Polski rynek marek własnych rośnie w kryzysie

Redakcja Galeriehandlowe.pl

redakcja@galeriehandlowe.pl

2010-10-21 | 09:37
Według szacunków zawartych w ostatnim raporcie firmy PMR pt. „Prywatne marki detalistów w Polsce 2010” wartość polskiego rynku marek własnych wzrosła o 29% w 2009 roku. Wysoka dynamika wzrostu rynku była efektem dynamicznego wzrostu wartości sprzedaży w hipermarketach i dyskontach, który odpowiednio wyniósł 34% i 31%.
Do rozwoju rynku marek własnych w 2009 roku niewątpliwie przyczynia się spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci szukając oszczędności częściej sięgają po tańsze towary, w tym produkty marek detalistów. - Z uwagi, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisują się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków - podkreśla Patrycja Nalepa, Starszy analityk handlu detalicznego w PMR.
Wychodząc naprzeciw potrzebom oszczędniejszych zakupów, detaliści poszerzają asortyment produktów pod własną marką – wprowadzają nowe marki, nowe produkty oraz nowe kategorie. Ponadto optymalizują asortyment wycofując produkty mniej rotujące, na ich miejsce wprowadzając nowe. Dodatkowo, na wprowadzenie własnej marki decydują się kolejne sieci handlowe, np. Piotr i Paweł czy Żabka.
- W tej chwili coraz więcej sieci handlowych jest w stanie zaoferować swoim klientom produkty marek własnych co najmniej dwóch poziomów cenowych i jakościowych. Marki własne w Polsce to już nie tylko produkty najtańsze, w prostym opakowaniu. Coraz więcej produktów pozycjonowanych jest na średniej półce cenowej, w ramach której stanowią konkurencyjno cenową alternatywę dla produktów markowych, jednocześnie nie ustępując im pod względem jakości. W większości sieci produkty te, pozycjonowane jako „value for money”, są o 20–40% tańsze od ich markowych odpowiedników - wyjaśnia Patrycja Nalepa.
W ciągu ostatniego roku asortyment marki własnej został rozbudowany między innymi w takich sieciach jak Tesco, Real, Auchan oraz Intermarche. Według szacunków PMR Tesco było w 2009 roku główną siłą napędową sprzedaży marek własnych w hipermarketach. Brytyjski detalista poszerzył w ubiegłym roku asortyment private labels o 50 różnych marek obejmujących 1 000 nowych produktów w dyskontowych cenach. Nowa oferta, która została wprowadzona jako odpowiedź Tesco na zapotrzebowanie klientów na tańsze produkty w okresie spowolnienia gospodarczego, ma za zadanie umożliwić sieci lepsze konkurowanie z dyskontami, zwłaszcza z Biedronką.
Do wzrostu wartości segmentu w 2009 roku przyczyniły się ponadto sieci Real i Auchan, które w 2009 roku skupiły się na rozbudowie wprowadzonych w 2008 roku marek korporacyjnych – odpowiednio Real Quality i Auchan. Dodatkowo, wysoka dynamika sprzedaży marek własnych w hipermarketach była również efektem dynamicznego wzrostu sprzedaży sieci Kaufland, która cechuje się największym udziałem marek własnych spośród sieci tego formatu.
Za dynamicznym rozwojem sprzedaży private labels stoi ponadto szybko rosnąca sieć sklepów dyskontowych, w których marki własne odpowiadają za największy spośród wszystkich kanałów udział w sprzedaży – przekraczający 60%. W 2009 roku przybyło w Polsce 230 nowych placówek tego formatu, podczas gdy rok wcześniej liczba ta wzrosła o 178. Za największy wzrost odpowiada sieć Biedronka, która rośnie w tempie 100–150 sklepów rocznie. Ponadto, wzrost sprzedaży dyskontów wiąże się z rosnącą ich popularnością przekładającą się na wzrost częstotliwości wizyt w placówkach. Dodatkowo, dyskonty, cieszące się opinią sklepów z niższymi niż gdzie indziej cenami, korzystały z dekoniunktury gospodarczej, która skłoniła większą liczbę osób do szukania oszczędności.
- Na 2010 rok i kolejne lata przewidujemy dalszy dynamiczny wzrost rynku marek własnych. Do wzrostu rynku przyczyniać będzie się dalszy rozwój oferty private labels we wszystkich kanałach handlu nowoczesnego, jak również w hurtowniach zaopatrujących sklepy tradycyjne. Duże znaczenie dla rozwoju rynku będzie miała dalsza ekspansja sieci dyskontowych oraz wzrost znaczenia w rynku całego kanału nowoczesnego. Ponadto, więcej produktów w ramach wyższych niż ekonomiczna półek cenowych, lepsza ich jakość oraz atrakcyjniejsze opakowania przekładają się na wzrost zaufania do marek detalistów oraz lepszego ich postrzegania. Co więcej, w efekcie dekoniunktury gospodarczej część konsumentów właśnie teraz miała okazję przekonać się o dobrej relacji jakości do ceny tego typu produktów, dzięki czemu uważając je za dobrą alternatywę znanych marek będą po nie sięgać również, gdy ich sytuacja finansowa poprawi się - wyjaśnia Patrycja Nalepa.
Czytaj cały raport
Tagi:
Oceń artykuł:

Zobacz także

Polski rynek marek własnych rośnie w kryzysie

Polityka Prywatności
  1. Serwis nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w plikach cookies.
  2. Pliki cookies (tzw. „ciasteczka”) stanowią dane informatyczne, w szczególności pliki tekstowe, które przechowywane są w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i przeznaczone są do korzystania ze stron internetowych Serwisu. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę strony internetowej, z której pochodzą, czas przechowywania ich na urządzeniu końcowym oraz unikalny numer.
  3. Podmiotem zamieszczającym na urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu pliki cookies oraz uzyskującym do nich dostęp jest operator Serwisu.
  4. Pliki cookies wykorzystywane są w celu:
  5. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych; w szczególności pliki te pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika Serwisu i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
  6. tworzenia statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości;
  7. utrzymanie sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
  8. W ramach Serwisu stosowane są następujące rodzaje plików cookies:
  9. „niezbędne” pliki cookies, umożliwiające korzystanie z usług dostępnych w ramach Serwisu, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  10. pliki cookies służące do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach Serwisu;
  11. „wydajnościowe” pliki cookies, umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu;
  12. „funkcjonalne” pliki cookies, umożliwiające „zapamiętanie” wybranych przez Użytkownika ustawień i personalizację interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.;
  13. „reklamowe” pliki cookies, umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.
  14. W wielu przypadkach oprogramowanie służące do przeglądania stron internetowych (przeglądarka internetowa) domyślnie dopuszcza przechowywanie plików cookies w urządzeniu końcowym Użytkownika. Użytkownicy Serwisu mogą dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika Serwisu. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej).
  15. Operator Serwisu informuje, że ograniczenia stosowania plików cookies mogą wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronach internetowych Serwisu.
  16. Pliki cookies zamieszczane w urządzeniu końcowym Użytkownika Serwisu i wykorzystywane mogą być również przez współpracujących z operatorem Serwisu reklamodawców oraz partnerów.
  17. Więcej informacji na temat plików cookies znajdziesz pod adresem http://wszystkoociasteczkach.pl/ lub w sekcji „Pomoc” w menu przeglądarki internetowej.