Świąteczne dekoracje w centrach handlowych
Od 18. listopada klienci wrocławskiej Magnolii Park mogą podziwiać najbardziej okazałą iluminację wśród polskich centrów handlowych. Tworzy ją 320 tysięcy światełek, 130 choinek, 160 kwiatów magnolii, świetlna fontanna i występy wróżek. Świąteczna dekoracja Magnolii nawiązuje do symbolu galerii – kwiatu Magnolii. – Zależało nam, by iluminacja nawiązywała do charakteru naszego parku handlowego. Dlatego zarówno świetlno-muzyczne show, jak i dekoracje powstały specjalnie dla Magnolii. Pojawią się tu elementy, których nie można zobaczyć nigdzie indziej - mówi Adrian Zawadzki, dyrektor Magnolia Park. - Dekoracje, nawiązujące do tradycji i wpisane w krajobraz miast, wszędzie przyciągają tłumy turystów, którzy chcą nacieszyć oczy bajkowymi iluminacjami. Liczmy na to, że dzięki Magnolii przybędzie miłośników tego rodzaju atrakcji – dodaje.
Inauguracja świątecznego wystroju Manufaktury miała miejsce 17. listopada. Niektóre jego elementy, ze względów technicznych, zaczęły pojawiać się wcześniej. - Świąteczne dekoracje to przede wszystkim światło. Dużo światła. W tym roku zabłyśnie ponad sto tysięcy punktów świetlnych. Wszystkie dekoracje dedykowane są Manufakturze, powstały z myślą o niej i zawierają charakterystyczny element – tzw. rozetę Manufaktury. Oryginalne ozdoby oddają klimat i niepowtarzalną atmosferę łódzkiego centrum. Świąteczny wystrój urozmaicają kurtyny świetlne LED, przy produkcji których zastosowano najnowszą technologię „flashing effect”. Migające, białe diody przyciągają wzrok i walczą o uwagę z zawieszonymi nad alejami spacerowymi żyrandolami z girland przyozdobionych bombkami. Zielone girlandy zdobiące balustrady galerii handlowej mają ponad 1,2 km długości. Wnętrze Manufaktury upiększa ponad 5,5 tysiąca bombek – mówi Agnieszka Nowak, Dyrektor Marketingu Manufaktury. - W rotundzie, centralnym punkcie galerii handlowej, podobnie jak w roku ubiegłym, powstanie fabryka bombek św. Mikołaja. Białe misie, które wykonują choinkowe ozdoby, cieszą się niesłabnącym powodzeniem wśród dzieci. Z myślą o najmłodszych zbudujemy także siedzibę św. Mikołaja, który zasiada na tronie i w święta sprawuje niepodzielną władzę – dodaje.
Na święta zmienił się także dom handlowy Renoma. - Dekoracje świąteczne wiszą w Renomie już od połowy listopada. Renoma ozdobiona jest motywami Chandelier, czyli kryształowymi żyrandolami, wzbogaconymi ciepłobiałym światłem diod i złotymi obrzeżami, które wprowadzają tu świąteczną atmosferę i blask – mówi Dorota Wojciechowska, PR i Marketing Director Centrum Development&Investments.
W tym sezonie świątecznym we wszystkich centrach zarządzanych przez SEGECE Polska, czyli w Poznań Plaza, Lublin Plaza, Kraków Plaza, Sosnowiec Plaza, Rybnik Plaza, Ruda Śląska Plaza, Sadyba Best Mall w połowie listopada pojawiła się nowoczesna, elegancka dekoracja, dobrana indywidualnie do każdego z obiektów i przewidziana na kilka najbliższych sezonów. - Elementy dekoracji obejmują elementy wolno wiszące, elementy podwieszane w ciągach, dekoracje na słupach oraz dekoracje wolno stojące, m.in. choinki-stożki oraz donice zaprojektowane specjalnie dla zminimalizowania zajmowanej powierzchni. Uzupełnieniem każdej z dekoracji są elementy umiejscowione wzdłuż balustrad na piętrze obiektów oraz choinki wielkogabarytowe o wysokości od 6m do 8m – wymienia Anna Kosacz, Group Marketing Director, SEGECE.
Zupełnie inny charakter ma wystrój poznańskiego Starego Browaru. Klientów przyciągają ręcznie wykonane z trzciny pająki krystaliczne, które dodatkowo ozdobione są bawełnianymi pomponami. - W tym roku kreacja zimowa realizowana będzie wokół motywu tradycyjnej ozdoby ludowej – świątecznego pająka. Stał się on dla nas inspiracją do stworzenia przestrzeni dla dialogu lokalnego rzemiosła i nowoczesnego designu, po to, by wspólnie z naszymi gośćmi zastanowić się nad prawdziwą wartością Świąt. W rezultacie zimowa kreacja łączy w sobie kilka elementów – rękodzieło jako alternatywę dla form przemysłowych, świadomość wagi upływającego czasu i wartości relacji międzyludzkich, ekologiczne wzornictwo. Wszystkie one mają nam pomóc odnaleźć w dzisiejszym świecie własne tempo – mówi Małgorzata Kowalska, Koordynator Public Relations, Stary Browar.
Podobnie jak w przypadku innych centrów prace związane z dekoracjami świątecznymi w Galerii Mokotów i Złotych Tarasach przypadły na ostatnią dekadę listopada. - Dekoracje świąteczne Galerii Mokotów to już tradycyjnie - iluminacja świąteczna (wewnętrzna i zewnętrzna ) oraz dekoracje nawiązujące swoim charakterem do okresu świątecznego, takie jak różnego rodzaju podwieszane stroiki, a także naturalne choiny– te ostatnie wewnątrz obiektu, jak również na placu przed Galerią Mokotów. Szacunkowa powierzchnia, która jest wykorzystana pod iluminację zewnętrzną to od 500 do 1000 mkw. Drzewka na placu zewnętrznym przed Galerią będą się jarzyły na niebiesko. Jak co roku również iluminacje świetlne będą umieszczone na kładce nad ulicą Wołoską prowadzącą do centrum – mówi Beata Sadowska, rzecznik prasowy Galerii Mokotów i Złotych Tarasów. - W Złotych Tarasach wewnątrz tworzymy dekorację, która jest dopasowana do architektury budynku i dobrze wypełnia przestrzeń. Ogromny rozmiar budynku wymaga również odpowiedniej ilości dekoracji i tak dla zobrazowania dekoracja świąteczna Złotych Tarasów to ponad 1 kilometr zawieszonych girland, 100 sztuk choinek i 2 000 sztuk bombek – dodaje.
- Dekoracje dzielą się praktycznie w zależności od profilu centrum. Centra modowe dekorują się nowocześnie i elegancko. Centra familijne więcej uwagi poświęcają na tworzenie ciepłej rodzinnej atmosfery oraz eventów świątecznych – mówi Mariusz Gagatko Executive Director w firmie Multidekor, która w tym roku rozpoczęła współpracę w zakresie dekoracji świątecznych z ok. 40. nowymi obiektami. - Zarządcy obiektów odważniej podchodzą również do kolorystyki dekoracji. Czerwony i złoty królujące przez lata zastępują kolory bardziej agresywne róż fiolet szafir oraz pastele. Liczy się wszystko żeby klient zapamiętał dekoracje – dodaje.
Oszczędność energii jest w modzie
Od paru lat, w celu ograniczenia kosztów, w centrach handlowych pojawiają się świąteczne iluminacje wykorzystywane jako oświetlenia typu LED. Jest ono przede wszystkim bardziej trwałe od zwykłych żarówek i zdecydowanie bardziej energooszczędne.
- Nowością na rynku jest oświetlenie dynamiczne - efektowe. Od prostych girland i kurtyn wykorzystujących technologię flashing effect - migające diody o barwie zimnej białej w układzie co piąta błyska - wplecione pomiędzy diody stałe poprzez kurtyny typu led wodospad efektem spływającej wody. Absolutna nowością są Led Ice Tube -Lodowe Tuby LED z efektem topniejącego lodu.W niektórych obiektach można zauważyć rozwiązania niestandardowe korzystające z technologii RGB zmiennej barwy światła – powiedział Mariusz Gagatko.
Przykładem obiektu, którego dekoracja wykonana została w technologii LED jest wspomniana już wcześniej wrocławska Magnolia. Dzięki temu rozwiązaniu całe wewnętrzne oświetlenie zużywa jedynie 23 kW, zewnętrzne tylko 10 kW. Diody LED to nie tylko konkretne oszczędności w zużyciu prądu, ale też bardzo długa żywotność – do ok. 100 tysięcy godzin.
