Kiedy w 1870 roku Jacob W. Davis pracował nad specjalnym zamówieniem od żony drwala na wytrzymałe i praktyczne spodnie robocze dla jej męża, nie przypuszczał zapewne, że oto właśnie tworzy epokowe dzieło. Jeans, bo o nim mowa, zdobył ogromną popularność i z impetem wkroczył do szaf konsumentów, pozostając w nich do dziś. Klienci, również polscy, stracili dla niego głowę i – jak pokazuje raport „Jeans in Poland” – będą kupować go coraz więcej. Kategoria stabilnie i stale rośnie – według prognoz, w 2019 r. rynek denimu osiągnie wartość niemal 3,5 mld zł.
Według raportu „Jeans in Poland” z czerwca 2015, przygotowanego przez Euromonitor International, jeans cieszy się niesłabnącą popularnością na naszym rynku. Kategoria stabilnie rośnie (+3,8% średniego rocznego wzrostu dla okresu 2009-2014) zarówno ilościowo, jak i wartościowo – z roku na rok kupujemy więcej par jeansów i wydajemy więcej na ich zakup. W 2014 r., w stosunku do roku uprzedniego, zanotowano 5% wzrost wartości rynku jeansów, który oszacowano na 2,913 mld zł, co równało się 20,899 mln parom sprzedanych spodni. Na nadchodzące lata prognozowana jest kontynuacja tendencji do wartości rynku na poziomie 3,417 mld zł w 2019 roku.
Kobiety wydają więcej na jeansy i częściej je kupują. Tę tezę potwierdzają liczby. Według raportu „Jeans in Poland”, szacuje się, że w 2014 r. polskie konsumentki nabyły 11,5 mln par za ponad 1,6 mld zł. Panowie nie pozostają daleko w tyle – blisko 9,4 mln kupionych par o wartości 1,27 mld zł. Obie grupy mają jednak nieco inne oczekiwania. Panie skupiają się na modowym aspekcie – dopasowują krój spodni do stylu i panujących trendów, w związku z tym częściej je wymieniają. Ograniczone budżety domowe mają natomiast bezpośredni wpływ na ich decyzje zakupowe. Dlatego też w damskich szafach królują jeansy ekonomiczne i standardowe. Dla mężczyzn, obok ceny spodni, liczy się przede wszystkim ich wytrzymałość oraz wygoda noszenia. Mimo że panowie kupują mniej par, to wydają na nie relatywnie dużo. Choć i tutaj zdecydowanie prym wiodą marki ekonomiczne i standardowe (z ogółu sprzedanych w 2014 r. 9,4 mln par męskich ponad 8 mln należało właśnie do tych dwóch kategorii). Do wzrostu sprzedaży w kategoriach ekonomicznej i standardowej przyczyniają się ostatnimi czasy silne oferty w hipermarketach i dyskontach.
Dane liczbowe mogą robić wrażenie, a popularność mody jeansowej nie podlega żadnym wątpliwościom. Kluczem do zrozumienia fenomenu jeansu może być z pozoru banalna odpowiedź – jeans jest ze wszech miar uniwersalny, użyteczny, funkcjonalny i nigdy nie wychodzi z mody. Ten podstawowy element garderoby ma bowiem zastosowanie w każdej stylizacji: komfortowej domowej, codziennej nieco bardziej oficjalnej, sportowej czy eleganckiej. Obok „małej czarnej” jeans wpisuje się w kanon modowego „must have”.
Przyszłość rysuje nam się więc jeansowo. Producenci mogą liczyć na dalszy rozwój rynku odzieżowego, podążający za prognozowanym wzrostem siły nabywczej społeczeństwa. Z kolei trend „smart shoppingu” wśród konsumentów oraz nastawienie na silną konkurencję cenowo-jakościową wśród producentów zwiastuje wzrost popularności marek własnych z segmentu jeansów ekonomicznych i standardowych, oferowanych przez sieci sklepów odzieżowych i markety. Czy szykuje nam się kolejna jeansowa rewolucja? Wszystko wskazuje na to, że tak.
Tagi: