ze sobą, coraz wcześniej rozpoczynają sezon świąteczny, chcąc przyciągnąć do siebie klientów. Drugą, że coraz większą uwagę przywiązujemy nie do atmosfery świąt, ale do tego co będzie pod choinką, do tego stopnia, że gotowi jesteśmy się zapożyczyć, a plany świąteczne robimy już w listopadzie chcąc uniknąć tłumów w szturmujących galerie w grudniu.
Jak zauważa socjolog w przypadku takich miast jak Katowice istotny jest jeszcze jeden czynnik, który wpływa na popularność galerii handlowych w okresie świątecznym. – W centrum miasta możemy zmienić simlocka, natomiast nie znajdziemy sklepów, oferujących tak kompleksową ofertę jak te w centrach handlowych. Zima dodatkowo skłania nas do robienia zakupów w miejscach gdzie jest ciepło i sucho – mówi.
Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź więcej informacji o Silesia City Center
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2010-11-12 do 2010-11-14

Zobacz także

Świąteczne zakupy - start

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.