Zmiany w stosunku do lat ubiegłych zostały wprowadzone w Arkadach Wrocławskich. - Dekoracje ulegną zmianie głównie pod kątem oświetlenia. Bacząc na energooszczędność, a co za tym idzie ochronę środowiska część świetlnych elementów dekoracji zostanie wymieniona na oświetlenie ledowe. Wewnątrz zastosowane zostanie oświetlenie nowej generacji LED Flashing z efektem błysku, co bardzo wzbogaci i odświeży dekorację – mówi Dorota Żmiejko, Manager ds. marketingu, Arkady Wrocławskie.
Energooszczędne oświetlenie już od ubiegłego roku stosuje łódzka Manufaktura. - Wielką rewolucję w dekoracji świątecznej Manufaktura przeszła w roku ubiegłym, kiedy tradycyjne żarówki zastąpiło oświetlenie typu LED – jego zaletą jest dużo większa trwałość i energooszczędność - mówi Agnieszka Nowak z Manufaktury.
- We wszystkich dekoracjach użyte zostało oświetlenie LED o barwie ciepłej białej z wykorzystaniem najnowszych technologii. Takie rozwiązanie zastosowano z uwagi na jego proekologiczny charakter i trwałość – dodaje Anna Kosacz.
- Chcąc być w zgodzie z naszymi standardami dotyczącymi ochrony środowiska, stopniowo wymieniamy iluminację na źródła światła w technologii LED – podsumowuje Beata Sadowska.
Nowy wizerunek raz na kilka lat
W wielu centrach handlowych zakupiona dekoracja służy przez kilka sezonów. Podstawowym czynnikiem, mającym wpływ na takie działanie jest budżet. Rzadko zdarza się zmieniać cały wystrój co rok. Najczęściej organizatorzy podejmują decyzję o wymianie niektórych elementów. Takie działania mają na celu odświeżenie wizerunku centrum.
- Zawsze staramy się zaskoczyć klientów, dlatego co roku wprowadzamy w dekoracji nowe akcenty i zmiany. Nie jest to kompleksowa wymiana, ale zawsze zmiana – mówi Dorota Żmiejko.
- Dekorowanie domu handlowego Renoma przed świętami Bożego Narodzenia to zawsze przemyślana koncepcja, poprzedzona wieloma projektami, które mają na celu dobranie najwłaściwszego stylu. Motywy Chandelier spodobały się klientom Renomy, dlatego dyrekcja obiektu postanowiła również i w tym roku skorzystać z tego typu dekoracji – mówi Dorota Wojciechowska.
- Dekoracja będzie taka sama jak rok temu – została zaprojektowana i zakupiona 2 lata temu w nowoczesnej i energooszczędnej technologii ledowej. Z pewnością może posłużyć dłużej niż 2 lata – informuje Wiesława Barzycka, Dyrektor ds. Marketingu w Galerii EMKA. W skład tegorocznej dekoracji obiektu wchodzi zewnętrzna iluminacja ledowa, duża 6 metrowa choinka z oświetleniem ledowym, niebieskie kule ledowe podwieszane pod szklanym dachem oraz ledowe kurtynki typu sople w kolorze niebieskim.
- Co roku staramy się dodać jakiś nowy element, który mile zaskoczy naszych gości. Uważnie obserwujemy nowości i sukcesywnie włączamy je do świątecznego wystroju – mówi Agnieszka Nowak z Manufaktury.
Jak długo trwa montaż dekoracji w centrum handlowym?
- Nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko zależy od skali. Wiadomo, że na małą dekorację wystarczą 2 noce natomiast najdłuższe montaże trwają czasem ok. 10-12 dni. Posiadając odpowiednią ilość wyszkolonych i doświadczonych pracowników można realizować projekty szybko i sprawnie. Jest to kwestia odpowiedniej koordynacji zadań i działań na terenie obiektu. Średnio to 5-6 nocy – podsumowuje Mariusz Gagatko.
Dekoracja każdego centrum handlowego jest inna. Wszystkie są wyjątkowe, niepowtarzalne a ich zadanie to umilanie przedświątecznych zakupów. Pomagają w tym nie tylko efekty wizualne, ale także rozmaite eventy, które wprowadzają nas w ten wyjątkowy świąteczny klimat.