SCC: Co robi Polak w kryzysie? Zakupy!

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2012-01-19 | 11:00
Chociaż aż 81% z nas obawia się, że kryzys ekonomiczny może wpłynąć na sytuację materialną jego rodziny, w praktyce zamiast zaciskać pasa, sięgamy coraz głębiej do portfeli i nie myślimy o oszczędzaniu. Listę miejsc, w których kryzysu nie widać i nie słychać otwierają centra handlowe. Dla wielu z nich ostatnie dwa miesiące 2011 roku okazały się rekordowe, zarówno pod względem liczby klientów, jak również obrotów.
Nawet świąteczne wydatki nie zahamowały poświątecznej konsumpcji. W tegorocznych wyprzedażach, które rozpoczęły się tradycyjnie 27 grudnia wzięło udział aż 81 proc. Polaków, wydając przeciętnie od 200-400 zł. – W grudniu Silesia City Center odwiedziło ponad 1,5 miliona ludzi. To jakby cała Praga zrobiła u nas zakupy. W porównaniu z 2010 rokiem, jest to ponad 20% wzrost. Jeśli mamy więc gdzieś szukać oznak kryzysu i zaciskania pasa, to nie w centrach handlowych. Tutaj Polacy wydają coraz więcej – mówi Dominika Musialik, marketing manager Silesia City Center.
Prosperity w świątyni konsumpcji?
O kryzysie słychać, ale go nie widać, przynajmniej na pasażach centrów handlowych. I chociaż Polacy coraz pesymistyczniej wypowiadają się o swojej sytuacji ekonomicznej – takie wnioski płyną z raportu TNS Pentor i City Banku – nie myślimy o oszczędzaniu. Wręcz przeciwnie, okres przedświąteczny i zimowe wyprzedaże, które jeszcze trwają w wielu centrach handlowy, pokazały, że Polacy w tym roku okazali się wyjątkowo rozrzutni.
Na świąteczne zakupy w samym centrum handlowym wydaliśmy w tym roku średnio 1,5 tys. złotych. Taką kwotę w sondzie Silesia City Center zadeklarowało aż 34% Polaków, którzy odwiedzili świątynie konsumpcji. Rekordziści na zakupy pod choinkę wydali ponad 3 tys. zł – tyle wskazało 3% ankietowanych. Aż 17% zakupy prezentów sfinansowało z kredytu lub karty kredytowej.
- To co zaskakuje w tym roku, to liczba osób, która robi zakupy po świętach. Pierwsze tygodnie stycznia pokazują, że pomimo świątecznych wydatków, nie przestajemy wydawać. Rekordowy pod tym względem był ostatni tydzień grudnia i pierwszy tydzień stycznia, czyli okres następujący po największych wydatkach w ciągu roku. Już 27 grudnia w Silesia City Center było aż 69 tys. klientów, więcej niż przed świętami – mówi Dominika Musialik.
Kryzys jest pod kanapą albo w łazience?
Gdzie jest więc kryzys? Nawet sami kupujący go nie widzą. Aż 68% zapytanych o to, czy odczuwa wpływ światowego kryzysu i problemów strefy EURO na swój portfel, odpowiedziało przecząco. 21% nie miało na ten temat zdania – takie dane płyną z sondy Silesia City Center, przeprowadzonej wśród 1 tys. osób, robiących zakupy w centrum handlowym. Aż 73% deklaruje, że obecna sytuacja gospodarcza nie skłania ich do szczególnych oszczędności. Co więcej, 63% przekonanych jest o tym, że wydaje coraz więcej.
- Kupujemy coraz więcej ubrań, chętniej także zaglądamy do sklepów ze sprzętem elektronicznym. Nie rezygnujemy także z zakupów w markowych sklepach. Rosnące zainteresowanie wielu luksusowych brandów polskimi centrami handlowymi pokazuje, że pomimo widma kryzysu, jest popyt na ubrania i kosmetyki z wyższej półki. Co więcej kupujemy zarówno po cenach podstawowych, jak również na wyprzedażach. W przypadku tych ostatnich, nie zawsze czekamy na największe przeceny. Dziś z pierwszą przeceną zakupy robi aż 45% z nas – tłumaczy Musialik.
Indeksy raz w dół, raz w górę
To zainteresowanie znajduje obraz w najważniejszych indeksach mierzących ruch w centrach handlowych. Po okresie niewielkich spadków w drugim tygodniu grudnia centra handlowe zaczęły gwałtownie odrabiać. Najważniejszy z indeksów, czyli Foot Fall Index Polska skoczył o 9,4% w porównaniu z analogicznym okresem w grudniu 2010. Indeks ten przedstawia procentowe zmiany liczby odwiedzających centra handlowe w całej Polsce, co służy także ocenie samej sprzedaży na terenie galerii.  Cały 2011 rok centra handlowe kończą z niewielkim spadkiem indeksu na poziomie 0,8%.
- Ostatnie miesiące 2011 roku faktycznie okazały się okresem wzrostów, zarówno liczby odwiedzających, jak również obrotów. Wzrost liczby klientów obserwujemy od października i kształtuje się on w przedziałach 20-28% w stosunku do podobnych okresów w 2010 roku – mówi Dominika Musialik z Silesia City Center.
Tagi:
Oceń artykuł:

Czas trwania wydarzenia: od 2011-12-15 do 2011-12-24

Zobacz także

SCC: Co robi Polak w kryzysie? Zakupy!

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.