Rosnące koszty operacyjne największym wyzwaniem dla 80 proc. retailerów

2024-07-31 | 19:50

Jak wynika z najnowszego Barometru Retail firmy doradczo-technologicznej Future Mind, branża retail zmaga się aktualnie z wieloma wyzwaniami, zarówno wewnątrz organizacyjnymi, jak i tymi o szerszej, międzynarodowej skali. Dla ponad połowy firm z sektora handlu sytuacja geopolityczna oraz niepewność gospodarcza stanowi kluczowy problem na nadchodzące miesiące.

Umiarkowany entuzjazm

Eksperci sektora retail są podzieleni w swoich prognozach dotyczących sytuacji w branży na nadchodzącą, drugą połowę 2024 roku. Ponad 40 proc. respondentów biorących udział w badaniu Future Mind jest optymistycznie nastawionych, wierząc, że sytuacja ulegnie poprawie, podczas gdy 30 proc. spodziewa się pogorszenia warunków. Podobny podział można zaobserwować w planach inwestycji technologicznych. Ponad cztery na dziesięć firm zakłada utrzymanie inwestycji w rozbudowę infrastruktury IT na takim samym poziomie.  Co czwarta planuje w najbliższym czasie przeznaczyć na nią dodatkowy nakład finansowy, a 18 proc. zamierza go ograniczać.

Optymalizacja kosztóaw kluczem do sukcesu

W obliczu znacznej niepewności społeczno-gospodarczej oraz wysokiego wskaźnika inflacji, optymalizacja kosztów jest aktualnie dla retailerów priorytetem. Pozwala ona nie tylko na utrzymanie rentowności, ale również na alokację środków w rozwój oraz dywersyfikację źródeł przychodu.

- Firmy, które są w dobrej kondycji finansowej, mogą wykorzystać obecne warunki do pozyskiwania nowych źródeł przychodu i powiększania swojej konkurencyjnej przewagi. Natomiast dla tych, które doświadczają spadków sprzedaży lub trudności finansowych, kluczowe mogą okazać się negocjacje z dostawcami, optymalizacja zarządzania zapasami oraz inwestycje w technologie poprawiające efektywność operacyjną - Izabela Franke, Head of Advisory w Future Mind

W co inwestować?

Respondenci wskazali, że ich organizacje planują największe inwestycje w obszarach zarządzania danymi, analityki i AI – aż 42 proc. retailerów zamierza zwiększyć nakłady w tych dziedzinach. Pozostałe filary działalności takie jak platformy e-commerce, aplikacje mobilne, technologie chmurowe oraz zrównoważony rozwój, mają pozostać na obecnym poziomie inwestycji. 

Eksperci biorący udział w badaniu Future Mind upatrują największych szans na poprawę sytuacji branży w wykorzystaniu AI do personalizacji produktów, usług oraz komunikacji marketingowej – 52 proc. ankietowanych wskazało ten kierunek jako kluczowy. Jednocześnie, ponad 40% respondentów chce dodać funkcję transakcyjną do swojej aplikacji mobilnej, a prawie jedna trzecia planuje wdrożenie płatnej subskrypcji oferującej dodatkowe funkcje i korzyści.

- Branża retail musi odnaleźć równowagę między optymalizacją kosztów, a inwestycjami w innowacyjne rozwiązania technologiczne. Wykorzystanie danych konsumenckich i cyfrowych punktów styku z klientami, jak na przykład Retail Media, może stać się kluczowym elementem strategii wzrostu. Przykładem jest Walmart, który w 2023 roku osiągnął 3,4 mld dolarów przychodu z reklam i planuje podwoić ten wynik do 2025 roku, co przełoży się na około 10 proc. całkowitego przychodu firmy - Emil Waszkowski, Head of Strategy w Future Mind.

Tagi: Future Mind Raport
Oceń artykuł:

Źródło: Future Mind

Rosnące koszty operacyjne największym wyzwaniem dla 80 proc. retailerów

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.