Sfinks zakłada 30,2 mln zł zysku netto w 2020 r.

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2014-12-12 | 12:00
Sfinks Polska, do której należą sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i Wook, opublikowała strategię na lata 2015-2020, która zakłada systematyczny wzrost wyników spółki w ciągu 6 lat i osiągnięcie przychodów ze sprzedaży w 2020 r. w wysokości 332 mln zł. Spółka prognozuje także w tym okresie wzrost zysku netto do 30,2 mln zł. Jednocześnie w 2016 r. Sfinks zamierza obniżyć wskaźnik długu do EBITDA do poziomu 3,1 oraz odnotować dodatnie kapitały własne. Spółka szacuje, że za cztery kwartały br. jej przychody jednostkowe wzrosną o 16,6% r/r i osiągną wartość 164,6 mln zł, zaś wynik netto – w związku ze spodziewanym rozwiązaniem rezerw – wyniesie 13,8 mln zł. Strategia Sfinksa przewiduje także możliwość zrealizowania przez spółkę akwizycji sieci o silnie rozpoznawalnej marce z segmentu fast casual dining, pizzerii lub kawiarni oraz uruchomienie masterfranczyzy sieci Sphinx w minimum 3 krajach.
- Sytuacja w spółce została już na tyle uporządkowana, a nowe standardy działań wypracowane w wielu obszarach potwierdziły swoją skuteczność, że oceniamy nasz biznes jako przewidywalny i przygotowany do dalszych wzrostów. Zdecydowaliśmy się więc przedstawić szczegółowe założenia dotyczące rozwoju naszego biznesu w ciągu kolejnych lat – komentuje Sylwester Cacek, prezes zarządu Sfinks Polska SA.
- Przygotowana przez nas strategia zakłada podwojenie sprzedaży z 2013 roku w ciągu najbliższych 6 lat, a szczególnie dynamiczny wzrost sprzedaży zakładamy w latach 2015-2016, kiedy to planujemy otworzyć co najmniej 30 restauracji. Wynika to z faktu, iż mamy podpisanych kilkanaście umów na uruchomienie lokali w bardzo dobrych punktach w tym okresie, a kolejne są w fazie zaawansowanych negocjacji. Chcemy skorzystać z dobrej dla najemców sytuacji na rynku, by móc zbierać żniwo w kolejnych latach. Nie wykluczamy jednak, że w związku z tym będziemy potrzebowali dodatkowych środków na inwestycje. To dotyczy zwłaszcza pojawienia się szansy uruchomienia większej liczby restauracji. Mamy już rozpoznane możliwości i rozpoczęliśmy rozmowy zmierzające do zwiększenia potencjału inwestycyjnego bez podnoszenia kapitału. W ostateczności zdecydujemy się na emisję akcji lub obligacji zamiennych. Zakładamy jednocześnie, że w ramach inwestycji będziemy realizować wyłącznie te projekty, które zapewnią nam zwrot na poziomie minimum 30% – dodaje Sylwester Cacek.
Według założeń nowej strategii motorem rozwoju spółki mają być restauracje Sphinx działające w modelu operatorskim i franczyzowym. Spółka zamierza generować wynik EBITDA restauracji w wysokości minimum 20% przychodów w przypadku restauracji własnych oraz 7% przychodów na restauracjach franczyzowych. Dla konceptu Sphinx zostanie także wdrożony model masterfranczyzy, który w okresie obowiązywania strategii powinien zacząć działać na trzech rynkach zagranicznych. Sfinks zakłada także dalszy rozwój restauracji Chłopskie Jadło i Wook pozwalający na osiągnięcie przez te sieci statusu drugiej i trzeciej co do wielkości sieci restauracji casual dinnig w Polsce. Jednocześnie Sfinks będzie pracować nad planem pozyskania inwestorów dla tych sieci.
- Sphinx to największa w Polsce sieć gastronomiczna w segmencie casual dining i, jak potwierdzają najnowsze badania, najsilniejsza polska marka gastronomiczna. Jest to obecnie nasze aktywo strategiczne generujące największe wzrosty i najwyższe rentowności, dlatego siłą rzeczy większość naszej uwagi skupia się właśnie na rozwoju tej sieci. Jest to jak najbardziej słuszny kierunek i chcemy go kontynuować. Jednocześnie, nasze pozostałe koncepty – Chłopskie Jadło i Wook – też mają duży potencjał wzrostu. Nie wykluczamy, że obie te sieci będziemy rozwijać w ramach odrębnych podmiotów z dedykowanymi zespołami, które będą skupiać się wyłącznie na tych markach Już zapadły decyzje, że wszystkie restauracje Wook zostaną przekazane do spółki Shanghai Express, a w przyszłości także restauracje Chłopskie Jadło mogą być wniesione do odrębnego podmiotu. Zamierzamy też pracować nad pozyskaniem inwestora dla tej sieci - wyjaśnia Sylwester Cacek.
Jednym z celów strategicznych Sfinksa na najbliższe lata w zakresie rozwoju sieci jest również dokonanie akwizycji sieci marki z segmentu fast casual dining, pizzerii lub kawiarni. Przejęcie może być zrealizowane w celu stworzenia drugiej obok restauracji Sphinx sieci strategicznej, jeśli kupowany podmiot będzie wyróżniać się silną marką, dużym zasięgiem i potencjałem rozwoju za granicą. Sfinks rozważa także dokonywanie przejęć sieci gastronomicznych w celu ich rozwoju lub restrukturyzacji, a następnie odsprzedania z odpowiednią stopą zwrotu.
- Stale obserwujemy rynek, prowadzimy też wiele rozmów. Na pewno każdą propozycję będziemy rozważać po kątem jej realnego wpływu nie tylko na przychody, ale także na rentowność spółki. Uważamy, że Sfinks posiada unikatowe w Polsce kompetencje w zakresie rozwoju sieci, co w połączeniu z barierami wejścia dla podmiotów zagranicznych stwarza nam możliwość generowania dodatkowych zysków. Spodziewamy się, że w przyszłości duże sieci gastronomiczne z zagranicy będą zainteresowane poszerzeniem swojej działalności o nasz kraj i w takiej sytuacji zawsze preferowane jest dokonanie przejęcia niż budowa sieci od podstaw. Możemy wiele zyskać, jeśli będziemy dysponować wówczas wartościowymi z ich perspektywy aktywami na sprzedaż – zaznacza prezes Sfinksa.
Prognozy prezentowane przez Sfinks Polska w strategii na lata 2015-2020 nie uwzględniają wyników restauracji franczyzowych i działających w ramach masterfranczyzy, efektu akwizycji innych sieci, rozwoju sprzedaży e-commerce i cateringu, a także rozwoju spółek zarządzających restauracjami WOOK i Chłopskie Jadło. Prognozy nie uwzględniają także kwestii dokapitalizowania spółki, które może być konieczne w przypadku braku możliwości pozyskania finansowania zewnętrznego na realizację założonych projektów inwestycyjnych. Prognozy uwzględniają natomiast wpływ na wyniki zdarzeń jednorazowych wynikających z przeszłości, jak odwrócenie rezerwy na znak towarowy Chłopskie Jadło, utworzenie aktywa podatkowego związanego ze stratami z lat ubiegłych, wycenę udziałów Shanghai Express.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2015-04-11 do 2015-04-12

Sfinks zakłada 30,2 mln zł zysku netto w 2020 r.

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.