Struktura przychodów Grupy EM&F według segmentów po IV kwartale 2014 r. wskazuje na wyraźny wzrost udziału operacji Grupy Smyk, która zanotowała największy - bo 42% - udział w przychodach ze sprzedaży Grupy EM&F z działalności kontynuowanej.
W 2014 r. Grupa Smyk stała się największym segmentem Grupy EM&F, zarówno pod względem przychodów ze sprzedaży, jak i EBITDA. Grupa Smyk z sukcesem zakończyła prowadzoną optymalizację działalności operacyjnej na wszystkich rynkach oraz optymalizację kapitału obrotowego i wydatków inwestycyjnych, w wyniku czego znacząco poprawiły się przepływy operacyjne i zdolność generowania gotówki przez Grupę Smyk (70 mln zł w 2014 r., co oznacza wzrost o 111 mln zł).
Smyk w Polsce odnotował znaczącą poprawę wyników operacyjnych, na którą składał się dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży, które wzrosły o 13% do 225 mln zł w IV kwartale i o 11% do 640 mln zł w skali roku. Dzięki nowym otwarciom (4 w IV kwartale i 13 w skali całego 2014 r.), nastąpił także rozwój sieci sklepów. Smyk osiągnął poprawę efektywności sprzedaży poprzez optymalizację procentowej marży brutto. Odnotowano wzrost marży brutto o 37% w IV kwartale i 20% w skali roku, istotnie większy niż procentowy wzrost przychodów ze sprzedaży, a także zwiększenie marży brutto, przy ścisłej kontroli kosztów operacyjnych, co przełożyło się istotnie na zwiększenie EBITDA Smyka w Polsce.
Grupa Smyk jest obecnie w bardzo dobrej pozycji wyjściowej do kontynuowania wzrostu sprzedaży, poprawy rentowności i generowania gotówki. W szczególności plany dla Grupy Smyk obejmują kontynuowanie ekspansji i otwarcia sklepów w Polsce, dalszy rozwój operacji wielokanałowych i optymalizację kapitału obrotowego. Przewidziano także dalszy wzrost udziału wysokomarżowych ubranek w sprzedaży, rozwój sklepu internetowego i operacji wielokanałowych w Niemczech oraz dalszą poprawę rentowności Smyka w Rosji dzięki planowanym inicjatywom komercyjnym. Zaplanowano również rozwój nowych kanałów dystrybucji dla wysoko ocenianych marek własnych - ubranek dziecięcych „Cool Club” i kolekcji zabawek „Smiki”.
Tagi: