Sieci handlowe wchodzą w e-sprzedaż

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-10-05 | 08:00
Coraz więcej Polaków robi zakupy w Internecie. Zachęca ich do tego szeroka oferta produktów oraz atrakcyjne ceny, nieraz niższe od tych w sklepach stacjonarnych. Prognozy analityków rynkowych firmy badawczej Euromonitor International przewidują, że w tym roku rynek e-sklepów wzrośnie o 18 procent. Przed handlem w sieci roztaczają się więc szerokie perspektywy. W ślad za konsumentem do internetu podążają firmy odzieżowe, które do tej pory handlowały w tradycyjny sposób. Swoje e-sklepy posiadają takie znane na polskim rynku marki modowe jak: Butik, WITTCHEN, Endo, czy Top Secret.
Długą renomą cieszy się sklep internetowy młodzieżowej marki Butik Your New Style, który istnieje już od 2005 roku. - Sklep internetowy www.butik.net.pl zajmuje miejsce w ścisłej czołówce wewnętrznego rankingu sklepów Butik Your New Style osiągających największy obrót. Sklep internetowy www.butik.net.pl jest również w czołówce sklepów internetowych z ubraniami dla młodzieży - mówią Dominika Gankowska, marketing manager sklepu internetowego www.butik.net.pl oraz Tomasz Strzelczyk, właściciel sklepu internetowego www.butik.net.pl i serwisu społecznościowego www.stylomierz.pl.
Zasłużone miejsce na liście e-sklepów zajmuje również WITTCHEN, lider rynku galanterii skórzanej. - Sklep internetowy WITTCHEN, pod adresem www.sklep.wittchen.com funkcjonuje od 5 lat. Dwa lata temu został wprowadzony nowy, odświeżony i bardziej funkcjonalny layout strony. Po wdrożeniu tych zmian sklep internetowy zaczął się prężnie rozwijać wprowadzając do sprzedaży bardzo szeroki asortyment – mówi Monika Hofman, Specjalista ds. PR marki WITTCHEN.
Popularna marka Top Secret mająca swoje salony sprzedaży we wszystkich dużych miastach w kraju, w internecie handluje już dwa lata. - Sklep internetowy Top Secret funkcjonuje od września 2008 roku – informuje Ryszard Pawlicki, manager sklepu www.sklep.topsecret.pl.
Stosunkowo najmłodszy jest sklep internetowy www.endo.pl, marki oferującej oryginalne ubrania dla dzieci oraz ich rodziców. Endo w sieci funkcjonuje od listopada 2009 roku.
fot. www.sklep.topsecret.pl.

Kupować przez internet, ale odbierać w sklepie stacjonarnym
Bardzo ważny dla klientów jest wybór możliwości dostawy zamówionych w internecie towarów. Klient dokonując zakupu chce mieć pewność, że przesyłka szybko i bez komplikacji do niego trafi. Taką gwarancję zapewnia wiele firm kurierskich, jednak szczególnie cenioną usługa, na którą zazwyczaj zwracają uwagę kupujący, to możliwość osobistego odbioru zakupionych rzeczy w jednej z placówek stacjonarnych. Pozwala to przede wszystkim zredukować koszty przesyłki. Taką funkcjonalnością może pochwalić się sklep Endo.pl.
- Produkty zamówione w sklepie internetowym klient może również odebrać w każdym z naszych sklepów stacjonarnych. W chwili obecnej ta metoda odbioru jest realizowana „na życzenie” klienta, nie stanowi jeszcze standardowej oferty naszego sklepu. Pracujemy nad usprawnieniem i rozpowszechnieniem tej metody odbioru - odpowiada Magdalena Kimbar z Endo.
Zamówione w sklepie Empik.com książki oraz multimedia można odbierać m.in. w stacjonarnych salonach Empiku. W specjalnie wyznaczonym miejscu znajdują się tam regały z posegregowanymi paczkami. Sprzedawca w obecności klienta otwiera jego paczkę i sprawdza czy zamówienie się zgadza. Jest to bardzo wygodna forma zakupu i dodatkowo pozwala zaoszczędzić pieniądze związane z kosztem przesyłki.
Również www.sklep.topsecret.pl w najbliższej przyszłości ułatwi swoim klientom zakupy poprzez wprowadzenie możliwości ich odbioru w placówkach stacjonarnych. - Pracujemy nad taką funkcjonalnością - mówi Ryszard Pawlicki.
fot. www.endo.pl

W e-sklepach ceny nie zawsze niższe
Konsumenci często decydują się na zakupy przez internet ze względu na niższe ceny produktów tam oferowanych. Okazuje się, że ceny w e-sklepach znanych marek są porównywalne i często takie same jak w zwykłych salonach sprzedaży sieci.
- Ceny naszych produktów są przeważnie takie same w obu kanałach sprzedaży. Staramy się systematycznie uatrakcyjniać ofertę cenową poprzez wprowadzanie promocji na wybrany asortyment w okresie całego roku. W sklepie internetowym dodatkowo oferujemy klientom niższe ceny w trakcie tzw. „krótkich promocji” (np. w wybrane weekendy) - mówi Magdalena Kimbar z Endo.
Klienci sklepu internetowego chcą, aby koszty przesyłki były jak najmniejsze, często decydują się na zakup za jednym razem kilku sztuk odzieży.
- Ceny w salonach sprzedaży Butik Your New Style i w sklepie internetowym są takie same. Do ceny zakupów dokonanych w sklepie internetowym należy doliczyć koszt przesyłki, dlatego nasze klientki chętnie kupują przez internet każdorazowo po kilka sztuk odzieży. Zakupy przez internet pozwalają oszczędzać czas i nie wymagają ponoszenia kosztów związanych z dojazdem do salonu sprzedaży. Jest to istotne zwłaszcza dla osób mieszkających w miejscowościach, w których nie ma sklepów Butik Your New Style - mówi Dominika Gankowska, marketing manager sklepu internetowego www.butik.net.pl.
Miła niespodzianka czeka wszystkich zainteresowanych zakupem galanterii skórzanej w e-sklepie Wittchen, który oferuje atrakcyjne upusty. - W Sklepie internetowym Wittchen oferowane produkty są objęte 10% rabatem w stosunku do cen w Salonach. Dodatkowo, w e-sklepie obowiązuje większość zniżek i promocji z salonów firmowych. Ponadto trzy razy w roku organizowany jest kiermasz online, podczas którego ceny sięgają nawet – 70% - mówi Monika Hofman, Specjalista ds. PR marki WITTCHEN.
- W naszym e-sklepie ceny są takie same jak w sklepach stacjonarnych jednak często stosujemy specjalne promocje i obniżki skierowane tylko do klientów sklepu internetowego – mówi Ryszard Pawlicki ze sklepu www.sklep.topsecret.pl.
Akcje promocyjne skierowane do Internautów to częsty zabieg przeprowadzany również w sklepie internetowym Butiku. - W naszym sklepie internetowym realizowane są te same akcje promocyjne, co w salonach sprzedaży Butik Your New Style. Oprócz tego, organizujemy też specjalne akcje skierowane do Internautek, np. konkursy na Facebooku - mówią Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk z www.butik.net.pl.
fot. www.sklep.wittchen.com

Klienci sklepów internetowych są bardzo wymagający
Zwyczaje zakupowe Polaków są inne w internecie niż w sklepach tradycyjnych. Czym różni się klient sklepu internetowego od klienta sklepu stacjonarnego? To pytanie portal biznes.galeriehandlowe.pl skierował do przedstawicieli e-sklepów.
- Klienci sklepów internetowych są bardzo wymagający. Brak możliwości bezpośredniego kontaktu ze sprzedawcą oraz zobaczenia produktu przed zakupem sprawiają, że klienci sklepów internetowych mają więcej obaw związanych z zakupem. Dlatego oczekują, że obsługa sklepu będzie ich na bieżąco informować, na jakim etapie jest realizacja złożonego zamówienia. Zanim paczka zostanie wysłana, klientki naszego sklepu mogą jeszcze zmienić zamówienie. W sklepie tradycyjnym nie ma takiej możliwości – jeśli klient zapomni o czymś, musi sam wrócić do sklepu i np. dokupić potrzebny produkt - mówią Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk z www.butik.net.pl.
Jak zaznaczają przedstawiciele e-sklepu Butik, klienci sklepu internetowego, przed dokonaniem pierwszego zakupu, częściej niż klienci salonów sprzedaży, biorą pod uwagę opinie innych konsumentów. Jednocześnie każda umieszczona w Internecie uwaga zostaje w sieci na zawsze. To zobowiązuje personel sklepów internetowych do szczególnej dbałości o zadowolenie klientów.
- Ponadto, jak wynika z naszych obserwacji, klientki dokonując zakupów w sieci zwykle nabywają każdorazowo więcej sztuk ubrań, niż w salonach sprzedaży - dodają Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk.
Odrębną kategorię stanowi branża odzieży dziecięcej
- Branża odzieży dziecięcej wiąże się z bardzo specyficznym klientem. Dorośli dokonując zakupów dla swoich dzieci przykładają szczególną uwagę do jakości produktu. Nasz klient jest zatem uważny, dociekliwy i wymagający. Z tego powodu nasz sklep internetowy wspierany jest całodzienną telefoniczną obsługą klienta. Z uwagi na to, że produktu w e-sklepie nie można dotknąć, przymierzyć i „poczuć”, klienci sklepu internetowego kontaktują się z naszą infolinią w celu uzyskania szczegółowych informacji o produktach, które zamierzają zakupić. Rodzice są klientami, którzy bardzo cenią sobie wiarygodność udzielanej informacji oraz jakość obsługi klienta. Bardzo często to właśnie te czynniki wraz z zadowoleniem z zakupionego towaru przywiązują ich do naszej marki. Klient sklepu internetowego Endo.pl jest także klientem bardziej świadomym marki Endo - mówi Magdalena Kimbar z Endo.
- Klient sklepu stacjonarnego sam ocenia produkt, bo może go fizycznie dotknąć i porównać. Natomiast klient sklepu internetowego częściej prosi sprzedawcę o poradę, ocenę czy porównanie produktu. W e-sklepie WITTCHEN częściej kupują kobiety, podczas gdy w salonach nie widać podziału ze względu na płeć. Ponadto w sklepie internetowym klienci kupują tańsze produkty, a większe kwoty wydają jednak w salonach firmowych - mówi Monika Hofman, Specjalista ds. PR marki WITTCHEN.
- Zbyt dużych różnic nie ma. Często klient ze sklepu stacjonarnego kupuje w sklepie internetowym. Natomiast mamy sporą grupę klientów z miast, w których jeszcze nie mamy sklepów stacjonarnych oraz takich, którzy nie maja dużo czasu na chodzenie po sklepach i zakupy przez internet są dla nich alternatywą gdyż mogą dokonywać zakupów 24 godziny na dobę - mówi Ryszard Pawlicki manager e-sklepu Top Secret.
Brak bezpośredniego kontaktu główną barierą
Firmy odzieżowe prowadzące sprzedaż przez internet muszą liczyć się również z trudnościami. Jak przyznają przedstawiciele Butiku głównym problemem w e-sprzedaży jest „brak bezpośredniego kontaktu z klientem i trudniejszy niż w sklepach tradycyjnych, sposób prezentacji produktów. Okazuje się, że jedna z największych zalet internetu, czyli anonimowość i dyskrecja, w przypadku e-handlu staje się niekiedy wadą.
- W przypadku branży odzieżowej główną barierą jest brak możliwości odpowiedniego pokazania jakości produktów. Główną zaletą naszych ubrań jest właśnie jakość tkanin i detalu wykończeń, które można docenić tylko trzymając produkt w rękach. Kolejnym wyzwaniem jest odpowiednie dopasowanie i ujednolicenie rozmiarów ubrań, tak aby klient, który nie może przymierzyć ubrania nie był zmuszony do zwracania zakupionego towaru – mówi Magdalena Kimbar z firmy Endo.
Problem tak ujmuje Monika Hofman z WITTCHEN: - Klient, który nie może dotknąć produktu i dokładnie go obejrzeć potrafi zadać mnóstwo bardzo szczegółowych pytań, na które osoba obsługująca sklep musi znać odpowiedź. Dlatego najważniejszą trudnością jest konieczność bardzo dobrej znajomości oferty.
- W branży odzieżowej podstawowym problemem jest brak możliwości przymierzenia towaru oraz duża wrażliwość na czynniki zewnętrzne - dodaje Ryszard Pawlicki z Top Secret.
Firmy chcą inwestować w e-handel
Sklepy internetowe rozwijają się w zaskakująco szybkim tempie. Jak podaje firma badawcza Euromonitor International, w tym roku na polskim rynku liczba e-sklepów wyniesie 10 tysięcy i choć handel internetowy w Polsce wciąż wynosi około 2 procent sprzedaży detalicznej, perspektywy jego rozwoju są ogromne.
- Sprzedaż internetowa to przyszłość handlu, nawet w segmencie dóbr luksusowych. Nasz klient preferuje zakupy w salonach, często z racji wieku nie jest też użytkownikiem internetu. Natomiast digitalizacja postępuje i WITTCHEN na pewno będzie w niej uczestniczył. Sprzedaż produktów w internecie jest tylko uzupełnieniem innych kanałów dystrybucji naszego asortymentu, ale wciąż rośnie jej udział w sprzedaży - mówi Monika Hofman z WITTCHEN.
- To branża, która bardzo szybko się rozwija. Trzeba być na bieżąco, dbać o wizerunek, monitorować rynek i śledzić działania konkurencji oraz aktualne trendy. Zmieniamy więc co pewien czas sposób prezentacji produktów w naszym sklepie, dodajemy nowe usługi. Od pół roku prowadzimy też portal społecznościowy www.stylomierz.pl, poświęcony tematyce szeroko rozumianej mody. Na bieżąco monitorujemy portal, wprowadzamy zmiany służące optymalnemu dostosowaniu go do potrzeb i upodobań Internautek – odpowiadają Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk z e-sklepu Butik.
Top Secret rozwija e-sklepy również na sąsiednich rynkach. - W tym miesiącu otworzyliśmy e-sklep przygotowany na rynek ukraiński, w przyszłym roku planujemy ekspansję na inne rynki wykorzystując e-commerce - mówi Ryszard Pawlicki z e-sklepu Top Secret.
Polskie firmy odzieżowe coraz częściej sięgają po narzędzia e-commerce aby jeszcze skuteczniej trafić do klienta. Wykorzystując wiedzę oraz doświadczenie zdobyte w prowadzeniu handlu tradycyjnym sposobem, jednocześnie otwierają się na nowe możliwości jakie daje im Internet - medium z którego korzysta już połowa Polaków. Biorąc pod uwagę, że rynek sprzedaży internetowej w najbliższych latach będzie się bardzo mocno rozwijał, rozszerzanie działalności o handel elektroniczny może generować spore zyski.
Sieci handlowe wchodząc w e-sprzedaż otwierają się również na pozyskiwanie nowych klientów. Brak ograniczeń lokalizacyjnych e-sklepu sprawia, że zakupy mogą w nim zrobić klienci mieszkający w dowolnym miejscu, również takim, gdzie do tej pory nie było dostępu do wyrobów danej marki.
Wszystko wskazuje na to, że do sieci wejdzie również duża i popularna marka Reserved należąca do gdańskiej firmy odzieżowej LPP. Jak na razie LPP posiada sklepy on-line innych swoich marek, takich jak Cropp czy House.
Portal biznes.galeriehandlowe.pl zapytał również przedstawicieli e-sklepów, czy wejście w segment sprzedaży internetowej pociągnęło za sobą zwiększenie wydatków na reklamę w internecie?
- Wydatki są porównywalne jednak zmieniona jest strategia - ocenia Ryszard Pawlicki z e-sklepu marki Top Secret.
- Tak. Sklep funkcjonuje w sieci, a jego klientkami są internautki. To rodzi konieczność reklamowania sklepu w sieci, monitorowania podjętych działań, reagowania na zmieniające się warunki rynkowe. Prowadzenie sklepu internetowego wymaga ciągłej pracy, dbania o to, by sklep był w sieci widoczny. Oczywiście wiążą się z tym także dodatkowe wydatki na reklamę - mówią Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk z e-sklepu Butik.
- Wejście w segment sprzedaży internetowej było połączone z rozwojem obecności WITTCHEN w internecie. Wiązało się to z unowocześnieniem strony internetowej www.wittchen.com oraz powstaniem profilów na portalach społecznościowych, typu Facebook. Natomiast nie miało miejsca zwiększenie wydatków na reklamę w internecie – dodaje Monika Hofman z WITTCHEN.
