O tym, że współpraca przedsiębiorców z designerami może być twórcza i owocować atrakcyjnymi projektami powszechnie wiadomo. Nadal jednak większość przedsiębiorstw obawia się takich nowoczesnych rozwiązań. Silesia City Center to centrum handlowe, które w zeszłym roku, podczas organizacji akcji Miesiąc Sztuki, przekonało się, że połączenie sił biznesu i designu przynosi wymierne efekty. I na sztuce się nie skończyło.
Silesia powierzyła stworzenie planu centrum handlowego studentom
wzornictwa Katowickiej Akademii Sztuk Pięknej. Efektem tego jest
oryginalna mapa Silesii, która pomaga klientom w poruszaniu się po
obiekcie i w znalezieniu odpowiedniego lokalu. Co ważne, mapa została
zaprojektowana tak, by mogła być czytelna dla osób, które nie odróżniają
kolorów.
Silesia City Center to city, więc ma mapę jak miasto
Silesia City Center to 66 tys. m2 powierzchni, 13 ulic, 8 placów - takie małe miasto. Tak też podeszli do obiektu młodzi designerzy, których mapa wygrała w konkursie zorganizowanym przez Silesię. Nowy plan wyglądem nawiązuje do projektu architektonicznego, a także planów miast.
-
Zaprojektowany przez nas plan Silesia City Center nawiązuje do planu miasta, na którym wyróżniamy ulice i numery budynków, w naszym przypadku sklepów. Żeby ułatwić nawigację zastosowaliśmy specjalna siatkę, z kolei dzięki zastosowaniu rzutu z góry i przekręceniu go o 45°, uzyskaliśmy możliwość ukazania na jednym planie wszystkich trzech poziomów, bez zaburzania ich czytelności. Mapa zachowuje czytelność po przekręceniu jej o dowolny kąt – tłumaczy Anna Gniady studentka IV roku projektowania graficznego, Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, która wspólnie ze swoim kolegą, Marcinem Dębskim wygrała konkurs na mapę Silesii.
Jak podkreśla Agnieszka Jurkiewicz, marketing manager Silesia City Center, zanim powstały projekty, studenci spędzili wiele godzin w centrum handlowym. –
Młodzi twórcy obserwowali klientów analizowali mapy z ubiegłych lat. Studenci zapoznali się także z wynikami badań na temat Silesii. To była konkretna praca projektowa, poparta wcześniejszymi badaniami w terenie – mówi.
Nowatorskie podejście do kolorów
Ale to, co najciekawsze w mapie, to oszczędna kolorystyka. Została ona tak dobrana, żeby być przyjazną dla osób z wadami wzroku. Pomóc ma w tym monochromatyczność. -
Rezygnując z kodu kolorystycznego wybraliśmy rozwiązanie, gdzie nawigacja oparta jest na siatce, dzięki temu nie dyskryminuje osób z wadami wzroku np. daltonizmem. Dla tych osób orientacja z wykorzystaniem kolorów stref, ulic, bądź branż, stanowi duże utrudnienie przy jej korzystaniu – mówi współautor projektu Marcin Dębski, student IV roku projektowania graficznego katowickiej ASP.
Jak podkreślają autorzy, mapa ma spełniać przede wszystkim swoją funkcję i być czytelna dla każdego. -
Mapa dobrze zaprojektowana informuje nas, gdzie właśnie się znajdujemy oraz wskazuje drogę do punktu, do którego chcemy dotrzeć. Oczywiście, mapa może być oceniana przez pryzmat estetyczny, może zachwycać formą, strukturą, ale dobry plan powinien przede wszystkim spełniać swoją funkcję. Inaczej jest tylko artefaktem – mówi Gniady.
Mapa centrum, z której korzystają obecnie klienci Silesii w postaci ulotek oraz citylightów to projekt wybrany spośród prac, które wpłynęły na specjalny konkurs ogłoszony przez Silesia City Center wśród studentów ASP. Został oceniony przez komisję konkursową jako projekt kreatywny i nowatorski, a rozwiązania w nim przyjęte za łatwe i czytelne dla użytkowników.
Skorzystaj z wyszukiwarki i znajdź więcej informacji o Silesia City Center
Tagi: