Sfinks z 34,6 mln zł zysku netto w 2014 roku

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2015-02-18 | 12:03
Sfinks Polska, do której należą sieci restauracji Sphinx, Chłopskie Jadło i WOOK, osiągnęła na koniec 2014 r. jednostkowe przychody ze sprzedaży na poziomie 165,4 mln zł wobec 141,2 mln zł rok wcześniej, co daje 17% wzrost. Jednocześnie zysk netto spółki po IV kwartale 2014 roku wyniósł 34,6 mln zł, podczas gdy na koniec 2013 roku Sfinks generował stratę na poziomie 3,6 mln zł. Tym samym w ciągu roku spółka poprawiła jednostkowy wynik netto o ponad 38 mln zł. Znaczna różnica wobec pierwotnych szacunków opublikowanych w prognozie wynika przede wszystkim z poprawy rentowności biznesu, wyższej niż zakładano wyceny znaku towarowego Chłopskie Jadło i wyższej wyceny aktywa podatkowego. Jednocześnie zmiana na poziomie zysku netto spowodowała większą od prognozowanej poprawę kapitałów własnych, tj. do poziomu -14,7 mln zł na koniec 2014 roku, podczas gdy rok wcześniej wynosiły one -50,6 mln zł.
- Szacując w zeszłym roku prognozy zakładaliśmy mniejszy wpływ zdarzeń jednorazowych na wyniki spółki. Wyniki sieci Chłopskie Jadło, jak i ujawnione w badaniach marketingowych trendy związane z nastawieniem klientów do kuchni polskiej, w tym postrzeganie oferty i koncepcji Chłopskiego Jadła dają podstawę do bardziej optymistycznej oceny przyszłości tej sieci, stąd uzasadniona jest wyższa wycena znaku towarowego. Jednakże spółka nadal nie dokonała wyceny znaku do pełnej wysokości odpisów z lat poprzednich - wyjaśnia Sylwester Cacek, prezes Sfinks Polska.
Na poprawę zysku netto po czterech kwartałach 2014 roku miał też wpływ lepszy wynik wypracowany na podstawowej działalności. Jest to zasługa m.in. większej efektywności sieci restauracji, niższych od zakładanych kosztów ogólnego zarządu, wyższej wyceny sieci i innych czynników. Ich łączny dodatkowy wpływ na zysk netto  wyniósł 2,3 mln zł.
- Wyższy po IV kwartale niż planowany zysk z podstawowej działalności oraz wzrost prawdopodobieństwa wykonania prognozy w latach następnych wpłynął na zmianę wyceny aktywa podatkowego i utworzenie tego aktywa w wartości wyższej niż zakładana. Jednocześnie z powodu większego wpływu zdarzeń jednorazowych na wynik roku 2014, te czynniki będą w mniejszym stopniu wpływały na dane dotyczące roku 2015, co spowodowało konieczność adekwatnej zmiany naszej prognozy zysku za ten okres – dodaje Sylwester Cacek.
W 2014 r. Sfinks wypracował EBITDA w wysokości 15,1 mln zł, co oznacza niemal podwojenie tego wyniku przez spółkę w porównaniu do roku 2013. Ubiegłoroczny wynik EBITDA stanowił 9% sprzedaży, zaś rok wcześniej było to 5%.
- Do osiągnięcia wyższej rentowności przyczyniło się kilka elementów. Z jednej strony zmiany w strukturze zarządzania siecią, a z drugiej wprowadzenie wielu nowych działań mających na celu poprawienie sprzedaży i marży. Szczególnie pozytywnie oceniamy wprowadzenie pięciu sezonowych wkładek z nowościami do menu sieci Sphinx, które generowały nawet do 10% obrotu restauracji. Dodatkowo sprzedaż wspierały takie działania jak oferta śniadań, menu dziecięce i oferta dla studentów. W tym roku planujemy kontynuację dotychczasowej polityki marketingowej i sprzedażowej – zapowiada prezes Sfinksa.
W 2015 roku klienci restauracji Sphinx mogą spodziewać się siedmiu wkładek z nowościami, które jednocześnie będą zawierały więcej dań niż dotychczasowe oferty tego typu. Wśród nowych propozycji nie zabraknie m.in. steków, które wyrosły na kategorię dań mających istotny udział w obrotach restauracji. Z kolei w Chłopskim Jadle spółka zakłada do pięciu wkładek z nowościami. Jednocześnie w obu sieciach na ten rok zaplanowana jest modyfikacja  menu głównego.
Zgodnie z opublikowaną strategią plany Sfinks Polska obejmują głównie rozwój sieci restauracji Sphinx.  W I kwartale tego roku nowe restauracje tej marki pojawią się w Kołobrzegu w galerii handlowej przy Placu Ratuszowym 3 i w Warszawie w Błękitnym Wieżowcu. W I półroczu powinny zostać także uruchomione restauracje m.in. w Malborku, Krakowie, Lublinie, Wrocławiu i Warszawie. Na drugą połowę roku spółka zaplanowała kolejne otwarcia w stolicy i innych miastach. Jednocześnie wiele nowych umów jest w fazie negocjacji.
W ujęciu skonsolidowanym grupa Sfinks Polska na koniec 2014 roku osiągnęła przychody ze sprzedaży na poziomie 170,9 mln zł (176,6 mln zł w 2013 r.), jednocześnie w I półroczu 2014 roku spółka wyłączyła z konsolidacji 12 restauracji franczyzowych. Z kolei sprzedaż z uwzględnieniem restauracji franczyzowych wyniosła w 2014 r. 185,3 mln w stosunku do 176,6 mln w 2013 r.  W ubiegłym roku Sfinks wypracował skonsolidowany zysk netto w wysokości 34,5 mln zł (-1,1 mln zł w 2013 r.) oraz EBITDA w wysokości 15,2 mln zł (11,2 mln zł w 2013 r.).
Sfinks Polska zarządza 107 restauracjami na terenie Polski, w tym siecią 92 restauracji Sphinx (segment casual dining), 10 restauracjami Chłopskie Jadło (segment premium) i 5 restauracjami WOOK (segment casual dining). Pod względem wielkości sprzedaży oraz liczby restauracji, Sphinx jest największą w Polsce siecią typu casual dining. Sfinks Polska jest jednocześnie trzecią pod względem przychodów firmą gastronomiczną w Polsce.
Tagi:
Oceń artykuł:

Sfinks z 34,6 mln zł zysku netto w 2014 roku

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.