Koszty funkcjonowania e-sklepu
Portal biznes.galeriehandlowe.pl zapytał, czy koszty funkcjonowania e-sklepu są dużo mniejsze niż te ponoszone w sklepie stacjonarnym?
- Koszty są porównywalne. Mimo, że w sklepie internetowym nie trzeba płacić czynszu za wynajęcie lokalu, to jednak ponosi się koszty zatrudnienia pracowników do obsługi klienta. Są też wydatki związane z koniecznością fotografowania każdego produktu. W sklepie tradycyjnym wystarczy powiesić ubranie na wieszaku i klientki je zobaczą. W internecie jest inaczej. Trzeba więc zorganizować sesję fotograficzną. Ponadto ponosi się też, wspomniane już, wydatki związane z promocją sklepu w sieci - mówią Dominika Gankowska i Tomasz Strzelczyk z www.butik.net.pl.
Innego zdania są pozostali rozmówcy. - Zdecydowanie tak. Wpływa na to wiele elementów takich jak koszty wynajęcia pomieszczenia w dobrym punkcie w centrach handlowych czy konieczność obradowania sklepu - mówi Monika Hofman z WITTCHEN.
- Znacznie mniejsze - ocenia Ryszard Pawlicki z www.sklep.topsecret.pl.
Reklama dźwignią handlu
Portal internetowy biznes.galeriehandlowe.pl zapytał rozmówców, w jaki sposób promowane są sklepy internetowe, aby wyróżniały się na tle konkurencji i przyciągały jeszcze większą liczbę klientów.
- Nasz sklep jest obecny na platformach społecznościowych, takich jak np. Facebook (http://www.facebook.com/sklep.butik). Odpowiadamy tam na pytania Internautek, nie tylko w godzinach pracy biura. Na Facebooku organizujemy również specjalne konkursy dla Internautek, w których można wygrać kupony rabatowe na zakupy w naszym sklepie. - Prowadzimy też, wspomniany już, serwis społecznościowy dla miłośniczek mody www.stylomierz.pl. Ponadto oczywiście korzystamy również z tradycyjnych form reklamy, takich jak banery, i dbamy o właściwe pozycjonowanie naszego sklepu – mówią Dominika Gankowska, marketing manager sklepu internetowego www.butik.net.pl oraz Tomasz Strzelczyk, właściciel sklepu internetowego www.butik.net.pl i serwisu społecznościowego www.stylomierz.pl.
- Na bieżąco monitorujemy opinie naszych klientek wystawiane bezpośrednio w sklepie. Mamy już ponad 12 tysięcy pozytywnych komentarzy. Dzięki temu jesteśmy w stanie stale udoskonalać obsługę klienta, co sprawia, że niemal 100% klientek decyduje się na ponowne zakupy w naszym sklepie internetowym. Nasi pracownicy biorący udział w procesie obsługi zamówień kierują się zasadą: „Zastanów się, jak chciałbyś być obsłużony w sklepie internetowym i obsługuj lepiej" - dodają przedstawiciele Butiku.
- Nie ma dodatkowej promocji w internecie samego e-sklepu WITTCHEN. Jego adres jest natomiast wymieniany w wielu reklamach i artykułach prasowych. Specjalne oferty są dostępne na aukcjach w Allegro i ogłaszane na profilu na portalu Facebook - informuje Monika Hofman.
- Ważne jest to aby informacja o sklepie docierała do możliwie najszerszej grupy potencjalnych klientów zatem, staramy się wykorzystać każde z dostępnych narzędzi marketingu internetowego Jednym z pomysłów wyróżniających nasz sklep od konkurencji jest możliwość kupowania stylizacyjnego, którym inspirujemy naszych klientów, oraz mocno podkreślamy wysoka jakość i bezpieczeństwo zakupów internetowych gwarantowanych przez nasz sklep - mówi Ryszard Pawlicki ze sklepu www.sklep.topsecret.pl
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2010-08-31 do 2010-08-31

Zobacz także

Sieci handlowe wchodzą w e-sprzedaż

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.