Silesia City Center: Polaków wziął webrooming

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-01-30 | 14:02
Zakupy z telefonem w ręku i to w zasięgu wi-fi? Jeszcze do niedawna wśród Polaków popularny był showrooming, czyli sprawdzanie produktów w tradycyjnym sklepie i jego zakup on-line. Dziś wzięła nas moda na jego przeciwieństwo - webrooming. Według Międzynarodowej Rady Centrów Handlowych aż 6 na 10 klientów, którzy sprawdzają produkt w sieci, dokonuje jego zakupu w tradycyjnym sklepie. Co na to handlowcy?
Polacy coraz częściej uprawiają webrooming, czyli najpierw sprawdzają produkt w sieci, a następnie i tak wybierają się po niego do tradycyjnego sklepu, ignorując przy tym zakupy on-line. Do takiej praktyki przyznaje się dziś już 56 proc. z nas - wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. To globalny trend. Co to oznacza w praktyce? Kupujemy konkretniej, ale i więcej!
Sklepy internetowe napędzają zakupy… stacjonarne
4 godziny oglądania rzeczy w sklepach internetowych, a następnie 15 minut zakupów w galerii handlowej lub szybkie sprawdzenie produktu w smartofonie i szybki zakup w tradycyjnym sklepie.
Tak działają webroomerzy - osoby, które od wielu godzin chodzenia po sklepach, wolą długie spacery w sieci. To nowy trend jaki pojawił się w kupowaniu w ostatnich 6 miesiącach, odwrotność innego - showroomingu.
- To dobra wiadomość dla właścicieli tradycyjnych sklepów. Powód? Nikt bardziej nie jest zdecydowany na zakup od webroomera. - Taki klient przychodzi do sklepu lub centrum handlowego nastawiony na konkretny zakup, jest przygotowany. Wie czego chce, zna produkt z sieci, bo zrobił sobie dogłębną jego analizę. Nie wymaga więc przekonywania. Wchodzi i kupuje - mówi Piotr Gajda, dyrektor Silesia City Center w Katowicach.
Polak - webroomer czy showroomer?
I faktycznie, takich zdecydowanych klientów, którzy wybierają się na zakupy z konkretnym celem jest dziś coraz więcej w centrach handlowych. Według badań Silesia City Center stanowią oni obecnie 74 proc. wszystkich robiących zakupy.
Co więcej - blisko połowa klientów (56%) przyznaje się dziś do webroomingu, czyli zanim zrobi zakupy w galerii lub sklepie sprawdza produkt w sieci. Uprawianie showroomingu, czyli sprawdzania produktu w sklepie i szukania go po tańszej cenie on-line to domena 21 proc. z nas.
Skąd taka popularność tego zjawiska w ostatnich miesiącach? Aż 72 proc. z nas wciąż zniechęcają koszty wysyłki ze sklepów internetowych, z kolei dla 42 proc. zniechęcająca jest polityka zwrotów w tego typu sklepach. Dla 53 proc. ważny przy zakupie jest bezpośredni kontakt z produktem i możliwość obejrzenia go z bliska, 41 proc. nie chce czekać kilku dni, aż dotrze do nich kupiona rzecz - wynika z sondy Silesia City Center.
Sklepy pozwalają robić zdjęcia?
Ale to nie jedyne powody. Okazuje się że wpływ na webrooming mają także nasze… smartfony i możliwość sprawdzenia produktu on-line w trakcie robienia zakupów. Według analiz Merchant Warehouse aż 80 proc. sprawdzeń produktu on-line na komórce w czasie zakupów kończy się jego kupnem. W Polsce do takich praktyk przyznaje się 11 proc. z nas - to już badania Silesia City Center.
- Handlowcy muszą pogodzić się z tym, że klienci w sklepie wyciągają komórki, sprawdzają sklepy on-line, robią zdjęcia produktów, udostępniają je na Instagramie. To sposób w jaki dziś robimy zakupy, zwłaszcza w sklepach odzieżowych, sklepach z butami, sprzętem elektronicznym i kosmetykami. Dziś jedna opinia w social mediach i porównanie jest dla nas cenniejsze od tego, co mówi sprzedawca. To sieć przekonuje nas coraz częściej do zakupów w sklepie stacjonarnym - mówi Piotr Gajda.
* Sondę Silesia City Center przeprowadzono na grupie 550 osób w wieku 18-55 lat w dniach 9-22 stycznia 2015.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-05-09 do 2015-05-23

Silesia City Center: Polaków wziął webrooming

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.