Sfinks Polska, zarządzający sieciami restauracji Sphinx, WOOK i Chłopskie Jadło, w pierwszym kwartale tego roku wypracował ponad 41 mln zł przychodów skonsolidowanych, co stanowiło wzrost o 8% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Po pierwszych trzech miesiącach grupa Sfinks osiągnęła zysk brutto ze sprzedaży w wysokości 2,3 mln zł, podczas gdy rok wcześniej notowała na tym poziomie stratę w wysokości 1,8 mln zł. Po raz pierwszy od sześciu kolejnych kwartałów Sfinks wygenerował również dodatni wskaźnik EBITDA o wartości 1,9 mln zł, odnotowując tym samym poprawę o 5 mln zł w stosunku do pierwszego kwartału 2010 roku.
W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku spółka o blisko 6,5 mln zł poprawiła wynik na poziomie netto – strata netto w pierwszym kwartale została ograniczona do 2,6 mln zł. Jeszcze w tym roku Sfinks planuje otwarcie ponad 30 kolejnych restauracji. Inwestycje w sieć mają zostać sfinansowane m.in. z emisji akcji, która rozpocznie się 30 maja.
Wzrost sprzedaży Sfinks Polska w pierwszym kwartale tego roku był wynikiem m.in. zwiększenia aktywności sprzedażowej, jaką prowadzono w sieciach Sphinx i WOOK. W rezultacie, w stosunku do analogicznego okresu 2010 roku. Sphinx zwiększył sprzedaż gastronomiczną o 13,5%, zaś WOOK o 11,7%. Wzrostom przychodów w grupie towarzyszyło obniżenie kosztów - koszt własny na sprzedaży zredukowano o 3% w stosunku do I kwartału roku 2010, zaś koszty ogólnego zarządu o ponad 5%, co pozwoliło na zdecydowaną poprawę rentowności w grupie.
- Odnotowaliśmy zdecydowaną poprawę wyników w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dane finansowe pokazują jednoznacznie, że nasze działania restrukturyzacyjne mające na celu przywrócenie rentowności zarówno spółce, jak i wszystkim restauracjom, przynoszą już wymierne efekty. Pozytywny wpływ na wyniki miały między innymi zmiany struktury właścicielskiej restauracji i optymalizacja zaopatrzenia centralnego. Co istotne, nie tylko ograniczamy koszty, ale jednocześnie rozwijamy sprzedaż. Pokazują to dane finansowe całej grupy, a także wyniki sieci Sphinx i WOOK, w których prowadzimy aktywne działania prosprzedażowe. Podobne zmiany planujemy wprowadzić w najbliższym czasie także w restauracjach Chłopskie Jadło – wyjaśnia Jacek Woźniewicz, wiceprezes zarządu Sfinks Polska.
- Z jednej strony poprawiamy wyniki istniejącej sieci, z drugiej zaś inwestujemy w nowe restauracje. Tylko w pierwszym kwartale tego roku uruchomiliśmy sześć nowych lokali i rozpoczęliśmy inwestycje w kolejnych siedmiu. Ich otwarcie jest planowane na drugi kwartał 2011. Na początku roku wystartowały pierwsze pilotażowe restauracje Sphinx Express, działające w segmencie fast casual dining. W kolejnych trzech tego typu punktach trwają już prace wykończeniowe. Jeszcze w tym roku planujemy otwarcie ponad 30 restauracji w segmencie casual dinining i fast casual dining – dodaje Jacek Woźniewicz.
W pierwszej połowie maja Sfinks zakończył prace nad kolejnym konceptem restauracyjnym typu express działającym w oparciu o markę WOOK. Przygotowano wizualizację, projekt technologiczny i architektoniczny, dokonano wyboru lokalizacji placówek testowych, opracowano menu i standardy działania punktu gastronomicznego. Zaplanowano już działania promocyjne i marketingowe, a także przygotowano miejsce pod inwestycje w pierwszą testową restaurację. Spółka pracuje także nad dostosowaniem swoich obecnych konceptów do wymogów rynków zagranicznych i sprzedaży masterfranczyzy.
Dalszy rozwój Sfinksa jest jednym z podstawowych celów, na które spółka będzie pozyskiwać środki w ofercie publicznej. W ramach oferty akcji serii I oraz J Sfinks planuje pozyskać nawet ponad 120 mln zł. Spółka zaoferuje akcjonariuszom blisko 14,9 mln akcji serii J z prawem poboru i zamierza pozyskać w ten sposób 84,1 mln zł na swoje cele. Na inwestycje w nowe pełnowymiarowe restauracje Sphinx i WOOK oraz restauracje typu express planuje przeznaczyć 41,4 mln zł.
Obecnie spółka finansuje swój rozwój ze środków dostępnych w ramach pożyczki podporządkowanej udzielonej przez Sylwestra Cacka, która zostanie rozliczona w ramach emisji. Dotychczas spółka wykorzystała 5 mln zł z tej pożyczki, a dostępne pozostaje 20 mln zł. Pozostała część kwoty pozyskanej w ramach emisji zostanie przeznaczona na restrukturyzację zadłużenia w bankach.
Zapisy podstawowe i dodatkowe wykonywane w ramach prawa poboru akcji serii J będą prowadzone od 30 maja do 9 czerwca. Ewentualna subskrypcja uzupełniająca odbyłaby się w dniach 21 czerwca - 4 lipca. Dniem ustalenia praw poboru jest 26 maja. Ponadto, w ramach oferty prywatnej Sfinks zaoferuje bankom 7,4 mln akcji serii I, na które ma zostać skonwertowane nawet 45% wierzytelności spółki w ING BŚ i PKO BP. Cena emisyjna akcji serii I oraz J wynosi 5,65 zł.
- Stawiamy na rozwój. Długoterminowym celem Sfinksa jest zbudowanie międzynarodowej sieci i nasza strategia w tym zakresie się nie zmienia. Kluczem mają być silne, rozpoznawalne marki restauracyjne oraz model biznesowy bazujący w Polsce na franczyzie i na masterfranczyzie w przypadku innych krajów. Również emisja, którą rozpoczniemy jeszcze w maju, ma nam zapewnić środki na inwestycje w nasze sieci. Jednocześnie zakładamy, że pozwoli nam pozbyć się ciążącego spółce od dwóch lat garbu w postaci zadłużenia, które dołuje nasze wyniki i w sposób znaczący ogranicza nasze możliwości rozwojowe. Wyniki za pierwszy kwartał pokazują, że nasze sieci mogą działać coraz bardziej efektywnie i systematycznie zwiększać swoją sprzedaż, co stanowi solidną podstawę do dalszego rozwoju i budowania przez spółkę wartości dla akcjonariuszy – komentuje Mariola Krawiec-Rzeszotek, prezes zarządu Sfinks Polska.
Zobacz wszystkie restauracje Sphinx
Zobacz wszystkie restauracje WOOK
Tagi: