Prognozy Colliers International: jak to będzie z powierzchniami handlowymi w 2011?

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2011-03-29 | 11:31
W 2011 roku planowane jest oddanie do użytku około 650 tys. mkw powierzchni handlowej będącej obecnie w fazie budowy. Jest to podaż na poziomie podobnym do tego z 2008 roku. Zdecydowana większość projektów jest realizowana poza największymi aglomeracjami. Biorąc pod uwagę długość procesu inwestycyjnego, należy oczekiwać, że ukończonych zostanie niewiele więcej nowych projektów. Dostarczenie większej ilości nowej podaży planowane jest na lata 2012-2013.
Największe projekty handlowe, których zakończenie planowane jest w 2011 roku, to Millenium Hall (56 500 mkw) w Rzeszowie, Galeria Kaskada (43 000 mkw) w Szczecinie, a także Galeria Słoneczna w Radomiu (42 000 mkw).
Tradycyjne centra handlowe będą stanowić większość przyszłej podaży. Parki handlowe (łącznie 110 000 mkw) powstaną w Opolu, Krakowie i Gdańsku. Warto również wspomnieć
o centrach wyprzedażowych, które w Polsce stanowią zaledwie 1% całkowitej powierzchni handlowej. Przedsięwzięcia o takim charakterze powstaną w Krakowie (Factory Outlet, 21 320 mkw) oraz Szczecinie (Outlet Park Szczecin, 23 000 mkw).
W 2011 roku można spodziewać się wejścia na polski rynek takich firm, jak Toys R Us, LC Waikiki, Chocolate Company oraz Jula, przy czym pojawieniesię Toys R Us będzie prawdopodobnie najbardziej znaczącym wydarzeniem.
Czynsze za lokale zarówno w najlepszych centrach handlowych, jak i przy najlepszych ulicach w 2010 roku pozostały bez zmian. Wzrosty cen odnotowano tam, gdzie popyt przewyższył podaż. Słabsze centra handlowe były zmuszone obniżyć czynsze z powodu niższych obrotów.
Rośnie liczba projektów mających szansę na otrzymanie finansowania i wejścia w fazę budowy, co oznacza wzrost podaży w nadchodzących latach. Ponieważ większość najemców poważne problemy ma już za sobą, możemy oczekiwać utrzymania się popytu na stabilnym poziomie. Największym powodzeniem nadal będą się cieszyły lokale w najlepszych centrach handlowych.
Widoczna jest tendencja uczestników rynku do konsolidacji zajmowanych powierzchni. Jednym ze sposobów jest koncentracja na najlepiej prosperujących sklepach w kluczowych
lokalizacjach i jednoczesna redukcja powierzchni lub zamykanie mało rentownych placówek. Innym sposobem może być zwiększanie zajmowanego metrażu w najlepszych lokalizacjach w celu uzyskania korzyści skali oraz poszerzenia zakresu i jakości oferty.
Firmy uważniej analizują potencjalne lokalizacje – udział w rynku przestał być jedyną strategią. Coraz większego znaczenia nabierają czynniki takie jak dominująca pozycja, rentowność i prestiż lokalizacji.
Oczekiwane jest utrzymanie się stawek czynszu na stałym poziomie w ciągu najbliższych miesięcy, a w przypadku najlepszych centrów handlowych – ich powolnego wzrostu. W 2011 firmy będą korzystać z możliwości przejęcia atrakcyjnych lokalizacji od słabszych konkurentów. Silne marki będą zwiększać powierzchnię posiadanych modułów, by poprawić
wyniki sprzedaży.
W centrach handlowych nadal utrzyma się tendencja, by wprowadzać skuteczniejsze metody zarządzania oraz prowadzenia strategii marketingowych. Działania te połączone z redukcją kosztów pozwolą na dalszy wzrost poziomu uzyskiwanych dochodów.
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Prognozy Colliers International: jak to będzie z powierzchniami handlowymi w 2011?

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.